STARTER: AWARIA MA KOLOR CZERWONY

starter 12345

Współczesne auta są wyposażane w wiele urządzeń czuwających nad naszym bezpieczeństwem i komfortem podróżowania. Dzięki kontrolkom na desce rozdzielczej duża część z nich informuje kierowcę o swojej prawidłowej pracy, ale kilka kluczowych może wskazywać na potencjalną awarię samochodu.

Kierowcy powinni być szczególnie uważni, gdy zaczną świecić kontrolki czerwone i niektóre żółte. Wówczas, po zatrzymaniu samochodu, najlepiej skontaktować się z profesjonalną pomocą drogową lub warsztatem.


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
STARTER


– Kontrolki na desce rozdzielczej nie bez powodu są kolorowe. Każdy kierowca powinien wiedzieć co one oznaczają, zwłaszcza te czerwone, które po zapaleniu się nakazują natychmiastowe zatrzymanie pojazdu, wyłączenie silnika i rozwiązanie problemu. Kontrolki żółte są ostrzegawcze i jeśli palą się lub stale migają, należy przy najbliższej okazji sprawdzić, czego dotyczy problem. Natomiast kontrolki zielone i niebieskie są informacyjne i można bez obaw jechać dalej – powiedział Artur Zaworski, specjalista ds. technicznych firmy Starter.

Kontrolka systemu wtrysku

Oznacza awarię silnika, nieprawidłowe parametry jego pracy. Mogą one być spowodowane wieloma czynnikami – zła mieszanka paliwa i powietrza, problemy z zapłonem, zatkany katalizator, czy uszkodzenia mechaniczne. Czasem zapala się po zatankowaniu paliwa niskiej jakości. Można kontynuować jazdę, ale pilnie należy udać się do warsztatu lub prosić o pomoc profesjonalny serwis mobilny assistance drogowego, który podłączy interfejs serwisowy, w celu diagnozy awarii.

Kontrolka oleju silnikowego

Ten symbol oznacza zbyt niskie ciśnienie w układzie smarowania. Oczywiście olej trzeba niezwłocznie uzupełnić, wyłączając uprzednio silnik. Zezwolenie na pracę silnika z zapaloną czerwoną kontrolką oleju to zwykle śmierć silnika po kilkunastu, kilkudziesięciu sekundach.

Kontrolka akumulatora

Odnosi się do całego układu ładowania, a nie wyłącznie akumulatora. Akumulator to tylko jeden z elementów i najrzadsza zarazem przyczyna zapalenia się kontrolki. Zazwyczaj winny jest alternator lub zbyt słaby naciąg paska. W tej sytuacji należy odwiedzić warsztat, w celu naprawy alternatora, a jeśli samochód zostanie unieruchomiony na drodze – wezwać mobilny warsztat asisstance drogowego. Nie jeździ się z zapaloną kontrolką ładowania, ponieważ najpierw zgasną światła, a to już wbrew przepisom, a następnie w najmniej odpowiednim momencie zgaśnie silnik, co jest już bardzo niebezpieczne.

Kontrolka hamulca ręcznego lub poziomu płynu hamulcowego

Oznacza zaciągnięty hamulec ręczny, ale jeśli po jego zwolnieniu kontrolka nie zgaśnie, to należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego. Jeśli jest właściwy, należy udać się do warsztatu na naprawę czujnika, który prawdopodobnie ma zwarcie. Jeśli płynu jest za mało, oznacza to wyciek, a z nieszczelnym układem hamulcowym nie wolno jeździć.

Kontrolka ABS/ EBD

Jeśli zapali się w trakcie jazdy, oznacza awarię ABS-u, a równoczesne zapalenie się tej kontrolki i kontrolki hamulca ręcznego oznacza awarię systemu EBD. Wówczas należy udać się do serwisu.