Plany wprowadzenia stref bezemisyjnych opracowało już 35 europejskich miast.
Jednocześnie przynajmniej 182 firmy różnej wielkości i z różnych sektorów dołączyły do inicjatyw na rzecz przejścia na bezemisyjną logistykę miejską w Brukseli, Wiedniu, Lizbonie, Rotterdamie i regionie Flandrii w Belgii. Zmiany w podejściu do miejskiej logistyki pokazuje nowy raport Clean Cities.
Zobacz relacje:

 
Nowa analiza Clean Cities wskazuje na miasta i firmy, które rezygnują z dostaw opartych na pojazdach z silnikiem diesla, na rzecz czystszych alternatyw. Raport ukazuje się w kontekście planowanego wprowadzenia pierwszych stref bezemisyjnych w Europie, które mają zacząć obowiązywać w 2025 roku.
Oczyszczenie transportu drogowego stanowi jedno z kluczowych wyzwań dla Europy. Chociaż pojazdy dostawcze i ciężarowe stanowią jedynie 13% floty na drogach UE, odpowiadają one za aż 51% emisji tlenków azotu (NOx) oraz 40% emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego.
Jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie działania, liczba pojazdów związanych z logistyką miejską prawdopodobnie będzie rosła. W latach 2014-2023 liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych z silnikiem diesla w Wielkiej Brytanii wzrosła o ponad milion, co stanowi trend widoczny również w innych krajach europejskich.
Analiza “Pionierzy logistyki bezemisyjnej” wskazuje na 35 miast, które zobowiązały się do stopniowego wprowadzenia stref bezemisyjnych dla transportu towarowego. Już 110 europejskich miast podpisało również międzynarodowe zobowiązania do osiągnięcia neutralności klimatycznej, obejmujące działania mające na celu dekarbonizację emisji transportowych. Większość z tych miast znajduje się w Holandii, gdzie obowiązuje krajowe prawo nakazujące tworzenie stref bezemisyjnych dla logistyki, ale nie tylko.
Raport wymienia również 182 firmy, które zdecydowały się na dostawy przy użyciu pojazdów elektrycznych lub napędzanych pedałami. Wiele z tych firm działa w sektorze logistyki, w tym największy austriacki dostawca usług pocztowych, Österreichische Post, Grupa IKEA, a także bpost w Belgii, DHL Express, DPD oraz UPS, które aktywnie zmieniają sposób realizacji dostaw miejskich.
Zmniejszenie liczby kursów poprzez wykorzystanie punktów odbioru lub mikrohubów, a także przejście na mniejsze i bardziej efektywne pojazdy, zostały podkreślone w raporcie jako kluczowe sposoby na ograniczenie emisji związanych z logistyką towarową.
Rotterdam stanowi wiodący przykład, jak miasta mogą wdrażać strefy bezemisyjne dla transportu towarowego. W 2019 roku miasto podpisało porozumienie z czołowymi firmami z branży, wskazując konkretne działania mające na celu oczyszczenie logistyki miejskiej oraz wyrażając poparcie dla wprowadzenia strefy bezemisyjnej dla transportu towarowego. Stopniowe przejście do wyłącznie elektrycznej i aktywnej mobilności w centrum miasta rozpocznie się w styczniu 2025 roku, a pełne wdrożenie planowane jest na rok 2030.
Wraz z rozwojem sprzedaży internetowej ulice naszych miast zapełniają się tysiącami dodatkowych samochodów dostawczych, co generuje większy ruch i emisje – zarówno spalin jak i gazów cieplarnianych. Aby wzmocnić bezemisyjną logistykę potrzebna jest współpraca miast z firmami, przy tworzeniu choćby hubów przeładunkowych, z których towary mogłyby pokonywać ostatni odcinek np. za pomocą elektrycznych rowerów cargo. Potrzebne są także regulacje, np. wyższe wymogi względem norm emisji wobec firm dostawczych w strefach czystego transportu, czy tworzenie dedykowanych stref zeroemisyjnej logistyki – komentuje Nina Józefina Bąk, dyrektorka Clean Cities Campaign w Polsce.
W dużych miastach, jesteśmy coraz bardziej świadomi problemów związanych z dowozem towarów. Potwierdzają to sondaże przeprowadzone przez Clean Cities w Paryżu i Londynie. Aż 78% paryżan i 59% londyńczyków uważa, że władze miasta powinny poprawić zarządzanie dostawami. Zapytani o to samo mieszkańcy polskich miast odpowiedzieliby podobnie, bo im też przeszkadzają spaliny, hałas, większe korki, rozjeżdżone trawniki i zniszczone chodniki. Miejską logistykę trzeba uporządkować. Znamy już wiele rozwiązań, takich jak budowanie ścieżek rowerowych o szerokości odpowiedniej dla rowerów cargo czy tworzenie wypożyczalni tych rowerów lub dofinansowań do ich zakupu. Jednak władze lokalne i krajowe muszą chcieć je wdrażać i robić to konsekwentnie. – uzupełnia Urszula Stefanowicz, koordynatorka projektów z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.
„Ostatnia mila” jest jednym z najprostszych i najbardziej opłacalnych do elektryfikacji sektorów. Kurierzy i dostawcy w miastach rzadko przemierzają w ciągu dnia więcej niż 120 kilometrów, podczas gdy zasięgi obecnie produkowanych elektrycznych aut dostawczych przekraczają 200 kilometrów.
Firmy kurierskie i dostawcze lubią głośno mówić o swoich przyjaznych środowisku inicjatywach, w tym planach związanych z elektryfikacją, próżno natomiast szukać informacji, jaki faktycznie procent realizowanych dostaw (w tym za pośrednictwem podwykonawców) realizowany jest w sposób bezemisyjny i jakie są faktyczne emisje i ślad węglowy przez nie generowany (brutto). Najwięksi gracze na rynku ograniczają się przeważnie do zapowiedzi związanych z osiągnięciem neutralności klimatycznej netto na poziomie przedsiębiorstwa (Amazon i FedEx do 2040 roku, UPS, DHL do 2050 roku) lub celów związanych z elektryfikacją pojazdów należących jedynie do ich własnej floty z wyłączeniem podwykonawców – w Polsce jest to zwykle ułamek wszystkich pojazdów jeżdżących pod szyldem danej firmy. Mimo tak ograniczonych celów, w ujęciu globalnym, wciąż jednak mówimy o liderach zmian. Jednocześnie dla większości rodzajów dostaw najbardziej efektywny pojazd dostawczy w mieście to (elektryczny) rower cargo. Miasta powinny aktywnie wspierać powstawanie współdzielonych mikro-hubów przeładunkowych, które pozwolą firmom dostawczym i kurierskim realizować ostatni odcinek dostaw z wykorzystaniem rowerów (cargo, elektrycznych), w sposób mniej uciążliwy dla mieszkańców i dla środowiska – mówi Aleksander Szałański, ekspert z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Raport w języku polskim jest dostępny TUTAJ.




![OMODA: PREMIERA MODELU OMODA 4 W WUHU 17 października w Wuhu zaprezentowano nowy model OMODA 4. Pojazd oficjalnie przedstawiono […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/OMODA-4-65x65.jpg)
![SEAT: ARONA 2026 – NOWA ODSŁONA MIEJSKIEGO SUV-A Nowa SEAT Arona wchodzi w kolejny etap swojej historii jako bardziej wyrazisty, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-Arona-1-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MAZDA POKAZUJE KONCEPCJE VISION X-COUPE I X-COMPACT Mazda pokazuje wizję zrównoważonej mobilności na rok 2035 Podczas konferencji prasowej na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Mazda-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: ELEKTRYCZNA OFENSYWA SUZUKI NA TARGACH W TOKIO Suzuki Motor Corporation zaprezentuje swoje nowości podczas Japan Mobility Show 2025, które […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Suzuki-65x65.jpg)
![RAJDY: MIKO MARCZYK I SZYMON GOSPODARCZYK RAJDOWYMI MISTRZAMI EUROPY! Załoga Skody, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w znakomitym stylu zakończyła sezon […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Miko-Marczyk-i-Szymon-Gospodarczyk--65x65.jpg)
![RAJD ŚLĄSKA 2025: OPUBLIKOWANO OFICJALNY HARMONOGRAM RAJDU! Już tylko niecałe dwa miesiące dzielą nas od tegorocznej edycji Rajdu Śląska. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rajd-Slaska-2025-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![EXLANTIX: NOWA ARCHITEKTURA EOX Z TECHNOLOGIĄ 800V Globalna platforma EOX, dostosowana do rynków od Skandynawii po Bliski Wschód, to […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Exlantix-platforma-EOX-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
