RAJD HISZPANII 2011: FORD – HIRVONEN WALCZY O TYTUŁ

W nadchodzący weekend Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen z zespołu Ford Abu Dhabi World Rally Team będą walczyć w przedostatniej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA – Rajdzie Hiszpanii o kolejne punkty w walce o tytuł. Finowie są obecnie współliderami punktacji, a czołową trójkę dzieli zaledwie trzypunktowa różnica. Przypomina to końcówkę sezonu 2009, kiedy to walka o tytuł była podobnie wyrównana.

Hirvonen miał wówczas na starcie ostatniego rajdu jeden punkt przewagi, a losy pojedynku o tytuł Mistrza Świata rozstrzygnęły się na ostatnim odcinku specjalnym sezonu. 31-letni Fin startuje teraz w Rally de España (20 – 23 października) mając w pamięci doświadczenie ogromnej presji, pod którą jechał przed dwoma laty. Dlatego jest dobrze przygotowany na to, co może zdarzyć się w najbliższy weekend w Hiszpanii.

– Byłem w podobnej sytuacji w 2009 roku, gdy walczyliśmy o tytuł do ostatniego OS-u. Tym razem na dwa rajdy przed końcem trójkę kierowców dzielą zaledwie trzy punkty. Zapowiada się wyjątkowo pasjonujący weekend. Doświadczenie zdobyte dwa lata temu będzie bardzo pomocne. Nie zamierzam tym razem nic zmieniać, z wyjątkiem końcowego wyniku – powiedział Mikko Hirvonen, który wówczas przegrał pojedynek różnicą zaledwie jednego punktu.


Zobacz także:
RAJD HISZPANII 2011: SIÓDMY TYTUŁ CITROENA
RAJD HISZPANII 2011: DWA MIEJSCA FORDA NA PODIUM
RAJD HISZPANII 2011: SEBASTIEN LOEB WYGRAŁ (3. ETAP)
RAJD HISZPANII 2011: LOEB BLISKI SUKCESU (2. ETAP)
RAJD HISZPANII 2011: LATVALA ZAWODZI FORDA (1. ETAP)
RAJD HISZPANII 2011: SZANSA MICHAŁA KOŚCIUSZKI


Rally de España to najdłuższa i najbardziej urozmaicona spośród tegorocznych rund Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. W ciągu trzech dni załogi pokonają odcinki specjalne o łącznej długości 406 km. Tradycyjnie asfaltowy rajd rozgrywany na gładkich, wijących się płynnie trasach w rejonie Tarragony w północno wschodniej Hiszpanii zmienił swój charakter rok temu, stając się imprezą o zmiennej nawierzchni i taki format zachowano także w tym roku.

Pierwszy etap odbędzie się w piątek na odcinkach o nawierzchni szutrowej z krótkimi łącznikami asfaltowymi, a Hirvonen, jak również druga załoga zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila pokonają trasę swoim Fordem Fiesta RS WRC w pełnej specyfikacji szutrowej. Po 16-godzinnym maratonie, zespół Ford Abu Dhabi przebuduje samochód na specyfikację asfaltową na dwa kolejne dni.

Bazą rajdu będzie tradycyjnie kurort Salou położony na południowy zachód od Barcelony na wybrzeżu Costa Daurada. Asfaltowe odcinki przywołują na myśl porównania z torem wyścigowym. Trasy OS-ów, przeważnie równe jak stół i szorstkie, szybko stają się śliskie, ponieważ kierowcy tną zakręty, aby „urwać” ułamki sekund i nanoszą przy tym na drogę kamienie i żwir.

Hirvonen już ośmiokrotnie startował w Rajdzie Hiszpanii, stając na podium w latach 2005, 2008 i 2009. Zwycięstwo i trzecie miejsce w dwóch ostatnich tegorocznych rajdach odbudowało jego szanse na tytuł mistrzowski, ale Fin wie, jak trudne zadanie przed nim stoi.

– Każdy zakręt trzeba będzie przejechać z maksymalną szybkością, bo jedyna droga do tytułu mistrzowskiego to dążenie do zwycięstwa w dwóch ostatnich rajdach. Walczymy o wszystko, stawiając wszystko na jedną kartę, bo żaden z nas nie może sobie już pozwolić na bezpieczną jazdę. Muszę dobrze wypaść w Hiszpanii, aby mieć jak najlepszą pozycję wyjściową przed ostatnią rundą na szutrach w Wielkiej Brytanii. Wierzę, że stać nas na dobry wynik – stwierdził Mikko.

Podczas piątkowego, najdłuższego etapu o nawierzchni przeważnie szutrowej Hirvonen będzie jechał jako drugi w porządku startu za współliderem punktacji Sébastienem Loebem, który będzie musiał “czyścić” drogę z warstwy śliskiego, luźnego szutru, a jego rywale jadący za nim będą mieli nieco łatwiejsze zadanie.

– Będę miał przewagę nad Loebem, dzięki mojej pozycji w porządku startu pierwszego dnia. Stoi zatem przede mną w piątek duża szansa i postaram się ją wykorzystać – dodał Hirvonen.

Najlepszy wynik Latvali w siedmiu startach w Hiszpanii to czwarte miejsce w zeszłym roku. 26-letni Fin chce utrzymać znakomite tempo, którym jechał na asfaltach poprzedniej rundy – Rajdu Francji, gdzie wygrał łącznie siedem odcinków specjalnych, w tym aż pięć z sześciu ostatniego etapu.

– Hiszpańskie asfalty są znakomite. Trasy drugiego i trzeciego etapu prowadzą po szerokich, gładkich drogach, a przyczepność jest w miarę stała. Podobały mi się także zeszłoroczne OS-y szutrowe. Są to średnio szybkie trasy o twardej nawierzchni, a fragmenty asfaltowe nie były zbyt szybkie. Trzeba będzie oszczędzać opony na sekcjach asfaltowych pierwszego dnia, bo łatwo będzie uszkodzić szutrowe ogumienie – powiedział Jari – Matti Latvala.

Latvala wie, że podczas piątkowego maratonu trzeba będzie dbać o wydajność energetyczną organizmu.

– Odpowiednia dieta i przyjmowanie płynów są zawsze ważne, ale tutaj w szczególności. Po śniadaniu nie będzie okazji, aby coś zjeść aż do popołudniowego serwisu. Podczas tak długiego dnia spalimy mnóstwo energii, dlatego pomiędzy odcinkami będziemy spożywać batony energetyczne, aby utrzymać sprawność i wydolność organizmu na najwyższym poziomie – dodał Fin.

Khalid Al Qassimi i Michael Orr pojadą trzecim Fordem Fiesta RS WRC. Kierowca z Abu Dhabi chce co najmniej powtórzyć ubiegłoroczny wynik w Hiszpanii, gdy zajął siódme miejsce.

– Jestem coraz szybszy na asfaltach. Sześć punktów zdobytych w Hiszpanii przed rokiem był to mój najlepszy rezultat w sezonie. Moim celem na najbliższy weekend jest dogonić w klasyfikacji Federico Villagrę i osiągnąć najlepszy wynik w klasyfikacji sezonu w karierze. Aby to osiągnąć, potrzebuję dobrego rezultatu w Hiszpanii i wierzę, że stać mnie na to – powiedział Al Qassimi.

Najnowsze wiadomości

* Załogi zespołu Ford Abu Dhabi będą korzystać podczas Rajdu Hiszpanii z opon w trzech różnych specyfikacjach, dostarczonych przez firmę Michelin. Podczas pierwszego etapu do dyspozycji będzie tylko ogumienie szutrowe Latitude Cross w wersji twardej. W trakcie dwóch kolejnych, asfaltowych etapów będą dostępne opony typu Pilot Sport w wersji wykonanej z mieszanki twardej i miękkiej. Każda załoga otrzyma przydział opon w obu wersjach asfaltowych, a wybór podczas rajdu będzie zależny od pogody i rodzaju nawierzchni. Niedozwolone jest ręczne nacinanie opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

* Obok trzech załóg fabrycznych, do rajdu zgłoszono sześć kolejnych samochodów Ford Fiesta RS WRC. Matthew Wilson i Scott Martin oraz Mads Østberg i Jonas Andersson będą walczyć o punkty dla zespołu M-Sport Stobart Ford, który zgłosił także załogę Henning Solberg i Ilka Minor. W Rajdzie Hiszpanii powraca do walki Munchi’s Ford World Rally Team z załogą Federico Villagra i Diego Curletto, oglądaną ostatnio w Rajdzie Grecji. Ponadto wystartują Ken Block i Alex Gelsomino w barwach zespołu Monster World Rally Team oraz Dennis Kuipers i Frederic Miclotte z FERM Power Tools World Rally Team. Obie załogi odnotowały w poprzedniej rundzie we Francji swoje najlepsze wyniki w karierze.

* Rajd Hiszpanii będzie ostatnią rundą serialu S-WRC. W tej klasyfikacji zgłoszono pięć załóg w samochodach Ford Fiesta S2000, wśród których będą Ott Tänak i Kuldar Sikk, zajmujący drugie miejsce w mistrzostwach ze stratą zaledwie trzech punktów do lidera.

* Rajd Hiszpanii jest także rundą PWRC.

Trasa Rajdu

Trasa rajdu została znacząco zmieniona w stosunku do ubiegłorocznej, ale pozostała część infrastruktury rajdu pozostaje bez poważniejszych zmian już siódmy rok z rzędu. Bazą rajdu ponownie będzie park tematyczny Port Aventura w Salou, godzinę jazdy samochodem od Barcelony, a OS-y wytyczono w rejonie Tarragony. Po ceremonii startu w Salou na wybrzeżu Morza Śródziemnego w czwartek wieczorem, kierowcy będą mieli do pokonania każdego dnia dwukrotnie pętle złożone z trzech OS-ów.

Trasa piątkowego etapu o prawdziwie maratońskim charakterze o długości ponad 750 km, trwającego 16 godzin prowadzi na zachód od bazy rajdu. Jeden z szutrowych odcinków jest nowy, a dwa mają nawierzchnię mieszaną. Ostatni OS będzie pokonywany nocą. Odcinki drugiego dnia zaplanowano w tym samym regionie. Na początek każdej pętli załogi będą pokonywać prawdziwy maraton – OS El Priorat, w wersji wydłużonej w porównaniu z zeszłym rokiem do 45,97 km. Będzie to drugi pod względem długości odcinek sezonu. Ponadto zaplanowano dwa nowe OS-y. Trzeci etap to trasa nieco bliżej Salou na drogach znanych z poprzednich edycji rajdu, a na ostatniej próbie typu Power Stage transmitowanej na żywo przez telewizję, trzej czołowi kierowcy powalczą o punkty bonusowe.

Rajd będzie liczył 18 OS-ów o łącznej długości 406,52 km. Całkowita długość trasy rajdu to 1589,9 km.

RAJD HISZPANII – RALLY DE ESPANA

Czwartek ( Salou)
Ceremonia startu (Passeig Jaume 1);

Pierwszy etap
OS 1: Pesells 1 (25.74km)
OS 2: Terra Alta 1 (35.94 km);
OS 3: Les Garrigues 1 (18.50 km);
OS 4: Pesells 2 (25.74 km);
OS 5: Terra Alta 2 (35.94 km);
OS 6: Les Garrigues 2 (18.50 km).
Razem: 160.36 km

Drugi etap
OS 7: El Priorat 1 (45.97 km);
OS 8: Riba-roja d’Ebre 1 (12.27 km);
OS 9: Punta de les Torres 1 (13.53 km);
OS 10: El Priorat 2 (45.97 km);
OS 11: Riba-roja d’Ebre 2 (12.27 km);
OS 12: Punta de les Torres 2 (13.53 km).
Razem: 143.54 km

Trzeci etap
OS 13: Santa Marina 1 (26.51 km);
OS 14: La Mussara 1 (20.48 km);
OS 15: Coll de la Teixeta 1 (4.32 km);
OS 16: Santa Marina 2 (26.51 km);
OS 17: La Mussara 2 (20.48 km);
OS 18: Coll de la Teixeta 2 (4.32 km).
Razem: 102.62 km
Razem rajd: 406.52 km