BARCELONA 2014: DEBIUT FORDA FOCUS – NOWY MODEL W GENEWIE

FordFocus-0

Nowy Ford Focus ma za zadanie utrzymać pozycję najlepiej sprzedającego się modelu na świecie. Samochód debiutuje podczas targów Mobile World Congress w Barcelonie.

Jednak jego prezentacja będzie również miała miejsce w przyszłym tygodniu podczas Salonu Samochodowego International de l’Automobile w Genewie. Auto posiada odważną stylizację nadwozia, intuicyjnie rozplanowane i wykończone wnętrze, gamę nowych technologii wspomagających jazdę oraz jednostki napędowe o obniżonym zużyciu paliwa.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


Sportowy charakter uzupełniono w nowym modelu przyciągającą wzrok poziomą osłoną chłodnicy, wnętrzem przywodzącym na myśl kokpit oraz opcjonalnymi łopatkami do zmiany biegów przy kierownicy. W Fordzie Focus swoją europejską premierę świętuje również zaawansowany system komunikacji

SYNC 2 oraz gama nowych silników benzynowych EcoBoost i wysokoprężnych TDCi o pojemności skokowej 1,5 litra. Samochód będzie dostępny w sprzedaży od drugiej połowy 2014 roku.

fordfocus-3

 

– Nie zadowalało nas bycie numerem 1: chcieliśmy zachwycić naszych klientów nową wersją Forda Focus. Nowy Ford Focus łączy nowoczesny design, zaawansowane technologie i wysoką wydajność paliwową z typowymi dla tego modelu doskonałymi właściwościami drogowymi, zapewniającymi ogromną radość z jazdy – powiedział Stephen Odell, prezes Ford Europe, Middle East and Africa.

Ford Focus pierwszej generacji pojawił się na rynku w 1998 roku, a od tego czasu na całym świecie w ręce klientów trafiło 12 milionów egzemplarzy tego modelu, w tym 6,9 miliona w Europie. W zeszłym miesiącu model obecnej generacji ponownie zdobył tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie. Ford szacuje, iż w zeszłym roku sprzedaż Forda Focus na całym świecie wyniosła 1,1 miliona sztuk, łącznie z 300 000 egzemplarzami dostarczonymi w Chinach. Oznacza to, że model ten jest najlepiej sprzedającym się autem osobowym na najszybciej rozwijającym się rynku nowych samochodów na świecie.

Design

Focus został stworzony w ramach globalnej strategii produktowej „One Ford”, której założenia znalazły odzwierciedlenie również w nowych modelach Mondeo i Fiesta. Auto odznacza się zmienioną sylwetką, nową maską silnika oraz zmodernizowanym przednim pasem ze zintegrowaną nową osłoną chłodnicy. Całość sprawia, że samochód wydaje się teraz szerszy i niższy. Dynamiczne przetłoczenia pokrywy silnika ciągną się od przednich słupków aż po górne krawędzie grilla w kształcie odwróconego trapezu, co tworzy obraz samochodu o silnym charakterze.

Węższe, bardziej wyraziste reflektory mają bardziej prostokątny kształt, natomiast całość uzupełniają wydłużone lampy przeciwmgielne. Poczucie elegancji wzmagają subtelne chromowane detale, natomiast tylna część nadwozia również daje wrażenie wyższej spójności stylizacyjnej, uzyskanej za sprawą nowego tylnego pasa i węższych lamp.

fordfocus_9

 

We wnętrzu stworzono intuicyjną deskę rozdzielczą, a centralna konsola ma mniejszą liczbę przycisków i przełączników. Nowa, satynowa tapicerka w czarnym kolorze oraz chromowane detale tworzą bardziej nowoczesny wygląd. Schowek w centralnej konsoli oferuje większą pojemność i jest wyposażony w nowy, przesuwany podłokietnik. Zmieszczą się w nim butelki i kubki o różnych kształtach. Zwiększył się też komfort akustyczny podczas jazdy.

System SYNC 2

Focus będzie pierwszym modelem tej marki w Europie wyposażonym w system SYNC 2. Zaawansowany system komunikacji obejmuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz system kontroli głosowej, zapewniający łatwiejsze sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych.

Nawigacja satelitarna zintegrowana z systemem SYNC 2 oferuje – po raz pierwszy w Europie – podzielony wyświetlacz z wyszczególnionymi skrzyżowaniami, funkcją odczytywania na głos nazw ulic, widoku 3D skrzyżowań na autostradzie i ciekawych miejsc oraz przewodnikiem Michelin. SYNC 2 pozwala użytkownikowi na łatwiejsze wprowadzanie wskazówek nawigacyjnych, a ponadto – korzystając z komend głosowych – oferuje możliwość odtworzenia utworów muzycznych wskazanego artysty, a także w razie potrzeby znajdzie i wyświetli listę pobliskich restauracji, a następnie wyznaczy trasę dojazdu.

Technologie wspomagające jazdę

Nowy Ford wyróżnia się dynamicznym prowadzeniem, będącym zasługą lepszych właściwości jezdnych i zmodyfikowanego układu kierowniczego. Inżynierowie Forda uzyskali to poprzez zwiększenie sztywności strukturalnej z przodu, modyfikację geometrii zawieszenia, zwiększenie sztywności poprzecznej tulei zawieszenia, modyfikację amortyzatorów oraz zastosowanie nowego elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy ESP. Zmianom poddano również elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS.

fordfocus-7

 

Auto posiada system wspomagający parkowanie – nowa technologia Perpendicular Parking pozwala kierowcom zaparkować pojazd prostopadle pomiędzy innymi pojazdami bez konieczności dotykania kierownicy. Może też zostać wyposażony w system wspomagający jedynie parkowanie równoległe, który potrafi sam wyszukać odpowiednie miejsce parkingowe wykorzystując czujniki ultradźwiękowe i automatycznie zaparkować w nim pojazd – kierowca musi jedynie operować skrzynią biegów oraz pedałami gazu i hamulca.

Dodatkowe czujniki wykorzystywane są również przez oferowane po raz pierwszy w Europie systemy wspomagające kierowcę podczas wyjazdu z parkingu:
System Cross Traffic Alert ostrzega kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parking przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku. System wykorzystuje radar o zasięgu do 40 metrów i emituje trzy różne ostrzeżenia dźwiękowe.
System Park-Out Assist pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego. Po wybraniu przez kierowcę prawej lub lewej strony do wyjazdu, system odpowiednio obraca kołem kierownicy, natomiast kierowca kontroluje pedałuj gazu i hamulca.

Ford unowocześnił również popularny system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop. Teraz działa on do prędkości 50 km/h, (wcześniej – 30 km/h). System Pre-Collision Assist działa on podobnie, jak Active City Stop, jednak oferuje dużo większy obszar wykrywania innych pojazdów, wspierając kierowcę podczas jazdy z wysokimi prędkościami, poprzez wyemitowanie ostrzeżeń i w razie konieczności uruchomienie układu hamulcowego.

fordfocus-8

 

W sytuacjach, w których inteligentny tempomat nie może być aktywowany, Ford po raz pierwszy w Europie pozwala skorzystać z nowego systemu Distance Alert and Indication, który umożliwia ustawianie prowadzącemu preferowanego dystansu do pojazdu jadącego z przodu (emituje wizualne ostrzeżenie w trzech kolorach – szarym, żółtym i czerwonym (w zależności od odległości), a następnie ostrzeżenie dźwiękowe.

Pojad można również wyposażyć w system inteligentnego kluczyka MyKey, który pozwala na zaprogramowanie maksymalnej dozwolonej prędkości jazdy i maksymalnego poziomu głośności zestawu audio, a także uniemożliwia dezaktywację systemów bezpieczeństwa (ESP, Active City Stop).

Oświetlenie drogi

Udoskonalony system reflektorów adaptacyjnych (ang. Adaptive Front Lighting System) dostosowuje strumień światła emitowany przez nowe, bi-ksenonowe reflektory HID do warunków panujących na drodze. System ocenia natężenie światła zewnętrznego oraz wykrywa obiekty na jego drodze. Wybór trybu oświetlenia drogi jest również dostosowywany do aktualnej prędkości pojazdu, kąta skrętu koła kierownicy oraz odległości od obiektów znajdujących się przed pojazdem.

Przy wyższych prędkościach, np. na autostradzie, strumień światła będzie kierowany wyżej, aby zapewnić jak najlepszą widoczność na większym dystansie. Natomiast w ruchu miejskim system zapewni bardziej intensywne oświetlenie drogi tuż przed pojazdem. Przy powolnym pokonywaniu zakrętów system skieruje strumień światła bardziej na pobocze drogi, aby lepiej doświetlić ewentualnych rowerzystów czy pieszych, a w czasie dynamicznego pokonywania łuku drogi system doświetli lepiej sam zakręt.

fordfocus_5

 

Nowy Focus oferował będzie także aktywne zabezpieczenie krawędzi drzwi (ang. Door Edge Protector).

Silniki

Jako pierwszy model w Europie, Focus oferowany będzie z nowym, oszczędnym silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost (150 KM oraz 180 KM) oraz nową jednostką wysokoprężną 1.5 TDCi (95 KM oraz 120 KM). Ponadto model Focus nadal zamówić będzie można z benzynowym silnikiem 1.0 EcoBoost (100 KM oraz 125 KM), na który w ubiegłym roku zdecydowała się 1/3 nabywców tego modelu. Motor ten otrzymał w 2012 i 2013 roku tytuł International Engine of the Year. Nowa wersja silnika 1.0 EcoBoost jako pierwsza odmiana niehybrydowa emitować będzie w Europie poniżej 100 g CO2 na kilometr (99 g/km CO2).

W przyszłym roku na rynku zadebiutuje wersja ze 120 konnym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,5 litra oraz przekładnią automatyczną PowerShift, która ma być jeszcze oszczędniejsza.Debiutujący w 2015 roku Ford Focus w odmianie z automatem i oszczędnym silnikiem 1.0-litre EcoBoost ma oferować o 17 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu z wersją, którą zastąpi. W 150 konnym silniku wysokoprężnym 2.0 TDCi udało się zmniejszyć zapotrzebowanie na paliwo, jeśli zostanie on sprzęgnięty z manualną skrzynią biegów.

Samochód będzie również dostępny z manetkami zmiany przełożeń przy kierownicy. Rozwiązanie to dostępne będzie w opcji, wraz z przekładnią automatyczną oraz przekładnią automatyczną PowerShift, zarówno w wersjach benzynowych jak i wysokoprężnych.

Popyt na model Focus, który dostępny jest obecnie na ponad 140 rynkach, sprawił, że Ford zwiększył wydajność produkcyjną tego modelu w ośmiu zakładach na czterech kontynentach. Fabryki w Niemczech, USA, Rosji, Chinach, Tajlandii, Tajwanie oraz Argentynie mogą obecnie wyprodukować rocznie ponad 1,5 miliona sztuk tego modelu. W samej tylko Europie nowy Focus opuszcza linię montażową co 90 sekund.