RAJD SZWECJI 2014: OGIER LIDEREM, KUBICA 11 (1. ETAP)

RS 10_1e

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) na ostatnim odcinku specjalnym pierwszego etapu zostali ponownie liderami Rajdu Szwecji, drugiej rundy Mistrzostw Świata WRC.

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak w Fordzie Fiesta RS WRC zajmują po siedmiu OS-ach jedenaste miejsce ze stratą niespełna minuty do Francuzów. Michał Sołowow Maciej Baran (także Ford Fiesta RS WRC) są na 17. pozycji. Jada dalej także dwie pozostałe polskie załogi.

sponsorenault


Zobacz także:
RAJDY
RAJD SZWECJI 2014


Drugi dzień zmagań w Szwecji rozpoczął się od ataku Sébastiena Ogiera, który awansował na pierwsze miejsce – liderzy po Superoesie, Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) spadli na druga pozycję. Nadal świetnie radzili sobie Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) – drudzy na próbie i trzeci w klasyfikacji. Ogier wygrał drugi OS, umacniając się w klasyfikacji. Kolejne dwa odcinki padły łupem Mikkelsena, ale liderem pozostał Francuz. Na piątej próbie najszybszy okazał się Tänak, na szóstej Mikkelsen. Norweg został liderem!

RS 11_1a

uwaga

Jednak ostatni OS był popisem Ogiera, który potrafił lepiej oszczędzać opony. pokonał Mikkelsena o 6 sekund i po pierwszym etapie ma nad kolegą z zespołu 5,8 sekundy przewagi. Rocznice w czołówce są nadal niewielkie. Podium na razie należy w całości do Volkswagena Motorsport – trzecie miejsce zajmują bowiem Jari – Matti Latvala i Miikka Anttila, którzy wyprzedzają załogę Ott Tänak Ott i Raigo Mõlder o 2,6 sekundy.

Na ostatnim odcinku nareszcie pokazali się kierowcy w Citroenach DS3 WRC. Mads Østberg i Jonas Andersson zajęli drugie, a Kris Meeke i Paul Nagle – czwarte miejsce. Jak na razie francuski zespół jednak zupełnie rozczarowuje. Podobnie jak Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC). Hirvonen i Ostberg mają po dzisiejszym dniu taki sam czas… Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) mieli dużego pecha. Tuż po starcie przebili oponę o niewidoczny głaz i cały odcinek pokonali na kapciu. Do mety dojechali z ogromną stratą przez spadli w klasyfikacji z 8 na 13 miejsce.

Dzisiejszy etap był trudny – załogi musiały przejechać sześć odcinków specjalnych bez zjeżdżania do Parku Serwisowego.

RS 12_1a

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak jadą równo, choć widać, że kierowca nie miał dotychczas doświadczenia w jeździe w takich warunkach drogowych. Polacy zajmują jedenaste miejsce mając 13,3 sekundy straty do Krisa Meeke. Robert narzekał na problemy ze skrzynia biegów – poprawiona przed rajdem przekładnia nie do końca się sprawdza, nie wchodzą wyższe biegi.

– Dzisiejszy dzień można uznać za bardzo udany, pomimo faktu, że 11. pozycja nie jest może szczytem marzeń. Mimo to tempo i to jak dziś jechaliśmy, biorąc pod uwagę doświadczenie, z jakim przyjechałem do Szwecji, jest zadowalające. Jechało się naprawdę fajnie. Jestem zadowolony, bo nie jest łatwo. Wiem też, gdzie muszę popracować, jeśli chodzi o moją jazdę, bo różnice pomiędzy torem wyścigowym, a szczególnie luźną nawierzchnią w rajdówce są ogromne. Jak jadę zachowawczo, to muszę trochę inaczej ustawiać auto i popracować nad tym, ale to przyjdzie z doświadczeniem. Oby tak dalej. Mam nadzieję, że uda nam się przejechać w Szwecji jak najwięcej kilometrów i na mecie będziemy w równie dobrych nastrojach, jak dziś wieczorem – powiedział po pierwszym etapie Kubica.

Michał Sołowow z Maćkiem Baranem spisują się nieco gorzej niż przed rokiem, ale nadal mają kontakt z czołówką. Nasz kierowca narzekał na bardzo śliską nawierzchnię.

RS 13_1a

Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2) zajmują trzydzieste miejsce, Łukasz Kabaciński i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio R3) są osiem pozycji dalej. Ci drudzy mieli poważne problemy, spóźnili się na PKC jedenaście minut. Ale jadą i to jest najważniejsze! Wyniki też są rewelacyjne: obie nasze załogi są na drugich miejscach w klasach (RC4 i RC3).

Wyniki po 1. etapie
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 39.56,5 min.;
2. Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) – strata 15,8 sek.;
3. Jari – Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 12,2 sek.;
4. Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) – 14,8 sek.;
5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) – 22,5 sek.;
6. Mads Østberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) – 22,5 sek.;
7. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 32,0 sek.;
8. Juho Hänninen i Tomi Tuominen (Hyundai i20 WRC) – 42,0 sek.;
9. Pontus Tidemand i Ola Fløene (Ford Fiesta RS WRC) – 44,6 sek.;
10. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) – 46,6 sek.;
11. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) – 59,9 sek.;
12. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) – 1.11,2 min.;
13. Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 1.24,0 min.;
14. Craig Breen i Scott Martin (Ford Fiesta RS WRC) – 1.31,0 min.;
15. Yazeed Al Rajhi i Michael Orr (Ford Fiesta S2000) – 2.04,3 min.;
16. Jari Ketomaa i Kaj Lindström (Ford Fiesta R5) – 2.38,4 min.;
17. Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta RS WRC) – 2.43,9 min.;
30. Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2) – 6.43,3 min.;
38. Łukasz Kabaciński i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio R3) – 25.09,7 min.

Fot.: M-Sport.co.uk, Volkswagen, Citroen