VOLKSWAGEN: ARTEON I ARTEON SHOOTING BRAKE PO PREMIERZE

Światową premierę ma w czerwcu nowy Volkswagen Arteon. Przy okazji pokazano także drugą wersję tego samochodu – Shooting Brake.

Wyróżnia się on ciekawą stylistyką. Sprzedaż modelu rozpocznie się w Europie w drugiej połowie roku.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Stylistyka auta wyróżnia je wśród innych samochodów. Arteona można zamówić z nowymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej, w których pas diod znajduje się nie tylko poniżej seryjnych LED-owych reflektorów, lecz przebiega też centralnie przez osłonę chłodnicy. Nadaje to styl rozpoznawalny zarówno w dzień, jak i w nocy. Nowe są również LED-owe lampy z tyłu samochodu.

Pod charakterystyczną pokrywą z tyłu nadwozia Shooting Brake znajduje się bagażnik o pojemności 565 litra (wartość liczona od oparć kanapy do wysokości półki za tylną szybą). Bagażnik Arteona (wersja fastback) ma wymiary 563 litrów. Jeśli złożyć oparcia tylnych siedzeń pojemność przedziału bagażowego – od oparć przednich foteli po dach – wzrośnie do 1.632 litrów (w fastbacku do 1.557 l).

Podłoga przedziału ładunkowego ma w obydwu przypadkach długość 2 092 mm (mierzone do przednich foteli).

We wnętrzu obydwu modeli znajduje się nowa, elegancka tablica rozdzielcza dopasowana do ekskluzywnego charakteru i ekspresyjnej stylistyki. Do obsługi automatycznej klimatyzacji zastosowano dotykowe pole, to samo rozwiązanie znalazło się na nowej wielofunkcyjnej kierownicy ułatwiając obsługę różnych urządzeń. Nowością jest ponadto możliwość bezprzewodowego korzystania z aplikacji.

Innym nowym urządzeniem we wnętrzu jest wysokiej klasy 700-watowy system audio firmy Harmann/ Kardon opracowany specjalnie do tych modeli. Całości dopełnia dostępny opcjonalnie system stylowego oświetlenia wnętrza z 30 kolorami światła do wyboru. Podświetlane są dekoracyjne panele na tablicy rozdzielczej i drzwiach – światło pełni tu rolę, jaką do niedawna spełniał chrom.

Techniczne innowacje zastosowano nie tylko w silnikach, lecz także w dziedzinie systemów asystujących IQ.DRIVE. Nowością jest Travel Assist umożliwiający częściowo automatyczną jazdę w przedziale prędkości od 0 do 210 km/h. Dzięki niemu kierowca może znacznie wygodniej i bezpieczniej poruszać się w korku oraz w miejscu robót drogowych. Elementem systemu Travel Assist jest aktywny tempomat ACC z wyprzedzeniem regulujący prędkość jazdy.

Dostosowuje on prędkość do znaków ograniczenia, zmniejsza ją w terenie zabudowanym, w zakrętach, na rondach i skrzyżowaniach odpowiednio dopasowując do sytuacji na drodze. W ramach systemu Travel Assist działają też funkcja Lane Assist, dzięki której samochód jest utrzymywany na środku wyznaczonego pasa ruchu, oraz system awaryjnego hamowania Front Assist z funkcją rozpoznawania obecności pieszych na jezdni.

Poszerzono też zakres działania kamery cofania. Ma ona teraz dodatkowo m.in. funkcję Cornerview (zwiększenie na ekranie kąta widzenia kamery z 90 do 170 stopni) oraz zapewnia dodatkowy obraz przedstawiający z góry zaczep przyczepy, co ułatwia jej podłączenie do samochodu.

Jeśli Arteon jest wyposażony w opcjonalny Active Lighting System, nawet jego diodowe reflektory stają się swego rodzaju systemem asystującym. Jeszcze zanim samochód znajdzie się w odpowiedniej pozycji do wjazdu w zakręt, reflektory doskonale ten zakręt oświetlają. skupiający najnowocześniejsze rozwiązania techniczne składa się z dwóch LED-owych reflektorów z tzw. soczewkami projekcyjnymi.

Elementem tego systemu są również światła drogowe Dynamic Light Assist oraz działające z wyprzedzeniem dynamiczne światła oświetlające zakręt. Te ostatnie, dzięki niezależnie sterowanym modułom w reflektorach, oświetlają zakręt pod takim samym kątem, pod jakim w danej chwili skręcona jest kierownica.

Robią to jednak także niezależnie od skrętu kierownicy, czyli właśnie z wyprzedzeniem, korzystając z obrazu z umieszczonej z przodu auta kamery oraz z danych systemu nawigacyjnego na temat przebiegu drogi. Dzięki temu reflektory oświetlają zakręt jeszcze zanim kierowca w niego wjedzie. Poza tym obszar oświetlany przez reflektory zostaje optymalnie dopasowany do promienia zakrętu, co zapobiega rozpraszaniu światła.

Arteon i Arteon Shooting Brake będą oferowane z czterema benzynowymi silnikami turbo (TSI), dwoma turbodieslami (TDI) oraz hybrydowym zespołem napędowym plug-in (eHybrid) do wyboru. Jednostki TSI osiągają moc 110 kW (150 KM), 140 kW (190 KM), 206 kW (280 KM) i – w wypadku silnika stosowanego w Arteonie R – 235 kW (320 KM).

Jednostka TSI jest wykorzystywana również w hybrydowym zespole napędowym – osiąga moc 115 kW (156 KM) i wspomaga ją silnik elektryczny o mocy 85 kW (115 KM). Jednostki TDI osiągają moc 110 kW (150 KM) i 147 kW (200 KM). Wszystkie silniki odznaczają się niskim zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji szkodliwych substancji oraz wysokim momentem obrotowym.

– Na całym świecie rośnie popyt na auta hybrydowe, dlatego tak bardzo ważne było dla nas, żeby jeszcze w 2020 roku zaoferować obydwie odmiany Arteona w wersjach eHybrid, czyli z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in – powiedział Jürgen Stackmann, Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Sprzedaży, Marketingu i After Sales.

Po raz pierwszy w rodzinie Arteona pojawia się również model spod znaku R – najbardziej sportowych spośród wszystkich odmian modeli Volkswagena.

– Opracowaliśmy nową technologię, którą określamy mianem „R-Performance Torque Vectoring”. Specjalne urządzenie, którym jest Torque Splitter, przekazuje odpowiednią ilość momentu obrotowego do kół przedniej i tylnej osi, ale też – zależnie od sytuacji – dostarcza różną jego ilość do każdego z tylnych kół. A to zapewnia nieznany dotąd w autach tej klasy poziom dynamiki jazdy – stwierdził Jost Capito, dyrektor Volkswagen R.