MERCEDES-BENZ: EQS CZYLI PIERWSZA ELEKTRYCZNA LIMUZYNA PREMIUM

EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów.

EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem. Początkowo model trafi na rynek w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 245 kW (333 KM) oraz EQS 580 4MATIC o mocy 385 kW (524 KM).


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

W ramach inicjatywy Ambition 2039 Mercedes-Benz pracuje nad tym, by w ciągu 20 lat gama nowych samochodów producenta była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. A już w 2030 r. ponad połowa sprzedawanych aut osobowych z gwiazdą ma być wyposażona w silniki elektryczne – na co składają się wersje w 100% zasilane prądem oraz hybrydy plug-in.

Mercedes już dziś myśli o jutrze w wielu obszarach: nowy EQS został zaprojektowany tak, aby był odpowiednio zrównoważony. Pojazdy są produkowane w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i z wykorzystaniem materiałów oszczędzających zasoby, takich jak dywany z przędzy pochodzącej z recyklingu. To praktyczna strona podejścia Mercedes-Benz: producent uwzględnia cały łańcuch wartości, od etapu rozwoju i sieci dostawców po własną produkcję. Cele Mercedes-Benz AG w zakresie ochrony klimatu są potwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets Initiative (SBTI) z udziałem Global Compact ONZ oraz WWF.

Drobiazgowe podejście specjalistów od aerodynamiki, ich współpraca z projektantami i koncepcja designu opartego na celach pozwoliły uzyskać rekordowo niski współczynnik oporu powietrza – zależnie od wersji wynosi on od 0,20. W rezultacie EQS jest najbardziej aerodynamicznym seryjnym autem świata, co w szczególności korzystnie przekłada się na dostępny zasięg. Równocześnie nowy model należy do najlepiej wygłuszonych samochodów, m.in. z uwagi na bardzo niski poziom hałasu powodowanego przez wiatr opływający nadwozie.

EQS cechuje się bardzo dobrymi wartościami rekuperacji: maksymalne opóźnienie w trybie D Auto wynosi 5 m/s², z czego do 3 m/s² uzyskuje się poprzez rekuperację, a 2 m/s² – poprzez hamulce kół. Pozwala to na wytracanie prędkości aż do zatrzymania bez używania pedału hamulca.

Wysoka moc rekuperacji (do 290 kW) i jej strategia korzystnie wpływają na zasięg. Wytracanie prędkości następuje również po wykryciu poprzedzających pojazdów i także wtedy odbywa się aż do zatrzymania, np. na skrzyżowaniu. Inteligentne odzyskiwanie energii jest zoptymalizowane pod kątem aktualnej sytuacji i działa predykcyjnie, uwzględniając m.in. warunki drogowe lub topografię terenu. Kierowca ma do wyboru trzy poziomy intensywności odzyskiwania energii oraz funkcję wybiegu – regulacja odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy.

Zasięg do 770 km (cykl WLTP) i moc do 385 kW (524 KM) sprawiają, że układ napędowy EQS spełnia wszystkie oczekiwania wobec progresywnej limuzyny w segmencie Klasy S. Planowana jest wersja o mocy do 560 kW (762 KM). Wszystkie EQS-y dysponują silnikiem elektrycznym (eATS) na tylnej osi, a wersje z 4MATIC mają jednostkę eATS również z przodu.

Wraz z EQS-em debiutuje nowa generacja akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. Większy z dwóch dostępnych akumulatorów ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. To o ok. 26% więcej niż EQC 400 4MATIC. Innowacyjne oprogramowanie do zarządzania pracą akumulatora – opracowane przez Mercedes-Benz – umożliwia przeprowadzanie bezprzewodowych aktualizacji (OTA). W ten sposób system zarządzania energią pozostaje aktualny przez cały cykl życia pojazdu. Równocześnie zawartość kobaltu w katodach została zmniejszona do 10%.

EQS można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (WLTP), potrzeba jedynie 15 minut postoju na ładowarce.

W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC) dzięki pokładowej ładowarce EQS-a można ładować z mocą 22 kW. Model zaoferuje szereg inteligentnych programów aktywowanych automatycznie w zależności od lokalizacji oraz funkcji takich jak ładowanie ukierunkowane na ograniczenie zużycia eksploatacyjnego akumulatora.

Prąd wprowadzany do sieci na potrzeby działania stacji Mercedes me Charge pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Tak zwane „zielone ładowanie” od 2021 r. jest integralną częścią Mercedes me Charge. Ale to nie wszystko: na odpowiedniej stacji wystarczy otworzyć pokrywę, podłączyć wtyk i prąd zacznie płynąć automatycznie – tak wygląda ładowanie Plug & Charge. Sieć stacji ładowania Mercedes me Charge obejmuje ponad 500 000 punktów w 31 krajach, w tym ponad 200 000 w Europie. Dzięki IONITY Unlimited wszyscy europejscy klienci Mercedes me Charge mogą bezpłatnie korzystać z sieci szybkiego ładowania IONITY przez 1 rok.

Inteligentna nawigacja w oparciu o wiele czynników planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, uwzględniając postoje na ładowanie, i dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Nowością w EQS-ie jest wizualizacja w systemie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) pokazująca, czy energia w akumulatorze wystarczy, aby bez ładowania powrócić do punktu startowego. System oblicza też szacunkowe koszty ładowania.

Chociaż EQS jest bliskim krewnym nowej Klasy S, powstał na architekturze dla aut w pełni elektrycznych. Zupełnie nowa koncepcja pozwoliła na wprowadzenie w życie designu, który został rygorystycznie podporządkowany określonym celom: profil z łukowatą linią dachu, wysunięta do przodu kabina i „krótki” tył sprawiają, że EQS już na pierwszy rzut oka wyraźnie odróżnia się od pojazdów zasilanych silnikami spalinowymi.

Przedni pas definiuje tzw. czarny panel – innowacyjne reflektory są połączone pasem świetlnym z czarną osłoną zamiast wlotu powietrza. Na życzenie wygląd czarnego panelu można wzbogacić o trójwymiarowy wzór gwiazdy, dostępny w połączeniu z liniami nadwozia AMG lub Electric Art. Nawiązuje on do wzornictwa oryginalnej gwiazdy Daimler-Motorengesellschaft, zarejestrowanej jako znak towarowy w 1911 r.

EQS jest pierwszym Mercedesem, który oferuje opcję aktywacji nowych funkcji pojazdu za pośrednictwem aktualizacji bezprzewodowych (OTA). Od chwili premiery dostępne będą dwa specjalne programy jazdy: dla młodych kierowców i pracowników obsługi, kilka gier oraz program demonstracyjny „Najlepsze albo nic” (ang. The Best or Nothing). W rezultacie po zakupie i wstępnej konfiguracji nowego auta niektóre funkcje EQS-a będzie można dostosować do osobistych preferencji – np. odblokować układ skrętnej tylnej osi o większym kącie skrętu tylnych kół, wynoszącym 10°. Poza klasycznym zakupem poszczególnych funkcji planowane są również subskrypcje, tymczasowe aktywacje oraz bezpłatne okresy testowe.

ENERGIZING AIR CONTROL PLUS oferuje kompleksowe podejście do jakości powietrza w kabinie EQS-a. System bazuje na filtracji, czujnikach, koncepcji wyświetlania informacji oraz klimatyzacji. Zastosowany tu filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) ma bardzo wysoki poziom filtracji, umożliwiając wyłapywanie drobnych cząstek, mikrocząsteczek, pyłków i innych substancji. Dzięki powłoce z węgla aktywnego redukowane są również dwutlenek siarki, tlenki azotu oraz nieprzyjemne zapachy. Filtr HEPA ma certyfikat „OFI CERT” ZG 250-1 w zakresie eliminacji wirusów i bakterii. Korzystając z klimatyzacji postojowej, powietrze w kabinie można oczyścić także przed rozpoczęciem podróży. Stężenia cząstek stałych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu są prezentowane na ekranie systemu MBUX – można je sprawdzić w osobnym menu „Jakość powietrza”. Jeśli jakość powietrza na zewnątrz jest niska, system może zalecić zamknięcie bocznych szyb lub odsuwanego dachu.

Opcjonalnie EQS oferuje automatyczne drzwi z przodu i z tyłu (dostępne po premierze rynkowej). Jak to działa? Gdy kierowca zbliży się do samochodu, najpierw wysuwają się klamki drzwi. A gdy zbliży się bardziej, jego drzwi zaczną automatycznie się otwierać. Korzystając z MBUX-a, kierowca może również otworzyć tylne drzwi – np. żeby wpuścić do środka dzieci przed szkołą.

Jako pojazd inteligentny EQS dysponuje nawet 350 czujnikami – w zależności od konfiguracji. Rejestrują one odległości, prędkości i przyspieszenia, warunki oświetleniowe, opady i temperaturę, liczbę zajętych miejsc, a także mruganie kierowcy lub mowę pasażerów. Całe to bogactwo informacji jest następnie przetwarzane przez jednostki sterujące, które – kontrolowane przez algorytmy – z prędkością światła podejmują odpowiednie decyzje. Co więcej, nowy EQS może poszerzać swoje możliwości, ponieważ dzięki sztucznej inteligencji (AI) jest zdolny do uczenia się.

Wszechstronne wrażenia dźwiękowe sprawiają, że zmianę paradygmatu z samochodu konwencjonalnego na elektryczny w przypadku EQS-a nie tylko widać i czuć, ale też słychać. Różnorodność krajobrazów dźwiękowych umożliwia indywidualną konfigurację akustyczną pojazdu. W połączeniu z systemem dźwięku przestrzennego Burmester® model oferuje dwa krajobrazy dźwiękowe do wyboru: Silver Waves i Vivid Flux. Kolejny krajobraz dźwiękowy można odblokować za pomocą techniki bezprzewodowej. Koncepcję uzupełnia interaktywny dźwięk, emitowany podczas jazdy z głośników pokładowego nagłośnienia.

Nowością w ramach kontroli komfortu ENERGIZING są trzy programy ENERGIZING NATURE: Forest Glade, Sound of the Sea oraz Summer Rain. W każdym z nich z głośników dobiegają uspokajające, a przy tym niezwykle realistyczne dźwięki natury, skomponowane we współpracy z ekologiem akustycznym Gordonem Hemptonem. Podobnie jak w przypadku innych programów kontroli komfortu ENERGIZING tak i tu poza doświadczeniem akustycznym samochód odpowiednio modyfikuje nastrojowe oświetlenie i oprawę wizualną ekranów.

Standardowa skrętna tylna oś, z kątem skrętu tylnych kół do 4,5°, zwiększa zwrotność i zwinność prowadzenia EQS-a. Alternatywnie nabywcy mogą zamówić układ skrętnej tylnej osi z tylnymi kołami skręcanymi pod kątem do 10° (lub aktywować go później poprzez aktualizację bezprzewodową OTA). Ten drugi ogranicza średnicę zawracania ponad 5-metrowego EQS-a do zaledwie 10,9 m, czyli do poziomu odpowiadającego wielu modelom kompaktowym.

Otoczenie pojazdu monitorują czujniki o wysokiej mocy obliczeniowej. W rezultacie kierowca w wielu sytuacjach może korzystać z ich wsparcia podczas parkowania – na przykład zaparkować lub opuścić miejsce parkingowe za pomocą smartfona. Dzięki wstępnej instalacji INTELLIGENT PARK PILOT nowy EQS jest przygotowany do automatycznego parkowania bez kierowcy na parkingach wyposażonych w odpowiednią infrastrukturę (AVP, poziom SAE 4).

Rewolucyjna technika oświetlenia DIGITAL LIGHT (wyposażenie standardowe począwszy od poziomu Advanced Plus) umożliwia wyświetlanie na jezdni oznaczeń nawigacyjnych lub symboli ostrzegawczych. Nowością są dwie funkcje, które prezentują ostrzeżenia/wskazówki dotyczące kierunku jazdy, jeśli Asystent utrzymania pasa ruchu lub Asystent martwego pola wykryją zagrożenie. DIGITAL LIGHT korzysta z modułu świetlnego z trzema niezwykle mocnymi diodami LED w każdym reflektorze – światło jest tu załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość reflektorów wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli na jeden egzemplarz samochodu.

Z opcjonalnym Pilotem jazdy EQS będzie mógł poruszać się z prędkością do 60 km/h w trybie warunkowo zautomatyzowanym – przy dużym natężeniu ruchu lub w korku, na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (początkowo w Niemczech). Odciążając kierowcę, system pozwoli mu na wykonywanie drugorzędnych czynności, takich jak przeglądanie internetu czy obsługa poczty elektronicznej za pośrednictwem samochodowego biura In-Car Office. Tym samym kierowca zyska dodatkowy czas.

Wizytówką kokpitu EQS-a jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w jeden wielki ekran. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Mercedes-EQ bazuje na inteligentnej logice blokowania opartej na kamerze: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony.

Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu MBUX całkowicie dostosowuje się do potrzeb i zwyczajów użytkownika. System prezentuje mu spersonalizowane sugestie dotyczące wielu funkcji z zakresu informacji, rozrywki, komfortu oraz obsługi pojazdu. Dzięki tzw. warstwie zerowej najważniejsze aplikacje są zawsze wyświetlane na najwyższym poziomie menu, w polu widzenia – w zależności od sytuacji i kontekstu.

EQS korzysta z najnowszej generacji systemów wspomagających kierowcę. Nowością jest np. dodatkowe ostrzeżenie o mikrośnie, emitowane przez system ATTENTION ASSIST. Za pomocą kamery w wyświetlaczu wskaźników (tylko w połączeniu z MBUX Hyperscreen) analizuje on ruchy powiek kierowcy.

Tak jak wszystkie Mercedesy nowy EQS bazuje na koncepcji zintegrowanego bezpieczeństwa. Zaopatrzono go w sztywną kabinę pasażerską, specjalne strefy deformacji i najnowocześniejsze układy z zakresu bezpieczeństwa. Standardem jest tu system PRE-SAFE®. Fakt, że EQS korzysta z architektury dla aut w 100% zasilanych prądem, otworzył nowe możliwości projektowe od strony koncepcji bezpieczeństwa. Projektanci mieli na przykład swobodę wyboru miejsca zamontowania akumulatora – jest on umieszczony w obszarze podwozia chronionym przed skutkami zderzenia. A ponieważ na pokładzie nie ma dużego bloku silnika, można jeszcze lepiej modelować zachowanie struktur pojazdu podczas zderzenia czołowego.

Dane techniczne (informacje wstępne):

 

    EQS 450+ EQS 580 4MATIC
Układ napędowy   na tylne koła na cztery koła
Typ silników elektrycznych   synchroniczne z magnesami trwałymi
Moc maksymalna kW 245 385
Maksymalny moment obrotowy Nm 568 855
Przyspieszenie 0-100 km/h s 6,2 4,3
Prędkość maksymalna (ogr. elektronicznie) km/h 210 210
Użyteczna pojemność akumulatora (WLTP) kWh 107,8 107,8
Napięcie V 396 396
Maksymalna moc rekuperacji
(w optymalnych warunkach)
kW 186 290
Ładowarka pokładowa AC (standard/opcja) kW 11/22 11/22
Czas ładowania AC z wallboxa lub na publicznej stacji (11/22 kW) h 10/5 10/5
Czas ładowania na stacji szybkiego ładowania DC min 31 31
Maksymalna moc ładowani DC kW 200 200
 
Średnie zużycie energii (WLTP) kWh/100 km 15,7-20,4 17,4-21,8
Emisje CO2 (WLTP) g/km 0 0
   
Samochód  
Długość/szerokość/wysokość mm 5216/1926/1512
Długość/szerokość/wysokość (USA) mm 5265/1926/1513
Rozstaw kół przód/tył mm 1667/1682
Średnica zawracania (tylna oś skrętna 4,5°/10°) m 11,9/10,9
Pojemność bagażnika (VDA) L 610-1770
Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (EC) kg 2480 2585
Ładowność kg 465-545 475-550
Dopuszczalna masa całkowita kg 2945-3025 3060-3135
Współczynnik Cd od   0,20* 0,20*