OPEL: KADETT A Z 1962 R. PIONIEREM NOWOCZESNEJ KLASY KOMPAKTOWEJ

Firma Opel jako pierwszy producent zaoferowała rodzinny, a przede wszystkim przystępny cenowo kompaktowy model.

Był nim Opel Kadett z 1936 r. – pionierska konstrukcja z całostalowym i lekkim nadwoziem samonośnym. Jednak nowoczesną klasę kompaktową zapoczątkował tak naprawdę Opel Kadett A z 1962 r. Duży bagażnik, czteroosobowe wnętrze, żwawy silnik i niskie koszty eksploatacji okazały się kluczem do sukcesu. Odpowiedni samochód na lata „niemieckiego cudu gospodarczego”. Od 1962 do 1965 r. Opel wyprodukował prawie 650 000 egzemplarzy.


Zobacz relacje:

RENAULT: 30 LAT LIMUZYNY SAFRANE

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Sześćdziesiąt lat temu firma Opel – obchodząca w tym roku jubileusz 160‑lecia – otworzyła nową erę, wprowadzając model Kadett A. Dzisiaj w podobnej roli występuje szósta generacja Astry. Bestseller klasy kompaktowej kontynuuje tradycję demokratyzowania innowacji przez firmę Opel. Samochód jest po raz pierwszy dostępny w wersji zelektryfikowanej jako hybryda plug‑in, a od 2023 r. będzie oferowany również w wersji w pełni elektrycznej. Ponadto nowa pięciodrzwiowa Astra i kombi Astra Sports Tourer są wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, takie jak nieoślepiające adaptacyjne reflektory pikselowe IntelliLux ze 168 elementami LED. Nowa Astra jest też deklaracją stylistyczną niemieckiego producenta – odważnemu i minimalistycznemu wzornictwu towarzyszy nowe oblicze marki, czyli przedni pas Opel Vizor. W kokpicie zastosowano Pure Panel – intuicyjny, w pełni cyfrowy interfejs człowiek-maszyna najnowszej generacji.

Opel Kadett A: samochód na czasy cudu gospodarczego

W latach 50. i 60. ubiegłego wieku Opel przeorganizował swoją ofertę modeli. W latach cudu gospodarczego praktyczne i przystępne cenowo samochody cieszyły się dużym zainteresowaniem. W 1962 r. Opel zbudował od podstaw nowy zakład produkcyjny w Bochum, specjalnie z myślą o Kadetcie A. Pierwszy egzemplarz Kadetta opuścił linię montażową w październiku 1962 r.

Nowy Kadett był doskonałym przykładem lekkiej konstrukcji. Sedan ważył zaledwie 670 kilogramów, a wprowadzone wkrótce później kombi Caravan było tylko o 50 kilogramów cięższe. Ponadto cennik Kadetta był wyjątkowo przystępny i rozpoczynał się od kwoty 5075 marek (DM). Inżynierowie postarali się o maksymalne uproszczenie produkcji. Panele boczne tłoczono z pojedynczego arkusza blachy, a całe nadwozie składało się z zaledwie 12 głównych elementów.

Konstrukcja Kadetta A obniżała też koszty eksploatacji. Dzięki bezobsługowym przegubom w zawieszeniu i układzie kierowniczym w samochodzie wyeliminowano smarowniczki. Ceny serwisu i części zamiennych skalkulowano bardzo precyzyjnie. Przegląd wykonywany co 10 000 kilometrów, wraz z niezbędnymi materiałami, kosztował tylko około 30 marek.

Elegancki, elastyczny, innowacyjny: konkurencja pozostała daleko w tyle

Kadett oferował wszystkie atuty, które w latach 60. czyniły z niego pożądany model: elegancką stylistykę, dużą funkcjonalność oraz innowacyjne technologie i praktyczne rozwiązania. Nisko poprowadzona dolna linia okien i duże przeszklenia zapewniały dobrą widoczność. Przestronne wnętrze zachwycało kierowców przesiadających się z mniejszych samochodów. Cztery osoby mogły podróżować w komforcie.

Ponadto korek wlewu paliwa przeniesiono na zewnątrz – była to prosta innowacja, której wtedy nie stosował jeszcze pewien inny znany niemiecki producent. Slogan „Już nigdy nie poczujesz zapachu benzyny w bagażniku” był drobną uszczypliwością wymierzoną w konkurencję z Wolfsburga. Przestronny bagażnik był więc do wykorzystania w całości na bagaż.

Silnik z przodu i tylny napęd: przyjemność z jazdy i neutralne prowadzenie

Dzięki nowoczesnemu, chłodzonego cieszą silnikowi zamontowanemu z przodu Kadett z tylnym napędem miał kolejną konstrukcyjną przewagę nad Garbusem. Czterocylindrowy silnik o pojemności 993 cm3 początkowo rozwijał moc 40 KM i od 1963 r. napędzał także nowego Kadetta Caravan. Żwawa jednostka o krótkim skoku tłoka imponowała zrywnością i elastycznością, a wyposażony w nią Kadett osiągał prędkość maksymalną 120 km/h. Litrowy silnik S o mocy 48 KM wprowadzony w nowym coupe w 1963 r. pozwalał rozpędzić się nawet do 130 km/h.

Kadett stabilnie utrzymuje tor ruchu także na łukach i nierównej nawierzchni” – napisano w ówczesnym folderze reklamowym. Równomierny rozkład mas oraz nowy tylny most zapewniały neutralne i bezpieczne właściwości jezdne.

Przestronny jak mikrobus: pierwszy Caravan

Istotną zaletą Kadetta A był fakt, że wszystkie odmiany nadwoziowe, czyli sedan, coupe i kombi, powstawały na tej samej platformie. W 1963 r. na targach motoryzacyjnych w Genewie, około pół roku po debiucie sedana, Opel zaprezentował Kadetta A Caravan – pierwsze niemieckie kompaktowe kombi. Popularnym dodatkiem była ławka dla dzieci ustawiona tyłem do kierunku jazdy. Wyposażonym w nią samochodem mogło podróżować nawet sześć osób. Opel szybko został rynkowym liderem segmentu. Do połowy lat 60. co drugie kombi sprzedawane w Niemczech pochodziło z fabryk Opla. Od tego czasu każda kolejna generacja Kadetta i Astry jest dostępna jako kombi – połączenie samochodu osobowego (car) i furgonetki (van).