TOYOTA: WODOROWA CIĘŻARÓWKA WYJEŻDŻA NA ULICE MIAST

project_portal1

Mieszkańcy Los Angeles i Long Beach oswajają się powoli z widokiem zaskakująco cichej ciężarówki. Rozpoczął się bowiem długofalowy test prototypowego samochodu ciężarowego Toyoty napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Samochód będzie służył do obsługi portów obu miastach. Program ma za zadanie sprawdzić użyteczność technologii ogniw paliwowych w ciężarówkach.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ECO


 

Testy zostaną przeprowadzone w ramach projektu Clean Air Action Plan, realizowanego przez port Los Angeles, którego celem jest znaczące obniżenie emisji szkodliwych substancji, produkowanych przez pojazdy i urządzenia portowe.

project_portal3

Wodorowa ciężarówka ma ponad 670 KM mocy oraz około 1800 Nm momentu obrotowego. W samochodzie pracują dwa zestawy ogniw paliwowych z Toyoty Mirai i niewielka jak na pojazd tych gabarytów bateria o pojemności 12 kWh. Ładowność ciężarówki wynosi 36 290 kg, a jej zasięg z obciążeniem to ponad 320 km na jednym tankowaniu.

– Toyota jest największym popularyzatorem wiedzy o wodorowych ogniwach paliwowych. Staramy się, aby jak największa liczba ludzi zrozumiała tę technologię i jej znaczenie. Od premiery sedana Mirai aż po opracowanie dużej ciężarówki na ogniwa paliwowe Toyota demonstruje wszechstronność i skalowalność napędu wodorowego – powiedział Bob Carter, wiceprezydent Toyota Motor North America (TMNA).

Do tej pory podczas prac rozwojowych samochód Project Portal pokonał ponad 6400 km z obciążeniem, emitując wyłącznie wodę. Teraz jest gotowy do pracy. Auto będzie służyło do transportu towarów z terminali portowych w Los Angeles i Long Beach do pociągów towarowych i magazynów. Dziennie będzie pokonywał średnio 320 km na krótkich dystansach.

project_portal2

Ogniwa paliwowe zostaną w ten sposób sprawdzone pod względem możliwości ciągnięcia dużych ciężarów, a zespół badawczy zbierze dane o osiągach i możliwościach ciężarówki na wodór w rzeczywistych warunkach. Z czasem trasy z obciążoną naczepą będą wydłużane. Program testowy jest realizowany przez zespół TMNA Project Portal, we współpracy z działem serwisu, części i akcesoriów Toyoty oraz Southern Counties Express (SCE).

Project Portal został zaprezentowany po raz pierwszy w kwietniu tego roku. Jest to kolejne zastosowanie napędu na wodorowe ogniwa paliwowe obok osobowego sedana Mirai, koncepcyjnej limuzyny Lexus LF-FC, wodorowych wózków widłowych pracujących w wielu fabrykach w Japonii oraz miejskich autobusów FC Bus, które kupiły m.in. władze Tokio.

To w pełni funkcjonalna duża ciężarówka o mocy i napędzie obrotowym odpowiednich do transportu towarów, która nie emituje żadnych szkodliwych substancji ani gazów cieplarnianych. Duże pojazdy ciężarowe są źródłem znacznego procenta zanieczyszczeń powietrza emitowanych przez porty w Los Angeles i Long Beach. Wodorowa ciężarówka Toyoty może okazać się wydajnym sposobem na dalszą redukcję emisji, realizowaną przez władze portu w ramach projektu Clean Air Action Plan.