MICHELIN: INNOWACYJNE OPONY NA OLIMPIADZIE

Trwają XXX Letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Michelin jeszcze przed olimpiadą przygotował premierę swojej najnowszej innowacji – „komunikującej się” opony. Jest w nią wyposażonych 85 proc. wszystkich londyńskich autobusów, w tym typowe, czerwone piętrusy.

Są one jednym z symboli miasta, a podczas Olimpiady – kiedy transportowi miejskiemu przybyło około pół miliona pasażerów – odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu sprawnego transportu miejskiego.

Dzięki połączeniu systemu TPMS do monitorowania ciśnienia w oponach z chipami technologii radiowego przesyłu danych RFID Michelin umożliwi sprawniejsze działanie londyńskim firmom transportu miejskiego. Dzięki chipom RFID, zamontowane w oponach Michelin X InCity czujniki TPMS umożliwią zdalny odczyt temperatury i ciśnienia w oponie i przez co pozwolą na stały monitoring kluczowych czynników wpływających na bezpieczeństwo opon w autobusach.

W przypadku opon Michelin, łączących chipy RFID z systemem zdalnego pomiaru ciśnienia TPMS, wystarczy, że kierowca przejdzie obok pojazdu, by za pomocą elektronicznego czytnika zebrać kompletne i wiarygodne dane z systemu TMPS i pobrać z chipu RFID unikatowy numer identyfikacyjny opony. Dzięki temu kontrolę ogumienia można przeprowadzać szybciej i sprawniej. Badania wykazały, że sprawdzenie ciśnienia i stanu opon w autobusie lub ciężarówce zajmuje średnio 15 minut. Wyposażając swoje opony w chipy RFID, Michelin redukuje ten czas do minimum Jest to możliwe dzięki utworzeniu elektronicznego „łącza” między oponą, a systemem odbioru i przetwarzania danych dotyczących jej parametrów.

W zakresie transportu Olimpiada to największe wyzwanie. Organizatorzy Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Londynie spodziewają się co najmniej 10 milionów widzów, którzy będą kibicować 10,5 tys. sportowcom. Zmagania ma obserwować także ponad 21 tys. dziennikarzy i 3 tys. zaproszonych gości. Oznacza to średnio pół miliona dodatkowych pasażerów (miasto spodziewa się szczytu ósmego dnia olimpiady z szacunkową liczbą od 800 tys. do 1 miliona gości) dla sieci transportu publicznego, który i tak jest na co dzień bliski wykorzystania maksimum potencjału.

Władze Londynu oraz Komitet Organizacyjny Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich muszą wspólnie zrobić wszystko aby zapewnić dogodny transport i swobodne, a przede wszystkim bezpieczne przemieszczanie się sportowców, widzów i mieszkańców metropolii. Wymóg zapewnienia odpowiedniego transportu oznacza, że autobusy do obsługi mieszkańców miasta i gości będą pozostawać w użyciu przez 22–23 godziny na dobę. Właśnie dlatego cały system musi cechować wysoka niezawodność.

Innowacyjne rozwiązanie TMPS/RFID Michelin, które już wkrótce będzie dostępne na większą skalę, przeciera szlak dla nowych metod zarządzania nie tylko flotami autobusów, ale również pojazdów ciężarowych wszelkiego typu.

Chipy RFID z pamięcią podzieloną na cztery obszary nie wymagają źródła zasilania, ponieważ czerpią energię z fal elektromagnetycznych wytwarzanych podczas odczytu danych. Mimo że pierwsze próby z przemysłowym wykorzystaniem technologii RFID podejmowano już w latach 50. XX wieku, to tak naprawdę technologia dopiero teraz zaczęła odgrywać istotną rolę, właśnie przy kompleksowym przekazywaniu danych z opony.

Pracując nad doskonaleniem technologii, Michelin poświęcił 7 lat na badania, zużył niemal 50 tys. opon na 6 miliardach kilometrów przebytych po drogach na całym świecie.

RFID w liczbach:

* 0,2 – waga chipu RFID w gramach;
* 5 – długość chipu RFID z anteną w centymetrach;
* 7 – liczba lat poświęconych na opracowanie, przetestowanie i potwierdzenie skuteczności nowej technologii;
* 20 – liczba wniosków rodzin patentowych złożonych przez Michelin w związku z innowacją;
* 85 – odsetek londyńskich autobusów wyposażonych w opony Michelin;
* 1200 – liczba „komunikujących się” opon, które zostaną zamontowane do końca roku na londyńskich autobusach;
* 50 000 – liczba opon z chipami RFID wyprodukowanych na potrzeby testowe;
* 6 miliardów – łączna liczba kilometr ów przejechanych na oponach z technologią RFID w celu ostatecznej weryfikacji innowacji.

Innowacja Grupy Michelin zapewnia firmom transportowym technologiczną przewagę, ponieważ chip RFID pozostaje w oponie przez wszystkie etapy jej życia (opony Michelin można pogłębiać i bieżnikować). Innowacyjne rozwiązanie Michelin może także dostarczać rzetelnych i przejrzystych danych tak długo, jak opona pozostaje założona na pojeździe.

Kolejne innowacyjne rozwiązanie Michelin tworzy zatem wokół opon cały system umożliwiający menedżerom flot pojazdów przewożącym ludzi i towary podnoszenie wydajności i bezpieczeństwa.