PRZECIĄŻENIE AUTA Z AUTOMATEM MOŻE BYĆ PRZYCZYNĄ AWARII

Wybierając się na wakacje trzeba pamiętać o wielu rzeczach. I na ogół tak się dzieje. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że łatwo jest przeciążyć samochód i przez to uszkodzić skrzynię biegów.

Zbyt ciężki ładunek np. w postaci bagaży lub przyczepy kempingowej może spowodować poważną awarię zarówno “automatu”, jak i “manuala”


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI


 

Wyjazd często wiąże się z niekorzystnymi dla pojazdu warunkami – szybka jazda na autostradzie czy długie korki podczas upałów to duże wyzwanie dla naszych aut. Na co zwrócić uwagę, by uniknąć problemów z automatem?

Opisane wyżej warunki mogą być bardzo szkodliwe szczególnie dla automatycznej skrzyni biegów, ponieważ olej w przekładni może ulec przegrzaniu. Najbardziej destrukcyjnym czynnikiem degradującym właściwości oleju w skrzyni automatycznej (i silniku) jest właśnie wysoka temperatura. Problem ten dotyczy wszystkich samochodów z automatem, jednak szczególnie narażone są te samochody, których skrzynie nie posiadają dodatkowej chłodnicy oleju.

Procesy degradacji oleju przyspieszają od temperatury 6 st. C, a powyżej 150 st. zaczynają rosnąć wręcz wykładniczo co każde kolejne 10 st. Dlatego niektóre auta są wyposażone w liczniki przegrzań i informują o konieczności wcześniejszej wymiany oleju, lub przy zbyt wysokiej temperaturze oleju w skrzyni, samochód automatycznie przechodzi w tryb serwisowy, wymuszając zatrzymanie bądź ograniczając jego prędkość do momentu ostygnięcia oleju.

– Warto więc zadbać, by auto nie zostało przeładowane i robić nieco częstsze postoje, zwłaszcza podczas wysokich temperatur. Po powrocie z wakacji należy również sprawdzić stan oleju w skrzyni automatycznej i, w zależności od stopnia jego zużycia, odpowiednio skrócić interwał do kolejnej wymiany. Dopuszczalne obciążenie auta można wyliczyć odejmując masę własną pojazdu od maksymalnej masy całkowitej – mówi Grzegorz Kawka, kierownik działu technicznego Ravenol.

Wyjazd na wakacje a skrzynia automatyczna – co może wpłynąć na ewentualne problemy? Niekorzystne warunki, które znacznie obciążają pracę skrzyni automatycznej to przede wszystkim:
– pełne obciążenie auta / przeładowanie;
– długa trasa w trudnych warunkach;
– wysoka prędkość;
– korki;
– nieutwardzone / pyliste drogi;
– dodatkowe opory powietrza związane z przyczepką, rowerami, bagażnikiem dachowym czy sposobem umieszczania ładunku.

To czynniki, które znacznie wpływają na komfort jazdy i stan samochodu. Przygotowując się do wyjazdu, warto zapoznać się z tym, jakich sytuacji unikać.

Jak rozpoznać, że olej w skrzyni się przegrzewa?

1. Szarpanie podczas zmiany przełożenia, spowodowane zbyt gwałtownym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców.
2. Wydłużone, powolne przełączanie biegów, spowodowane zbyt wolnym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców.
3. Problemy z ruszeniem z miejsca, spowodowane pogarszającym się stanem konwertera.

Jeśli skrzynia wykazuje powyższe objawy warto w najbliższym czasie odwiedzić specjalistyczny warsztat zanim dojdzie do poważniejszej awarii i unieruchomienia pojazdu. Pamiętajmy również, że przekroczenie znacznika, zwykle czerwonego, w okolicach 90-100 st. C na wskaźniku temperatury wody, może doprowadzić do poważnej awarii silnika. Warto kontrolować poziom płynu chłodniczego i w razie potrzeby uzupełnić jego stan. Jednak nigdy nie róbmy tego przy gorącym silniku!

Aby wakacyjny wyjazd przebiegł bez niespodzianek, zadbajmy o odpowiednie obciążenie samochodu – zabierzmy jedynie te przedmioty, które są dla nas niezbędne, a także obserwujmy, czy nie pojawiają się niepokojące objawy w czasie jazdy. Róbmy również częstsze postoje i nie eksploatujmy nadmiernie auta.