SKODA OCTAVIA 1.4 TSI: PEWNY LIDER W SEGMENCIE

Nowa Škoda Octavia pojawiła się w salonach dealerskich Škoda Auto 13 września 2004 r. Wcześniej – w trzy tygodnie po marcowym Salonie samochodowym w Genewie – czeski koncern zaprosił dziennikarzy do Grecji, gdzie w ciepłych klimatach nadmorskich, ale też i Akropolu odbyła się oficjalna prezentacja modelu oraz pierwsze testy.

W Polsce premiera miała miejsce nad morzem, a nowy samochód wywoływał sensację. Przez kilka lat Octavia II sprzedawana była równolegle z cieszącym się wielkim zainteresowaniem modelem I.

“Więcej niż nowa Škoda Octavia” – takie hasło towarzyszyło ówczesnej kampanii reklamowej, która prezentowała zmiany, jakie zaszły w porównaniu do poprzedniego modelu. Pierwsza nagrodą była “Złota kierownica 2004” w kategorii aut kompaktowych i średniej wielkości, wręczona podczas uroczystej ceremonii w Berlinie. W jury zasiadali wówczas m.in.: Walter Rohl, Rauno Aaltonen, były kierowca Formuły 1 Hans-Joachim Stuck oraz legenda niemieckiej piłki nożnej Franz Beckenbauer. Mimo bardzo silnej konkurencji nowa Škoda Octavia zwyciężyła w 3. z 8. konkurencji: przestronności, stosunku wartości do ceny i jakości wykończenia…

Minęło osiem lat, ale Octavia nie zestarzała się wcale! Wręcz odwrotnie – wciąż rozkwita, czego najlepszym dowodem są wyniki sprzedaży.

 

 

Skoda Octavia jest autem przestronnym. Jej długość wynosi 4569 mm, szerokość – 1769 mm, wysokość -1449 mm, rozstaw osi – 2575 mm, a prześwit – 140 mm. Przestrzeń w poziomie z przodu to 1415 mm, przestrzeń w pionie z tyłu – 981 mm.

Obszerność wnętrza więc nie dziwi. Z tyłu spokojnie mieszczą się dwie osoby bardzo słusznej postury, lub trzy nieco szczuplejsze, nie nabijając sobie guza na głowie podczas jazdy po polskich wertepach.

Atutem jest wciąż pojemność bagażnika, która nie ma wpływu na wygodę siedzenia na tylnej kanapie. Wynik 585 litra (bez koła zapasowego, z kołem jak podaje producent – o 256 l mniej) jest świetny. Tym bardziej, że dostęp do kufra jest wygodny, a jego głębokość i inne gabaryty pozwalają bez trudu pomieścić solidny bagaż.

Testowana Skoda wyposażona była w silnik 1.4 TSI o mocy 90 kW.

Jednostki TSI są najnowocześniejszymi silnikami benzynowymi, biorąc pod uwagę ich konstrukcję. Charakteryzują się małym średnim zużyciem paliwa, dużą mocą i dużym momentem obrotowym, dostępnym już w zakresie małych prędkości obrotowych silnika.

 

 

TSI – (skrót od Turbo Stratified Injection) oznacza, że wtrysk paliwa następuje bezpośrednio do komory spalania. W silnikach TSI stosuje się turbosprężarki lub sprężarkę mechaniczną (kompresor) oraz turbosprężarkę.

W pierwszej kolejności powietrze do cylindrów dostarcza sprężarka mechaniczna, po uzyskaniu odpowiedniego poziomu prędkości obrotowej rolę tę przejmuje turbosprężarka napędzana energią gazów spalinowych. Możliwości takiego silnika są imponujące: już w zakresie małych prędkości obrotowych uzyskiwany jest duży moment obrotowy. Przekłada się to na większą przyjemność z jazdy oraz na doskonałą dynamikę. Silnik pracuje płynnie, a przejście z kompresora na turbosprężarkę jest niewyczuwalne.

Samochody napędzane silnikami TSI cechuje dobre przyspieszenie, dynamiczne ruszanie z miejsca, łatwiejsze wyprzedzanie i płynna jazda. Dzięki doładowaniu silniki TSI cechuje również spora oszczędność – pod warunkiem oczywiście, że nie mamy zbyt “ciężkiej nogi”…

 

 

WRAŻENIA Z JAZDY

Wygoda podróżowania Skodą Octavia jest wysoka. Przednie fotele są wyprofilowane – można je ustawić tak, aby nawet długa jazda nie męczyła. Dostęp do przełączników jest dogodny, wskaźniki ergonomiczne, kierownica dobrze “leży w rękach”.

Testowany samochód miał wersję wyposażenia Ambition – czyli środkową z trzech dostępnych (Active, Elegance), ale doposażona serią specjalną Fresh. W stosunku do ceny standardowej seria jest droższa o 3 900 złotych. Ale o cenach za chwilę…

Wcześniej silnik. Świetny! 90 KW czyli 122 KM wystarczają spokojnie, aby samochód był na tyle dynamiczny, żeby bez stresu podróżować po polskich drogach. Chodzi np. o przyspieszenie przy wyprzedzaniu czy też ruszaniu spod świateł. Jednostka 1,4 TSI jest dość cicha, choć gdy uzyskiwane są wyższe obroty – hałas we wnętrzu wyraźnie wzrasta. Samochodem da się jednak jechać oszczędnie – uzyskaliśmy spalanie w trasie niższe, niż przewiduje producent (poniżej 5 litrów na 100 km). Średnie zużycie paliwa zależy oczywiście od stylu jazdy, ale w normie fabrycznej (6,3 l/100 km) nie udało nam się zmieścić: przekroczyliśmy ją o wartość ponad 0,7 litra.

Octavia “trzyma się” drogi bardzo dobrze, nawet w ciasnych zakrętach nie wykazuje nadmiernej chęci jej opuszczenia. Układ kierowniczy jest precyzyjny, podobnie jak przekładnia – biegi “wchodzą” bez oporu.

O zaletach bagażnika już wspominaliśmy…

 

 

Teraz wracamy do ceny. Skoda Octavia II Fresh kosztuje 75 100 złotych, tymczasem model testowy był droższy.

Wynika to z doposażenia dodatkowego:

* Zabezpiecz swoje auto (autoalarm z funkcją monitorowania wnętrza i czujnikiem przechyłu) – 1 200 zł;
* Podróżuj komfortowo:
– czujnik parkowania przód/tył – 1 200 zł;
– podwójna osłona przeciwsłoneczna – 200 zł;
– czteroramienna skórzana wielofunkcyjna kierownica (radio+telefon) plus pakiet skórzany – 1 500 zł;
– czujnik deszczu z automatycznie ściemniającym się lusterkiem wstecznym – 700,00 zł;
* Miejsce na wszystkie rzeczy:
– siatka pod półką bagażnika – 100 zł;
– dwie siatki w komorze bagażnika – 300 zł;
– schowek na okulary – 150 zł;
* Zobacz więcej:
– odgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej – 100 zł;
– przednie reflektory przeciwmgielne z funkcją Corner – 400 zł;
* Koło zapasowa – 180 zł
* Lakier (szary Anthracite metalizowany) – 1 950 zł;
* Audio (GSM II, MAXI-DOT) – 1 700 zł;
* Podróżuj bezpiecznie:
– ISOFIX (na fotelu pasażera) – 250 zł;
– TPM (system kontroli ciśnienia w ogumieniu) – 250 zł.

Upust wynosi 5 000 złotych, stąd cena modelu 80 180 złotych.

Skoda Octavia jest od 2004 roku liderem w swoim segmencie C, od lat aspiruje do miejsca na czele tabeli sprzedanych samochodów osobowych w na rynku polskim. I nie ma się czemu dziwić!

DANE TECHNICZNE

Silnik 1.4 TSI/90 kW (122 KM)
– moc: 90/122 (KM/Kw) przy 5000 obr./min.;
– Maksymalny moment obrotowy: 200 (Nm) przy 1500 – 4000 obr./min.;
– prędkośc maksymalna: 203 (km/h);
– przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 (sek.);
– zużycie paliwa: 8,5 litra (miasto), 5,0 litra (poza miastem), 6,3 litra (cykl mieszany);
– emisja C02: 148 (g/km).