Projekt NOV (Nový Osobní Vůz), zmaterializowany w kwietniu 1964 roku w postaci wielkoseryjnego modelu 1000MB, o całkowicie nowej koncepcji konstrukcyjnej przebiegał wielotorowo.
Oprócz znanego powszechnie, zatwierdzonego do masowej produkcji modelu wyjściowego, pracowano intensywnie nad licznymi odmianami pochodnymi, także w niewielkim stopniu wykorzystującymi podzespoły wariantu podstawowego Š990.
Zobacz także:

O ile projekt Š990 Tudor Touring Sport otrzymał zielone światło, stając się w konsekwencji legendarną dziś ŠKODĄ MBX, programy Š990STW (nadwozie kombi) oraz Š990/991 roadster (potencjalny następca modelu Felicia), z różnych przyczyn nie doczekały się realizacji. Z pewnością najbardziej dziś zapomnianym wątkiem tych prac jest program rozwojowy, oznaczony jako Š992 Junior.
W jego założeniach, stworzona od podstaw mechanika modelu MB miała ożywić jednomiejscowy pojazd typu monopost, wykorzystywany w wyścigach torowych. Koncepcja pojazdu zrodziła się w ostatnich tygodniach 1963 roku, tuż przed końcem obowiązywania regulacji technicznych formuły Junior (do 1 100 ccm). Od sezonu 1964, obowiązywać zaczęły nowe przepisy Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), powołujące formułę F3. Projekt powstawał zatem w duchu nowych wytycznych, zachowując starą nazwę.
Bolidy F3 mogły napędzać maksymalnie czterocylindrowe – bazujące na seryjnych – silniki, zasilane pojedynczym gaźnikiem o objętości nie większej niż 1 000 ccm. Skrzynia przekładniowa musiała również opierać się w znacznym stopniu na wykonaniu fabrycznym i posiadać nie więcej niż cztery przełożenia. Minimalna masa kompletnego pojazdu nie mogła być niższa od 400 kg.
Pierwszy z pojazdów Škoda Š992 Junior/F3 został ukończony w Mladá Boleslav jeszcze w styczniu 1964 roku i przekazany do testów dwa miesiące później. Jego kręgosłup stanowiła rurowa, przestrzenna, stalowa rama niosąca niezależne zawieszenie wszystkich kół, ze sprężynami i amortyzatorami ukrytymi pod poszyciami nadwozia.
Przemyślana konstrukcja zawieszenia umożliwiała mechaniczną regulację nie tylko jego twardości, ale i prześwitu bolidu. Wzdłużnie, przed osią tylną, umieszczono zmodyfikowany w dozwolonym zakresie silnik OHV modelu MB, rozwiercony do objętości granicy klasy, tj. 999,9 ccm. Charakteryzował się on zwiększonym stopniem sprężania, zmodyfikowanymi komorami spalania, odmiennymi fazami rozrządu, powiększonymi średnicami zaworów i poprawioną geometrią kanałów dolotowych, jak i wylotowych. Pomiędzy nim a czterostopniową skrzynią biegów umiejscowiono dodatkową, wymienną przekładnię, umożliwiającą dostosowanie przełożeń do wymagań i charakteru poszczególnych tras.
Swój sportowy debiut konstrukcja święciła wiosną roku 1965 na lotnisku Hoškovice, prowadzona przez Václava Bobka. Kolejne dwa bolidy, w których aluminiową blachę poszyć nadwozi zastąpiono nieco inaczej kształtowanymi panelami laminatowymi, ukończono w lipcu tego samego roku.
O ile w sezonie 1965 Škody F3 musiały uznać wyższość NRD-owskich Melkusów, w kolejnym – po niezbędnych modyfikacjach i kalibracji – prowadzone w obsadzie J. Bobek, M. Bobek, M. Fousek, pokonały niemieckiego rywala. Jaroslav Bobek zdobył tytuł mistrzowski serii zawodów F3 bloku wschodniego.
Bolid Miroslava Fouska rozpoczął zmagania w roku 1966, wykorzystując w dużej mierze podzespoły pierwotnego prototypu z roku 1964. W sezonie 1967 kierowcy fabryczni Škody wywalczyli srebro oraz brąz, w 1968 – ponownie mistrzostwo F3 krajów socjalistycznych. W tym sezonie Miroslava Fouska i jego bolid można było oglądać podczas zawodów w Szczecinie, w których to zresztą triumfował. Sportowa kariera Škody Š992 Junior/F3 w sezonie 1969 już wygasała, by zakończyć się ostatecznie rok później.
Projekt Š992 zalicza się do bardzo istotnych konstrukcji w historii sportowego wyczynu marki. W krótkim czasie i przy ograniczonych środkach powstał pojazd skutecznie stawiający czoła najbardziej renomowanej konkurencji. Jeden z zachowanych egzemplarzy sportowej legendy można podziwiać dziś w zbiorach firmowego muzeum.
Dane techniczne samochodu ŠKODA Junior/F3, Typ 992, 1964 (1966)
* Silnik
– rzędowy, czterocylindrowy, rozrząd OHV, wał korbowy podparty w trzech punktach, chłodzony cieczą, chłodnica naporowa umieszczona z przodu pojazdu, umieszczony centralnie, pochylony 12º w lewą stronę, napęd kół tylnych;
– średnica cylindra: średnica cylindra: 72 mm, skok tłoka: 61,4 mm, objętość skokowa 999,9 ccm;
– stopień sprężania: w zależności od wykonania;
– zasilanie: pojedynczy gaźnik Solex (ostatecznie Weber);
– moc maksymalna: 72 KM przy 7250 obr./min (od 76 do 91 KM przy 8000-8600 obr./min.);
– maksymalny moment obrotowy: 81 Nm/4000 obr./min (około 100 Nm/4500 obr./min.);
– prędkość maksymalna: 192 km/h (185 do 210 km/h, w zależności od przełożeń);
– pojemność zbiornika paliwa: 2×30 litrów, zbiorniki umieszczone po obu bokach kierującego;
– średnie zużycie paliwa: nie podawane.
* Układ smarowania: ciśnieniowy.
* Skrzynia przekładniowa: czterostopniowa, mechaniczna, zblokowana z silnikiem, pośrednia przekładnia umożliwiająca dobór przełożeń pod wymogi poszczególnych tras, przekładnia główna seryjna o przełożeniu 4,44.
* Układ hamulcowy: tarczowe Girling, dwuobwodowe (oddzielny obwód przednich i tylnych kół);
– ciekawostka: przepływ czynnika chłodzącego pomiędzy umieszczoną z przodu chłodnicą a silnikiem z tyłu przeprowadzony jedną z cienkościennych rur ramy przestrzennej nadwozie: jednoosobowe, typu monopost, panele wykonane z blachy aluminiowej (z laminatu) wymiary nadwozia: długość 3800 mm, szerokość 1470 mm, wysokość 805mm, rozstaw osi 2380 mm (2340 mm).
* Masa własna: 420 kg (405 kg).
* Podwozie: rurowa rama przestrzenna
* Zawieszenie: niezależne, z regulowaną twardością i prześwitem pojazdu, przednie: dwa wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory, tylne: pięciopunktowe, z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i drążkami prowadzącymi, sprężyny śrubowe, amortyzatory.
* Ogumienie: przednie 4.50×13”, tylne 5,50×13” (tylne alternatywnie 6.00×13”) obręcze ze stopów lekkich, ogumienie Dunlop Racing.
* Ilość zbudowanych egzemplarzy: 4 – 1 prototyp + 3 pojazdy wyczynowe, w tym jeden wykorzystujący podzespoły prototypu.
Tomasz Orlik








![MITSUBISHI: GRANDIS W PRZEDSPRZEDAŻY Z VOUCHEREM 3000 ZŁ NA AKCESORIA Nowy Mitsubishi Grandis trafi do polskich salonów już wiosną 2026 roku. Kompaktowy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mitsubishi-Grandis-65x65.jpg)
![SEAT: NOWA IBIZA Z ODŚWIEŻONYM DESIGNEM I MŁODZIEŃCZYM DUCHEM Nowa SEAT Ibiza wprowadza świeży design i utrzymuje młodzieńczy charakter, łącząc nowoczesny […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEAT-Ibiza-65x65.jpg)
![SEMA 2025: TOYOTA POKAZUJE PONAD 20 KONCEPCJI SAMOCHODÓW Podczas tegorocznej edycji targów Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) Toyota prezentuje […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEMA-2025-Toyota_02-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MITSUBISHI Z ELEKTRYCZNYM ELEVANCE I SERIĄ DELICA Podczas Japan Mobility Show 2025 firma Mitsubishi Motors zaprezentowała koncepcyjny model zelektryfikowanego […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Japan-2025-Mitsubishi-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: RUSZYŁA SPRZEDAŻ BILETÓW NA 63. EDYCJĘ Ruszyła sprzedaż biletów i karnetów na tegoroczny AVIA UNIMOT 63. Rajd Barbórka. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-bilety-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2026: PIĄTKOWY SHOW I OPRAWA GODNA MISTRZÓW Tegoroczny Rajd Barbórka to nie tylko sportowa rywalizacja o ułamki sekund i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-legendy-65x65.jpg)
![DACIA: AL-ATTIYAH W POLSCE I PLANY ZESPOŁU DACIA SANDRIDERS NA DAKAR 2026 Wizyta pięciokrotnego zwycięzcy Rajdu Dakar, Nassera Al-Attiyaha, w Polsce stała się okazją […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/W2RC-Dacia-Sandriders-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: ODKRYWAJ PARKI DINOZAURÓW W POLSCE W RYTMIE SLOW Jesień to idealny czas, by zwolnić tempo, odłożyć telefony i wspólnie wyruszyć […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mazda-Slow-Road-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![TOYOTA: NOWA GENERACJA HILUX – ELEKTRYCZNA, HYBRYDOWA I WODOROWA Nowa Toyota Hilux to dziewiąta generacja legendarnego pick-upa, znanego z trwałości i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Toyot-Hilux-65x65.jpg)
![FORD: CZTERY WERSJE RANGERA PLUG-IN HYBRID W EUROPIE Cztery wcielenia Forda Rangera Plug-In Hybrid Wysoka zdolność holowania przyczepy, właściwości przewozowe […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-Ranger-Plug-In-Hybrid-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: SPORTOWE I ZIMOWE OPONY W SUV-IE PORSCHE MACAN Opony Continental w standardowym wyposażeniu Porsche Macan zapewniają wydajność i bezpieczeństwo w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Continental-Porsche-Macan-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![HYUNDAI: NOWY IONIQ 9 ŁĄCZY TECHNOLOGIE AI Z MOBILNOŚCIĄ Hyundai wprowadza do seryjnej produkcji zaawansowane rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Wraz […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Hyundai-IONIQ-9-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
