TRW: KLOCKI HAMULCOWE DEDYKOWANE ELEKTRYKOM I HYBRYDOM

Ciągły rozwój rynku samochodów elektrycznych i hybrydowych sprawił, że na wiele podzespołów spoglądamy dzisiaj zupełnie inaczej niż wcześniej.

Przykładowo do tej pory klocki hamulcowe powinny być po prostu wydajne – to w zupełności wystarczyło.


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI


 

W przypadku elektryka czy hybrydy jest inaczej. Dlatego ZF Aftermarket, marka TRW, stworzyła klocki Electric Blue.

Co prawda pierwszy samochód elektryczny został opracowany już w 1895 r. przez Thomasa Parkera, ale dopiero od kilku lat obserwujemy gwałtowny wzrost zainteresowania napędami alternatywnymi, opartymi na elektryfikacji. Samochody z czystym napędem elektrycznym oraz samochody hybrydowe (konwencjonalne lub plug-in) przestały być tylko ciekawostką dla ekscentryków lubiących eksperymenty, ale stały się sensowną alternatywą dla aut z silnikami spalinowymi.

Samochody elektryczne świetnie spisują się w mieście, zaś coraz bogatsza sieć publicznych ładowarek znacząco ułatwia codzienną eksploatację. Auta hybrydowe z kolei pozwalają spróbować „jazdy na prądzie”, w przypadku odmian plug-in umożliwiają poruszanie się praktycznie całkowicie bezemisyjne, ale eliminują ograniczenia wersji czysto elektrycznych związanych z zasięgiem.

Pojazd yelektryczne mogą być bardzo oszczędne, niedrogie w eksploatacji, proste w serwisowaniu, a co równie ważne, komfortowe. I tu pojawia się największa zaleta tego typu aut – cisza podczas jazdy.

Cisza – jak o nią zadbać?

Samochody elektryczne oraz hybrydowe pozwalają na bardzo oszczędną jazdę przy odpowiednim i umiejętnym korzystaniu z pedału gazu. Jeśli jednak zajdzie potrzeba dynamicznego przyspieszenia, samochód elektryczny zaoferuje maksymalne parametry w mgnieniu oka. Każdy kierowca, nawet ten, który jest ogromnym zwolennikiem konwencjonalnych silników, z pewnością doceni natychmiastową reakcję na pedał przyspieszenia.

Doceni również niespotykaną ciszę podczas jazdy i związany z tym komfort. Ale aby o to zadbać, spełnione muszą być odpowiednie warunki. Napęd elektryczny sam w sobie jest niemal niesłyszalny. Na komfort akustyczny wpływa również odpowiednie wygłuszenie samochodu i dobór właściwych podzespołów, które minimalizują generowany hałas. Wystarczą źle dobrane opony, tarcze hamulcowe lub klocki, aby starania inżynierów spełzły na niczym.

Marka TRW opracowała zatem odpowiednie klocki hamulcowe, które dbają o komfort akustyczny nawet podczas gwałtownego hamowania z dużych prędkości przy zachowaniu maksymalnej wydajności. Pojawiają się jednak również ogólne obawy dotyczące bezpieczeństwa, związane z brakiem hałasu wytwarzanego przez pojazdy elektryczne. Jeśli jednak chodzi o komfort kierowcy, hałas i wibracje odczuwane we wnętrzu pojazdu są niedopuszczalne.

Mówiąc wprost, czy brak hałasu podczas hamowania nie wpływa negatywnie na wydajność tego układu? Testy pokazują, że klocki TRW Electric Blue wykonane w nowej formule materiału ciernego wytwarzają mniej NVH (wibracje i dokuczliwy hałas). Posiadają one również specjalne wielowarstwowy nakładki antywibracyjne oraz powlekane sprężyny tłumiące hałas i wibracje.

Dywizja ZF Aftermarket została zaangażowana już na wczesnym etapie w rozwój technologii motoryzacyjnych przyszłości. Umożliwiło to kompleksowe wdrożenie nowych rozwiązań dla produktów. Obejmuje to również pierwsze na świecie klocki hamulcowe do pojazdów elektrycznych i hybrydowych. TRW Electric Blue zapewniają też szybki i łatwy montaż. Zredukowane jest również pylenie, co przekłada się nie tylko na czyste felgi bez trudnego do usunięcia nalotu, ale również ochronę środowiska.

Klocki można obecnie zamontować w 98 proc. wszystkich modeli z napędem elektrycznym, które są dostępne na rynku Europejskim, jak również do 92 proc. modeli z napędami hybrydowymi.