W procesie rozwoju Cayenne Electric firma Porsche bardziej niż kiedykolwiek polega na cyfrowych testach, jednak czynnik ludzki jest tu nadal niezbędny.
Podczas finalnych prób inżynierowie testują nowego SUV-a do granic możliwości – na mrozie i w palącym upale.
Zobacz także:

Zaprojektowane w wirtualnym świecie, sprawdzone w rzeczywistych warunkach: Porsche pokazuje, jak w nowym Cayenne Electric cyfrowa transformacja łączy się z inżynierskim doświadczaniem. Nowy, w pełni elektryczny SUV ma zostać zaprezentowany pod koniec roku i będzie oferowany obok obecnych modeli z silnikiem spalinowym oraz napędem hybrydowym.
Ten projekt był pierwszym, w którym bezpośrednio przeszliśmy od cyfrowych testów całego samochodu do produkcji przedseryjnej – wyjaśnia dr Michael Steiner, wiceprezes oraz członek zarządu ds. badań i rozwoju. Konstrukcyjny” etap testów z wykorzystaniem indywidualnie zbudowanych prototypów nie był konieczny: około 120 czasochłonnych w budowie egzemplarzy badawczych w dużej mierze zastąpiono cyfrowymi odpowiednikami. Inżynierowie wysyłali wirtualne prototypy na cyfrowe jazdy testowe już na etapie projektowania.
Wstępne testy komponentów w wirtualnych warunkach
Symulacje oraz sztuczna inteligencja radykalnie zmieniły – i skróciły – testy nowych samochodów. Kluczowe są tu trzy filary: precyzyjnie scyfryzowane trasy, od toru Nürburgring po codzienny ruch, dziesięciolecia doświadczeń inżynierów z Weissach w testowaniu pojazdów w zamkniętych ośrodkach i na otwartych drogach oraz znacznie zwiększona moc obliczeniowa nowoczesnych systemów do symulacji w czasie rzeczywistym. Umożliwiło to inżynierom nie tylko wizualizację Cayenne Electric, ale również bezpośrednie testowanie go w wirtualnym środowisku. W fazie rozwoju, w której komponenty są początkowo dostępne w cyfrowej formie i dlatego można je łatwo modyfikować, do przeprowadzenia wstępnych testów nowego SUV-a eksperci wykorzystali wirtualną rzeczywistość (VR). Wyniki cyfrowych badań zostały później zweryfikowane za pomocą testów fizycznych komponentów na specjalnych stanowiskach.
Najnowocześniejsze łączone stanowisko testowe symuluje rzeczywiste obciążenia
W tym celu opracowano zupełnie nowe łączone stanowisko testowe, które umożliwia jednoczesne testowanie napędu, akumulatora, zarządzania energią i ładowania w realistycznych warunkach. Cztery mocne silniki synchroniczne na stanowisku można zaprogramować w taki sposób, aby precyzyjnie symulowały różne warunki drogowe, opory ruchu oraz siły występujące podczas rekuperacji i hamowania. Maszyny są tak zaawansowane, że możemy nawet symulować różne nawierzchnie asfaltowe lub poślizg opon – mówi inżynier Marcus Junige. Pozwalają w pełni odwzorowywać również warunki środowiskowe.
Stałe porównywanie z cyfrowym bliźniakiem
W programach naszych testów obowiązują wyjątkowe wymagania – dodaje Junige. Jednym z czołowych przykładów jest okrążenie północnej pętli toru Nürburgring na granicy możliwości. Dane wejściowe do tego zadania pochodzą z wirtualnego prototypu. Wszystkie symulowane impulsy są przesyłane do łączonego stanowiska testowego w czasie rzeczywistym. Samochód zawsze, w każdej sytuacji, musi generować pełną moc – gdy tylko zażąda tego kierowca – mówi Junige. Korzystanie z pełnej mocy jest szczególnie obciążające dla zarządzania termiką nowego SUV-a o wysokich osiągach: aby optymalnie kondycjonować akumulator w każdych warunkach, układy ogrzewania i chłodzenia są wydajniejsze niż w którymkolwiek dotychczasowym elektrycznym Porsche. Wartości zmierzone na łączonym stanowisku testowym w każdym momencie okrążenia Nürburgringu są porównywane z tymi, które wcześniej obliczono dla cyfrowego bliźniaka. To potwierdziło wysoką dokładność symulacji – praktycznie nie ma odchyleń, które wymagałyby korekty po uzyskaniu wyników fizycznych testów.
Testowanie na granicy możliwości i w każdej sytuacji
Choć symulacje są precyzyjne, za ostateczny „szlif” nadal odpowiadają ludzie. W rzeczywistości tylko ludzie mogą dokonać ostatecznych poprawek – mówi Sascha Niesen, menedżer zespołu ds. całościowych testów samochodów w centrum rozwoju Porsche w Weissach. Doświadczeni kierowcy testowi odgrywają bardzo istotną rolę w idealnym zrównoważeniu dynamiki jazdy i strategii kontroli – co doskonale widać na torach wyścigowych. Cayenne Electric jest testowane we wszystkich realistycznych scenariuszach użytkowania: w mieście, na autostradzie i w terenie. Szczególny nacisk kładzie się na zarządzanie ładowaniem. Niezależnie od tego, jaki styl jazdy miał kierowca Cayenne przed postojem, samochód musi być zawsze przygotowany do szybkiego ładowania – wyjaśnia Junige. W celu optymalnego wykorzystania energii samochód uwzględnia nawet uliczne korki.
Wyjątkowe wyzwanie stanowią testy w ekstremalnych warunkach klimatycznych. W gorących regionach, takich jak kraje Zatoki Perskiej czy Dolina Śmierci w USA, klimatyzacja oraz zarządzanie temperaturą akumulatora i układu napędowego – między innymi – musiały przejść wymagające testy funkcjonalne w temperaturach sięgających 50 stopni Celsjusza. W Skandynawii, gdzie bywa nawet -35 stopni Celsjusza, w programie testów przedprodukcyjnych egzemplarzy znalazły się m.in. rozruch na zimno, klimatyzacja, trakcja, prowadzenie i zachowanie podczas hamowania oraz działanie systemów kontroli dynamiki jazdy. W tych ekstremalnych warunkach klimatycznych Cayenne Electric musiało być w stanie szybko ładować się bez żadnych problemów – niemal żaden inny producent nie stawia swoim pojazdom takich wymagań jak Porsche.
Większa precyzja, mniejsze angażowanie zasobów, efektywniejszy rozwój
Testy wytrzymałościowe symulują życie samochodu w warunkach tak trudnych, że klienci mogliby doświadczyć ich tylko w ekstremalnych sytuacjach. W ciągu kilku miesięcy samochody pokonują ponad 150 000 kilometrów w realiach codziennej eksploatacji – w ruchu miejskim, na lokalnych drogach i autostradach.
Od laboratoriów zderzeniowych po próby wytrzymałościowe, również w ekstremalnych warunkach – połączenie cyfrowego przygotowania z rzeczywistymi testami drogowymi sprawdza się we wszystkich obszarach. Dzięki temu proces rozwoju staje się bardziej precyzyjny i efektywny. W porównaniu z konwencjonalną strategią rozwoju czas potrzebny na opracowanie Cayenne Electric został skrócony o 20 proc. Co więcej, dzięki mniejszemu zużyciu materiałów, najnowocześniejsze wirtualne testy są efektywniejsze również pod względem wykorzystania zasobów.










![DACIA: OTWARCIE ZAMÓWIEŃ NA SPRING ELECTRIC 70 KM I 100 KM 5 listopada ruszyły w Polsce zamówienia na Dacię Spring w wersji osobowej. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Dacia-Spring-65x65.jpg)
![LEAPMOTOR: B10 – NOWY ELEKTRYCZNY SUV DOSTĘPNY W POLSCE Model B10 – nowy elektryczny C-SUV marki Leapmotor – oficjalnie zadebiutował na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Leapmotor-B10-65x65.jpg)
![SEMA 2025: TOYOTA POKAZUJE PONAD 20 KONCEPCJI SAMOCHODÓW Podczas tegorocznej edycji targów Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) Toyota prezentuje […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEMA-2025-Toyota_02-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MITSUBISHI Z ELEKTRYCZNYM ELEVANCE I SERIĄ DELICA Podczas Japan Mobility Show 2025 firma Mitsubishi Motors zaprezentowała koncepcyjny model zelektryfikowanego […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Japan-2025-Mitsubishi-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: RUSZYŁA SPRZEDAŻ BILETÓW NA 63. EDYCJĘ Ruszyła sprzedaż biletów i karnetów na tegoroczny AVIA UNIMOT 63. Rajd Barbórka. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-bilety-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2026: PIĄTKOWY SHOW I OPRAWA GODNA MISTRZÓW Tegoroczny Rajd Barbórka to nie tylko sportowa rywalizacja o ułamki sekund i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-legendy-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: ODKRYWAJ PARKI DINOZAURÓW W POLSCE W RYTMIE SLOW Jesień to idealny czas, by zwolnić tempo, odłożyć telefony i wspólnie wyruszyć […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mazda-Slow-Road-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![FORD: CZTERY WERSJE RANGERA PLUG-IN HYBRID W EUROPIE Cztery wcielenia Forda Rangera Plug-In Hybrid Wysoka zdolność holowania przyczepy, właściwości przewozowe […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-Ranger-Plug-In-Hybrid-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![HYUNDAI: NOWY IONIQ 9 ŁĄCZY TECHNOLOGIE AI Z MOBILNOŚCIĄ Hyundai wprowadza do seryjnej produkcji zaawansowane rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Wraz […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Hyundai-IONIQ-9-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
