RENAULT: KULISY INNOWACYJNYCH TECHNOLOGII

RenaultGr1_in

Renault kontynuuje realizację strategii rozwoju samochodów elektrycznych. W 2015 roku firma wprowadzi nowy silnik elektryczny, zaprojektowany przez konstruktorów marki i produkowany we Francji.

Marka prowadzi również prace w dziedzinie wykorzystania alternatywnych źródeł energii. Opracowano dwupaliwowy silnik zasilany benzyną/ LPG, stworzony na bazie spalinowej jednostki najnowszej generacji, pozwalający obniżyć koszty paliwa o 25 proc. w porównaniu do nowoczesnych silników benzynowych.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Inauguracja całkowicie nowego motoru elektrycznego potwierdza strategię Renault w zakresie samochodów elektrycznych oraz dążenie marki do rozwijania know-how w dziedzinie produkcji silników elektrycznych. Gabaryty zostały zmniejszone o 10 proc. przy zachowaniu niezmienionych osiągów, co stwarza nowe możliwości montowania go w mniejszych samochodach. Udoskonalono elektroniczny moduł sterowania oraz układ ładowania w celu zoptymalizowania czasu ładowania akumulatorów trakcyjnych z terminali o małej mocy oraz zużycia prądu podczas jazdy.

Jest to silnik typu synchronicznego z uzwojonym wirnikiem, o mocy 65 kW i momencie obrotowym 220 Nm, z wbudowanym układem ładowania Caméléon. Moduł złączy, elektronika sterowania mocą i układ ładowania tworzą jeden zintegrowany zespół, tzw. Power Electronic Controller. Rozmiary zespołu udało się zmniejszyć o 25 proc.

Wprowadzony zotsał system chłodzenia elektrycznej jednostki napędowej powietrzem (co spowodowało wyeliminowanie przewodów rurowych między modułami). Chłodzenie cieczą zachowane zostało jedynie w przypadku Power Electronic Controller, ze względu na dość specyficzne uwarunkowania tego bloku.

Konstruktorzy silnika udoskonalili elektroniczny układ sterujący ładowaniem akumulatora trakcyjnego w celu skrócenia czasu ładowania z sieci terminali o małej mocy (giętkie przewody ładowania z terminali domowych, terminale ładowania o mocy 3 i 11 kW). Dzięki przeprojektowaniu całego układu elektryczny zespół napędowy-przetwornik mocy (falownik), projektantom udało się poprawić sprawność energetyczną silnika w celu zmniejszenia zużycia prądu.

Dwupaliwowy silnik zasilany benzyną/LPG

Celem jego zbudowania było wykorzystanie korzyści, jakie daje zasilanie gazem LPG w nowoczesnym silniku w celu obniżenia jego kosztów użytkowania. Wykorzystujący najnowsze technologie (turbodoładowanie, Stop & Start, układ odzyskiwania energii podczas hamowania, tryb eco) 3-cylindrowy, dwupaliwowy silnik zasilany benzyną / LPG zużywa o około 20 proc. paliwa mniej niż jego poprzednicy.

Trudność techniczna polegała w tym wypadku na znalezieniu sposobu pogodzenia ciśnienia w układzie doładowania z ciśnieniem w układzie LPG oraz zoptymalizowaniu mechanizmów sterujących pracą silnika w celu umożliwienia maksymalnego wykorzystania trybu LPG w sposób nieodczuwalny dla użytkownika. Cały układ napędowy będzie montowany fabrycznie wraz z kompletnym osprzętem do zasilania gazem LPG.

RenaultGr2_in

Prototypy badawcze

Renault zaprezentowało trzy prototypy badawcze, opracowane wspólnie z firmami partnerskimi w ramach projektów kooperacyjnych.

Celem prototypu zbudowanego w ramach projektu HYDIVU (hybrydowy silnik wysokoprężny do samochodów dostawczych), było przede wszystkim obniżenie zużycia paliwa
w samochodach dostawczych z dużymi rocznymi przebiegami. Prototyp ten, stworzony na bazie Renault Master, jest wyposażony w zespół napędowy, stanowiący połączenie silnika elektrycznego (mild-hybrid), technologii Twin-Turbo oraz koncepcji downspeedingu. Połączenie tych trzech technologii umożliwiło obniżenie zużycia paliwa nawet o 10 proc. w przypadku eksploatacji pojazdów na dalekich trasach.

Spalinowa jednostka napędowa powstała na bazie silnika Energy dCi 165 Twin turbo, w którym wprowadzono udoskonalenia: elektryczną jednostkę napędową typu alterno- rozrusznik 48 V (zamontowaną na skrzyni biegów) oraz koncepcję downspeedingu (zmniejszanie prędkości obrotowej silnika spalinowego poprzez wydłużenie przełożeń skrzyni biegów). Zastosowano też technologię podwójnego doładowania.

Projekt POWERFUL (POWERtrain for FUture Light-duty vehicles) to dwucylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny. Pojemność skokowa wynosi 730 cm3, moc od 35 do 50 kW, maksymalny moment obrotowy – 112–145 Nm od 1500 do 4000 obr./min. Zastosowano sprężarkę mechaniczna i turbosprężarkę. Motor zużywa mniej paliwa i jest bardziej ekologiczny.

Twizy Delivery Concept jest prototypem badawczym, wchodzącym w skład projektu VELUD (Véhicule Electrique pour la Logistique Urbaine Durable – Samochód Elektryczny na rzecz Zrównoważonej Logistyki Miejskiej). Projekt VELUD przewiduje przetestowanie w Paryżu, w ramach działalności dostawczej jednego z operatorów, lekkiego elektrycznego samochodu dostawczego pod kątem zmniejszenia ujemnego oddziaływania dostaw na warunki życia w miastach oraz na jakość powietrza.

Ten zaprojektowany na bazie Renault Twizy prototyp służy badaniu alternatywnych rozwiązań w zakresie dostaw w miastach. Projekt ten powinien pozwolić wyznaczyć zarys przyszłego systemu logistyki miejskiej, z uwzględnieniem kryteriów miasta i zmian popytu na usługi transportowe w związku z rozwojem e-handlu (zakupy z dostawą do domu itd.).

RenaultGr3_in

Kooperacyjne Laboratorium Innowacyjności (LCI)

Renault odsłoniła również kulisy powstawania swoich innowacji i zaprezentowała Kooperacyjne Laboratorium Innowacyjności, jak również szereg narzędzi umożliwiających rozpoznawanie nowych trendów i stymulowanie kreatywności wewnątrz firmy. Jego misją jest opracowywanie przełomowych innowacji, mających znaczenie dla klientów i ich wykorzystanie w możliwych do wykonania prototypach.

Na czele LCI stoją trzy osoby: Gilles Lallement, dyrektor LCI, odpowiadający za sferę inżynieryjną, Serge Mouangue, odpowiadający za strategię produktową i Patrick Lecharpy, odpowiadający za design. W labolatorium realizowane są bardzo różne projekty z zachowaniem dużego marginesu swobody i wolą otwarcia się na zewnątrz.

Celem jest wyjście poza ramy standardowych programów i stworzenie żyznego gruntu pod nowe pomysły, przy jednoczesnym wykorzystaniu doświadczenia specjalistów z pionu inżynierii. Kilka przykładów: Renault Twizy, prototyp autonomicznego i wykorzystującego mobilne technologie samochodu NEXT TWO, prototyp EOLAB oraz szereg innych.

Dzięki elastycznej i dynamicznej strukturze organizacyjnej, LCI jest w stanie przejść w ciągu krótkiego czasu, od fazy pomysłu do wykonania makiety (makiety designu, prototypu itd.), co pozwala podejmować bardzo szybkie decyzje oparte na konkretnych podstawach.

Nadawanie konkretnego kształtu pomysłom

Zdarza się, że pomysł, który wydawał się dobry na papierze, nie zdaje egzaminu w praktyce. Creative Lab jest otwartym dla wszystkich miejscem, w którym pracownicy spotykają się w celu nadania konkretnego kształtu swoim pomysłom oraz wymiany zdań z potencjalnymi zainteresowanymi stronami.

Taka wymiana zdań w ramach Creative Lab pozwoliła na przykład Renault wprowadzić do oferty aplikację na smartfona służącą ocenie zasadności przestawienia się z samochodu z silnikiem spalinowym na samochód elektryczny w przypadku danego kierowcy.

Renault stworzyło też liczącą około piętnastu osób placówkę do obserwowania głównych trendów w samym sercu Doliny Krzemowej. To światowej rangi centrum innowacyjności stanowi bowiem wyjątkowe źródło inspiracji dla Renault, które prowadzi w nim monitoring nowych technologii na zasadach współpracy z działającymi w tej Dolinie firmami.