OPEL: STEROWANIE OŚWIETLENIEM ZA POMOCĄ RUCHU OCZU

Ope_sys_o1

Wiązka światła z reflektorów sterowana oczami kierowcy? W Międzynarodowym Roku Światła Narodów Zjednoczonych brzmi to wciąż trochę jak fantastyka naukowa, ale w rzeczywistości wcale nie jest tak nieosiągalne, jak mogłoby się wydawać.

Inżynierowie firmy Opel już pracują nad przyszłymi systemami oświetlenia do samochodów.


Zobacz także:

TECHNIKA


 

Dzięki technologii śledzenia wzroku producent z Rüsselsheim prezentuje przyszłość oświetlenia dostosowującego się do sytuacji. To zapowiedź trzeciej generacji systemu oświetlenia adaptacyjnego do samochodów, który będzie następcą obecnego, nagradzanego biksenonowego systemu AFL+, oferującego do 10 funkcji i dostępnego w większości modeli marki oraz matrycy diodowej Opel, która już wkrótce wejdzie do produkcji seryjnej.

ope_sys_o2

Koncepcję sterowania wiązką świetlną i jej intensywnością na podstawie kierunku wzroku kierowcy rozwijamy już od około dwóch lat. Im lepiej poznajemy zalety tej technologii, tym intensywniej pracujemy nad wspólnym projektem. Naszym celem było opracowanie prostego systemu, który będzie można zastosować w seryjnie produkowanym modelu. W przeciwieństwie do wysokowydajnych systemów śledzących ruch oka, które są złożone z od 5 do 10 kamer, my początkowo zastosowaliśmy jedną prostą kamerę internetową. Kamera skierowana na głowę kierowcy skanowała położenie charakterystycznych punktów, takich jak nos czy oczy, aby na tej podstawie wykrywać ruch i wyznaczać linię wzroku osoby prowadzącej pojazd — mówi Ingolf Schneider, dyrektor ds. technologii oświetlenia w firmie Opel, opisując współpracę Międzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego z Politechniką w Darmstadt.

Następnie system tłumaczył zebrane dane na polecenia dla sterowanych elektronicznie siłowników, które szybko regulowały ustawienie soczewek reflektorów. Technika ta umożliwiała dość skuteczne sterowanie reflektorami za pomocą wzroku, ale zarówno przetwarzanie danych, jak i rejestracja obrazu przez kamerę odbywały się zbyt wolno jak na warunki ruchu drogowego.

ope_sys_o3

Szybka reakcja i inteligentne opóźnienie

Optymalizacja parametrów obsługi kamery oraz dostosowanie algorytmu śledzenia oka doprowadziły do przełomu. Kamera jest teraz wyposażona w peryferyjne czujniki podczerwieni i umieszczone centralnie fotodiody, które razem umożliwiają skanowanie położenia oczu kierowcy ponad 50 razy na sekundę, nawet o zmroku i nocą. Dzięki dużo szybszemu przetwarzaniu i przesyłaniu danych siłowniki w reflektorach reagują błyskawicznie, dokonując korekt ustawienia soczewek w pionie i poziomie.

Do rozwiązania pozostawał jeden problem. W praktyce wzrok kierowcy szybko przeskakuje z jednego punktu na drodze na inny. To zupełnie naturalne i w dodatku podświadome. Gdyby reflektory precyzyjnie naśladowały ten ruch, kierunek wiązki światła zmieniałby się nieustannie i chaotycznie, co byłoby oczywiście nie do zaakceptowania zarówno dla kierowcy, jak i dla innych użytkowników drogi.

– Aby przezwyciężyć ten problem, opracowaliśmy skomplikowany algorytm opóźniania, który zapewnia odpowiednio płynny ruch wiązki świetlnej. Kolejną ważną zaletą systemu jest brak konieczności kalibracji pod kątem konkretnego kierowcy. System działa doskonale bez względu na to, kto siedzi za kierownicą i jaką ma sylwetkę — wyjaśnia Schneider.

Nawet jeżeli kierowca na chwilę odwróci wzrok od drogi, reflektory zawsze świecą zgodnie z kierunkiem jazdy, ponieważ światła mijania zostały zaprogramowane w taki sposób, aby zapewnić określone minimum odpowiedniego oświetlenia.

ope_sysy_o4

System AFL+

Firma Opel dopiero pracuje nad przyszłym systemem sterowania oświetleniem opartym na śledzeniu ruchu oczu, ale już teraz oferuje zaawansowane technologie zapewniające optymalną widoczność w nocy i wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy. Producent wprowadził rozwiązanie w postaci obecnej generacji systemu AFL+ dostępnego w wielu modelach, takich jak Mokka, Cascada, Zafira Tourer, Astra i Insignia. W połączeniu z przednią kamerą Opel Eye system oferuje do 10 funkcji związanych z oświetleniem, w tym automatyczne dostosowanie wiązki świateł ksenonowych do zmiennych warunków jazdy.

W zależności od sytuacji na drodze i pogody światło jest rozpraszane w sposób najodpowiedniejszy do warunków panujących na przykład w strefach ruchu pieszego, w jeździe miejskiej, na wiejskich drogach, na autostradzie czy w niesprzyjającej pogodzie. AFL+ udostępnia także takie funkcje, jak dynamiczne i pasywne doświetlanie zakrętów oraz sterowanie energooszczędnymi światłami LED do jazdy dziennej. Kierunek i intensywność wiązki świetlnej są korygowane na podstawie kąta skrętu kierownicy i prędkości pojazdu.

Ponadto asystent świateł drogowych przełącza je na krótsze światła mijania, gdy tylko zintegrowana z lusterkiem wstecznym i obserwująca drogę przed pojazdem kamera Opel Eye zauważy zbliżające się przednie lub tylne światła innego samochodu. Specjalny pakiet oświetlenia i widoczności obejmuje także funkcję automatycznego włączania świateł mijania z rozpoznawaniem tunelu i sensor deszczu.

Diodowa matryca świetlna

Równolegle z rozwijaniem sprawdzonego systemu AFL+ oraz futurystycznego systemu sterowania reflektorami za pomocą wzroku inżynierowie z Międzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego firmy Opel w Rüsselsheim kończą testy poprzedzające końcową homologację systemu oświetlenia nowej generacji, który będzie montowany w nowych modelach marki Opel. Diodowa matryca świetlna emituje nieoślepiającą wiązkę świateł drogowych, która automatycznie i nieustannie dostosowuje się do zmiennych warunków w ruchu drogowym.

Kiedy system wykryje światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła samochodu poprzedzającego, poszczególne diody w odpowiednich strefach są wyłączane, a pozostałe z niezmienioną intensywnością oświetlają drogę. System zostanie wprowadzony w ciągu najbliższych 18 miesięcy.