PEUGEOT: 10 LAT INNOWACYJNEGO SYSTEMU PEUGEOT i-COCKPIT

PEUGEOT i-Cockpit jest dziś wyróżnikiem samochodów marki. Został wprowadzony we wszystkich modelach PEUGEOT.

Wszystko zaczęło się w 2010 roku podczas prezentacji samochodu studyjnego PEUGEOT SR1 na salonie w Genewie. Elegancki coupé-cabriolet pokazywał niektóre kierunki prac rozwojowych prowadzonych przez markę. Między innymi było to rewolucyjne stanowisko kierowcy, które wyłamywało się z klasycznych kanonów designu i ergonomii.


Zobacz także:

VOLKSWAGEN: NOWY ID.7 Z INTELIGENTNYM SYSTEMEM KLIMATYZACJI
 
TECHNIKA


 

Zespół projektantów marki pracował wówczas nad nowym rozwiązaniem stanowiska kierowcy, aby zapewnić więcej doznań z jazdy, ale także optymalną ergonomię i bezpieczeństwo. Styliści i inżynierowie wzięli się do pracy. Dość szybko pojawiła się propozycja zmniejszenia kierownicy. Wcześniej kierownice miały dość pokaźne rozmiary i informacje z zegarów odczytywało się przez ich obręcz. Projektanci wyszli z następującego założenia – klasyczne położenie zegarów względem stanowiska kierowcy rozprasza uwagę kierującego. Najwygodniejszym miejscem do odczytu informacji jest ich umiejscowienie na linii wzroku. Trzeba było więc przesunąć informację do góry na wysokość oczu. Wyższe położenie zegarów w połączeniu z kompaktową kierownicą tworzyło nową całość. Dodano ekran dotykowy, co uprościło sterowanie różnymi funkcjami i umożliwiło wprowadzenie nowych rozwiązań. To był początek ekranów dotykowych w PEUGEOT.

Było to duże wyzwanie – marka świadomie podjęła ryzyko wprowadzając tak nowatorskie i niespotykane rozwiązanie. Przede wszystkim musiało ono zyskać akceptację klientów. Zorganizowaliśmy jazdy na torze z udziałem francuskich i niemieckich klientów. Najpierw jeździli samochodem z tradycyjną kierownicą i deską rozdzielczą, a potem posadziliśmy ich w prototypie z nową kierownicą i nowymi zegarami. Reakcje były entuzjastyczne. Klienci docenili zalety rozwiązania. Młodsi docenili sportowy styl a starsi podkreślali zwrotność i dynamikę. To było coś nowoczesnego. Przełom. Wszyscy z łatwością opanowali prowadzenie za pomocą małej kierownicy. Byliśmy absolutnie przekonani, że stworzyliśmy coś unikatowego. – powiedział Jérôme MICHERON, dyrektor produktu marki PEUGEOT

W 2012 roku PEUGEOT i-Cockpit pojawił się w PEUGEOT 208. To było wydarzenie

Pierwsza generacja PEUGEOT 208 zapewniła spektakularny debiut PEUGEOT i-Cockpit. Bardzo szybko stał się innowacją, która zmienia doświadczenie z jazdy:

Większa przyjemność prowadzenia: dzięki kompaktowej kierownicy samochód jeszcze szybciej reaguje na działania kierowcy. Co więcej kierujący nie musi wykonywać tak dużych ruchów ręką, żeby wykonać ten sam manewr.
Większy komfort prowadzenia: wszystkie instrumenty znajdują się na wprost oczu, więc wzrok się tak nie męczy. Niżej umieszczona kierownica zapewnia bardziej komfortowy kąt przedramienia, a centralny ekran dotykowy pozwala intuicyjnie sterować najważniejszymi systemami samochodu.
Większe bezpieczeństwo: kompaktowa kierownica to również szybsze reakcje, zwłaszcza że wzrok jest skoncentrowany na drodze dzięki wysoko umieszczonym zegarom, a ostrzeżenia na tablicy rozdzielczej są lepiej widoczne. Co więcej wszystkie te elementy zmniejszają zmęczenie kierowcy i tym samym podnoszą bezpieczeństwo.
Niepowtarzalny design: wyrafinowany high-tech podkreśla wyjątkowe doznania z jazdy.

PEUGEOT i-Cockpit stale ulepszano, by lepiej dostosować się do sposobu użytkowania przez klientów

Od chwili debiutu PEUGEOT i-Cockpit podlegał ciągłym zmianom i modernizacji. W 2016 roku druga generacja PEUGEOT 3008 i PEUGEOT 5008 zainaugurowała wersję z zegarami cyfrowymi 12,3”, które umożliwiały całkowitą personalizację ustawień. Pod centralnym ekranem dotykowym pojawiły się klawisze przypominające klawisze fortepianu (toggle switches), które dodatkowo ułatwiły dostęp do najważniejszych funkcji. W 2019 roku w drugiej generacji PEUGEOT 208 pojawił się cyfrowy panel zegarów 3D.

PEUGEOT i-Cockpit pokonał kolejne stopnie rozwoju w nowych PEUGEOT 308 (2021) i 408 (2022). Został wówczas wprowadzony nowy system informacyjno-rozrywkowy PEUGEOT i-Connect, nowa kompaktowa kierownica wykrywająca obecność dłoni kierowcy podczas korzystania z systemów wspomagania prowadzenia i dotykowe i-toggles z możliwością zmiany ustawień do sterowania klimatyzacją, obsługi telefonu, radia i uruchamiania aplikacji skonfigurowanych zgodnie z preferencjami użytkownika.

PEUGEOT i-Cockpit – to jeszcze nie koniec rewolucji

Historia PEUGEOT i-Cockpit tak naprawdę dopiero się zaczyna. PEUGEOT i-Cockpit musi pozostać intuicyjny, dynamiczny i kultowy – to jeden z naszych celów. PEUGEOT był prekursorem w tej dziedzinie. Musimy dalej przecierać szlaki do coraz to nowych innowacji, aby zachować przewagę i status kultowego rozwiązania. To nieustająca praca na jego ulepszaniem, aby stale zaskakiwał i utrzymał najwyższy poziom. Jedna rzecz jest pewna – PEUGEOT i-Cockpit ma przed sobą piękną przyszłość. – powiedział Bertrand Rapatel, dyrektor stylistyki wnętrza samochodów PEUGEOT

PEUGEOT INCEPTION CONCEPT, zaprezentowany na targach CES w Las Vegas na początku roku, pokazuje przyszłą wersję PEUGEOT i-Cockpit wyposażoną w Hypersquare, nowy rewolucyjny system sterowania, który obsługuje się za pomocą nowych gestów – podobnie jak tablety i inteligentne urządzenia, na których wychowują się nowe pokolenia.