MITSUBISHI: NOWY L200 – KOLEJNA GENERACJA SPORT UTILITY TRUCK

ze_m1

Po 9 latach produkcji i 1 300 000 wyprodukowanych samochodach dotychczas sprzedawany Mitsubishi L200 pickup opuszcza taśmy produkcyjne, na których pojawił się całkowicie nowy model 5. generacji.

L200 (znany też jako “Triton” lub “Strada” poza Europą) to dla marki model o strategicznym znaczeniu. Powstający w zakładach Laem Chabang, całkowicie nowy model ma do wypełnienia plan sprzedaży wynoszący 200 000 samochodów rocznie.


Zobacz także:

PREMIERY

UŻYTKOWE


 

Piąta seria L200 została opracowana w ciągu 28 miesięcy. Całkowicie nowa jest stylistyka nadwozia. Współczynnik oporu powietrza Cx udało się obniżyć do wielkości 0,40, utrzymano też masę samochodu na rozsądnym poziomie. Powiększono ilość miejsca w kabinie, przy zachowaniu kompaktowych wymiarów samochodu (promień skrętu tylko 5,9 m), zapewniono także długość przestrzeni ładunkowej na konkurencyjnym poziomie.

Wprowadzono wygodniejsze fotele i lepszą pozycję za kierownicą, wyższy komfort jazdy, zredukowano drgania i hałasy, co przekłada się na lepsze wrażenia z jazdy i wyższy komfort podróżowania. Szczególną funkcjonalność uzyskano w wersji Club Cab z podwójnymi, dwuzawiasowymi drzwiami (4 drzwi).

ze_m3

Nowy silnik MIVEC Diesel o pojemności 2,4 litra i mocy 154 KM lub 181 KM oznaczony jako 4N15 jest powiększoną pojemnościowo wersją silników 4N13. Całkowicie nowa, 6-biegowa przekładnia manualna (oraz nowy 5-biegowy automat) pozwoliły poprawić osiągi samochodu, obniżyć emisję CO2 i ograniczyć zakres czynności obsługowych. Trwałość samochodu zwiększono już na etapie konstrukcyjnym – od wzmocnionego nadwozia i ramy, po wydłużone przebiegi międzyobsługowe układu napędowego. Teraz wymiana oleju w silniku odbywać się będzie co 20 000 km, a przekładnia automatyczna jest bezobsługowa.

Podwyższone zostało bezpieczeństwo aktywne. Zachowano zostało przeniesienie napędu Super Select 4WD II (z reduktorem), z elektronicznym wyborem trybu pracy za pomocą przełącznika obrotowego. Uzyskano o 7 proc. wyższą sztywność skrętną ramy podwozia o całkowicie nowej konstrukcji, zoptymalizowano geometrię zawieszenia kół, wprowadzono systemy aktywnego bezpieczeństwa (ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu – LDW), wspomaganie stabilności przyczepy – TSA), wspomaganie ruszania na wzniesieniu – HSA), wprowadzono reflektory HID (oświetlenie do jazdy dziennej LED oraz projekcyjne reflektory biksenonowe).

Podwyższono też bezpieczeństwo bierne (nowa wersja struktury nadwozia RISE, dodano kolanową poduszkę bezpieczeństwa dla kierowcy).

Nowe funkcje i elementy wyposażenia obejmują m.in.: kamerę cofania, bezkluczykowy rozruch przyciskiem Engine Stop/Start, tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, dwustrefową automatyczna klimatyzację, łopatki zmiany biegów przy kierownicy, regulację kąta i odległości kierownicy, system audio z technologią cyfrową Digital Audio Broadcasting, gniazdo USB.

ze_m2

Przy zachowaniu jednolitej formy kabiny i skrzyni ładunkowej, 5. seria L200 pozostała przy miękkich, zaokrąglonych kształtach poprzednika. Nieco muskularną, konsekwentną i dynamiczną stylistykę zapożyczono z modelu Concept GR-HEV z 2013 roku. W wersji Double Cab, która w Europie jest najlepiej sprzedawanym wariantem nadwoziowym L200, staranne przeprojektowana linia “J” na granicy kabiny i skrzyni ładunkowej mocniej akcentuje zrównoważony wygląd samochodu.

Indywidualnie zaprojektowana dla każdej wersji nadwoziowej skrzynia ładunkowa jest wtopiona w bryłę pojazdu. W ofercie akcesoryjnej MMC znajdzie się nowa pokrywa skrzyni ładunkowej “full box”. Nowe Mitsubishi pozostaje pickupem klasy “5 metrów” (przy długości 5205 mm w wersji Double Cab), co stanowi ułatwienie przy parkowaniu i manewrowaniu. Inżynierowie MMC zdołali uzyskać bardzo rozsądną długość skrzyni ładunkowej (1520 mm).

Udało się także powiększyć głębokość skrzyni ładunkowej (do 475 mm w nowym L200, z 460 mm w poprzedniej serii). Samochód ma masę tylko 1875 kg w wersji Double Cab 2.4 DiD MIVEC AS&G 4WD M/T, a dopuszczalna masa holowanej przyczepy może wynieść 3100 kg.

Dostępne w Europie wersje Double Cab oraz Club Cab będą oferowały szczególną wygodę przy zajmowaniu miejsc w kabinie. Wersja Club Cab będzie dysponowała podwójnymi drzwiami, czyli dwoma parami drzwi. Kabina jest większa niż poprzednio, z przodu więcej jest miejsca nad głowami, większa jest też szerokość samochodu na wysokości ramion, a z tyłu wzrosła ilość miejsca na nogi. W L200 w wersji Double Cab pasażerowie podróżujący z tyłu otrzymają dodatkowo bardziej odchylone do tyłu oparcia siedzeń.

ze_m4

Za kierownicą zastosowano szersze i dłuższe siedzisko oraz oparcie fotela. W nowym L200 szeroko wykorzystano materiały o eleganckim wyglądzie. W wersji z napędem 4 kół, obrotowy przełącznik trybu jazdy jest wykończony w czerni fortepianowej.

Bardzo trwała, solidna konstrukcja została opracowana także z myślą o bezpieczeństwie – przednia część struktury lepiej absorbuje energię w przypadku czołowego zderzenia. Nowe funkcje bezpieczeństwa dołączają do stosowanych wcześniej funkcji i systemów.

Wymienione nowe funkcje bezpieczeństwa dołączają do stosowanych wcześniej funkcji i systemów, jak system aktywnej stabilności i kontroli trakcji, wspomaganie hamowania awaryjnego, układ priorytetu hamowania, system ABS z elektronicznym układem rozdziału siły hamowania, awaryjny sygnał stopu, itp.

W wersjach 2WD High Rider oraz 4WD, nowo zaprojektowane resory piórowe są inaczej umieszczone względem ramy, a ich długość została zwiększona. Opracowany przez MMC stały napęd wszystkich kół “Super Select 4WD II” z reduktorem, będzie teraz załączany za pomocą obrotowego elektronicznego przełącznika na konsoli środkowej. Dodatkowo uzyskano podział momentu napędowego w proporcji 40:60, co poprawiło własności jezdne samochodu.

ze_m5

Dużym atutem systemu Super Select jest ustawienie “4H” stałego napędu 4WD, czyli możliwość korzystania z niego przy dowolnej prędkości jazdy i na dowolnym rodzaju nawierzchni. Układ wyposażony jest również w zakres niskich przełożeń (“4LLc“) umożliwiających rzeczywiście terenową jazdę, z załączoną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego, służącą uzyskaniu maksymalnej przyczepności na luźnej nawierzchni, podnosząc własności terenowe samochodu na jeszcze wyższy poziom – łącznie ze zdolnością brodzenia przy głębokości wody do 600 mm.

Celem jak najlepszego wykorzystania możliwości silników MIVEC Diesel, w MMC opracowano dwie nowe, wysokowytrzymałe przekładnie (heavy-duty): 6-biegową manualną i 5-biegową automatyczna z sekwencyjnym trybem pracy ”Sport”.

Silnik L200 ma pojemność 2440 cm3 i moc 154 KM przy 3500 obr./min. Maksymalny moment wynosi 380 Nm przy 1500-2500 obr./min. Z kolei jednostka wzmocniona posiada moc 181 KM przy 3500 obr./min. i 430 Nm momentu obrotowego przy 2500 obr./min. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie od 6,4 do 7,3 l/100 km.

W klasie jednotonowych pickupów używanych często przez małe, niezależne firmy, koszty eksploatacji mają zasadnicze znaczenie. W związku z powyższym w nowym modelu ograniczono je nie tylko przez zmniejszenie spalania, ale też powiększono do 20 000 km przebiegi między wymianami oleju, do 60 000 km – przebiegi między kontrolami luzów zaworowych, do 180 000 km – przebiegi między wymianami płynu chłodniczego, zastosowano bezobsługowy łańcuch rozrządu, wprowadzono przekładnię bezobsługową, zastosowano 62 proc. blach o wysokiej odporności na korozję, zastosowano szerzej materiały uszczelniające.