CZY AUTOGAZ W SAMOCHODZIE JEST BEZPIECZNY? TEST

gaz-instal3

Aby sprawdzić, czy instalacja autogaz jest bezpieczna w trakcie kolizji bądź wypadku przeprowadzono test zderzeniowy dwóch aut napędzanych LPG w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji.

Instalacje marki STAG zamontowane w autach biorących udział w zderzeniu posiadały wszystkie niezbędne homologacje.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Silniki samochodów w czasie zderzenia były uruchomione i pracowały na LPG.

Najwięcej obiekcji ze strony przeciętnego kierowcy dotyczy samego gazu jako substancji łatwopalnej. Dobrze wykonana instalacja gazowa jest szczelna i w stu procentach bezpieczna. Wszystkie elementy instalacji takich marek jak np. STAG są produkowane przez jednego producenta co pozwala na skrupulatną kontrolę jakości.

gaz-instal1

Dzięki temu można mieć pewność, że procesu produkcyjnego nie opuści część posiadająca wadę, a wszystkie komponenty będą ze sobą bezawaryjnie współpracowały. Przy prawidłowym użytkowaniu i serwisowaniu ryzyko jakiegokolwiek wybuchu nie istnieje.

Kolejnym zabezpieczeniem przed tego typu sytuacją, stosowanym w trakcie montażu instalacji, jest montaż czujnika ciśnienia i temperatury gazu. Na podstawie informacji z tego czujnika sterownik LPG wyznacza dawkę paliwa gazowego stosownie do warunków, w jakich pracuje silnik.

– Czujnik ten odpowiada także za przełączenie jednostki napędowej na zasilanie benzynowe po zużyciu LPG zawartego w zbiorniku. W wyniku zużywania paliwa gazowego zmniejsza się ciśnienie LPG w zbiorniku, a tym samym następuje zmniejszanie ciśnienia za reduktorem LPG, w części niskociśnieniowej instalacji gazowej. Po wykryciu przez czujnik zmniejszenia gazu w zbiorniku, silnik jest automatycznie przełączany na benzynę – informuje Marcin Dziewiątkowski, Doradca Techniczny AC S.A.

gaz-instal2

Spadek ciśnienia gazu w części niskociśnieniowej instalacji miał miejsce właśnie w czasie crash – testu. Po rozszczelnieniu części wysokociśnieniowej instalacji gazowej nastąpił gwałtowny zanik ciśnienia gazu w części niskociśnieniowej instalacji. Czujnik ciśnienia i temperatury gazu zadziałał podobnie jak w przypadku zużycia zapasu LPG w zbiorniku. Sygnał o niskim ciśnieniu gazu został skierowany do sterownika LPG, który zamknął elektrozawory w zbiorniku i w komorze silnikowej oraz wtryskiwacze LPG, przełączając zasilanie jednostki napędowej na benzynę.

Czujnik ciśnienia i temperatury gazu oprócz funkcji regulacyjnych jest zaprojektowany także, by pełnić rolę zabezpieczenia, o czym często nie pamiętamy. Czas reakcji tego czujnika na zanik ciśnienia gazu jest bardzo krótki (0,3 sek.), co powoduje, że wyciek LPG w fazie ciekłej praktycznie nie występuje. Nie ma więc żadnego zagrożenia w czasie kolizji samochodów wyposażonych w instalacje LPG.

Przeprowadzony test zderzeniowy pokazał, że nawet w sytuacjach ekstremalnych instalacja gazowa nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla osób znajdujących się w samochodzie. Ani rozbicie przodu samochodu, ani uderzenie w tył pojazdu nie stanowi żadnego zagrożenia, ponieważ zastosowane, działające automatycznie zabezpieczenia odcinają dopływ LPG tak, aby nie doszło do wycieku gazu. Możesz czuć się bezpiecznie w aucie z instalacją gazową.