RENAULT: PRZYSZŁOŚĆ DOSTAW OSTATNIEGO KILOMETRA

Pandemia koronawirusa zmieniła zdecydowanie przyzwyczajenia ludzi. Obostrzenia związane z potrzebą zachowania środków bezpieczeństwa osobistego wymusiły nowe zachowania.

Zakupy on-line czy zamawianie jedzenia na wynos to usługi, które już wcześniej zyskiwały na popularności, a w obliczu epidemii okazały się kluczowe.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Sposób dostarczania przesyłek ma ogromne znaczenie dla jakości życia mieszkańców miast oraz dla środowiska naturalnego, ponieważ dostawy w miastach odpowiadają za 30 proc. emisji gazów cieplarnianych. Według Renault dostawy przyszłości będą realizowane za pomocą elektrycznych, autonomicznych i inteligentnych samochodów.

Aż jedna piąta kosztów całego łańcucha dostaw jest związana z dostawami ostatniego kilometra. W dodatku dostawy w miastach są odpowiedzialne za około 20 proc. natężenia ruchu. Obecnie, w związku z większą popularnością zakupów on- line, ten udział może być jeszcze bardziej znaczący.

Co więcej według prognoz do 2050 roku wolumen transportu towarowego wzrośnie czterokrotnie. Dlatego potrzebne są nowe metody dostaw.

EZ-FLEX

EZ-FLEX to eksperymentalny samochód dostawczy, idealny do dostaw ostatniego kilometra. Wpływa na to m.in. optymalny stosunek wymiarów zewnętrznych do powierzchni załadunkowej: długość 3,86 m, szerokość 1,65 m i wysokość 1,88 m to wymiary pozwalające wjechać na każdy parking. Jednocześnie nowe auto posiada ładowność 3 m3. Samochód jest też niezwykle zwrotny: promień zawracania wynosi jedynie 4,5 m.

Zasięg w pełni elektrycznego EZ-FLEX wynosi 100 km, co oznacza, że jest odpowiedni do potrzeb miejskich dostaw. Średni dzienny przebieg samochodów używanych w tym celu wynosi 50 km. EZ-FLEX posiada również nowoczesny i w pełni zintegrowany ze smartfonem interfejs.

Udoskonalić dostawy ostatniego kilometra

Dwanaście samochodów Renault EZ-FLEX bierze udział w nowatorskim eksperymencie. Zostały one udostępnione przedsiębiorcom, firmom dostawczym oraz urzędom miejskim i gminnym na terenie Europy. Czujniki, w które zostały wyposażone pojazdy, pozwolą lepiej poznać sposoby użytkowania pojazdu. Zebrane zostaną takie dane jak: informacje z systemu GPS, dane na temat przebiegu, zasięgu, wykorzystania drzwi i klapy bagażnika, rozwijanej prędkości i postojów.

Podczas dwuletniego eksperymentu kierowcy korzystający z samochodu będą mogli także przekazywać swoje uwagi i komentarze. Dzięki zaangażowaniu użytkowników i testom w rzeczywistych warunkach drogowych firma Renault będzie mogła poznać specyfikę codziennych dostaw, co w przyszłości umożliwi zaprojektowanie samochodów jeszcze lepiej przystosowanych do miejskiej logistyki.

EZ-PRO

Zgodnie z wizją Renault w przyszłości dostawy miejskie będą opierać się na wykorzystaniu samochodów autonomicznych, choć kluczowym ogniwem w łańcuchu dostaw pozostanie człowiek. Wizję tę prezentuje EZ-PRO – koncepcyjne rozwiązanie obejmujące autonomiczne, inteligentne i współużytkowane elektryczne roboty- pody, które obsługują dostawy ostatniego kilometra.

Na EZ-PRO składają się dwa różne elementy:
• autonomiczny pod- lider, który może realizować dostawy i jest wyposażony w stanowisko dyspozytora;
• pody podążające, pozbawione miejsca dla kierowcy. Poruszają się w sposób niezależny za podem- liderem, w konwoju aż do punktu dostawy.

EZ-PRO przewiduje nową rolę dla człowieka odpowiedzialnego za proces dostawy. Zamiast kierowcy staje się on dyspozytorem, który ze swojego mobilnego stanowiska pracy organizuje i nadzoruje dostawy realizowane przez całą flotę pojazdów. Uwolniony od obowiązków związanych z kierowaniem i planowaniem trasy realizator dostawy może zadbać o efektywną i spersonalizowaną obsługę, np. w przypadku dostarczanych osobiście luksusowych artykułów spożywczych lub delikatnych przedmiotów.

Koncepcja EZ-PRO przewiduje współużytkowanie. Konwój robotów- podów, który wyjeżdża z tego samego hubu i jest zarządzany przez tego samego operatora logistycznego, może przewozić różne towary. Robot- pod może wykonać szereg dostaw na rzecz jednego sklepu internetowego, a następnie dla innego. Tego typu współużytkowanie przyczynia się do zmaksymalizowania wydajności i obniżenia kosztów.