DETROIT 2014: NOWY SUV – MERCEDES GLA 45 AMG

Mercedes-Benz GLA 45 AMG (X 156) 2013

Podczas targów North American International Auto Show Mercedes-AMG zaprezentuje model GLA 45 AMG – najmocniejszego kompaktowego SUV-a na rynku. Jego 4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności 2 litrów generuje imponującą moc 265 kW (360 KM).

Maksymalny moment obrotowy wynosi 450 Nm. Jednocześnie samochód zużywać będzie niewiele paliwa – średnio 7,5 l/100 km w cyklu NEDC. GLA 45 AMG ma przy tym osiągi godne maszyn z Affalterbach.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 4,8 s i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Połączenie napędu na obie osie AMG 4MATIC oraz 7-stopniowej przekładni AMG SPEEDSHIFT DCT zapewnia najwyższą wydajność i niezawodną trakcję.

– Reakcje na premierę koncepcyjnego GLA 45 AMG podczas targów w Los Angeles tylko potwierdziły naszą decyzję o uruchomieniu produkcji nowego modelu AMG. Kompaktowe SUV-y to obecnie najszybciej rosnący segment na rynku, wprowadzenie GLA 45 AMG jest więc dla nas naturalnym posunięciem – mówi Tobias Moers, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Cel: młodsi klienci

GLA 45 AMG to trzeci po A 45 AMG i CLA 45 AMG model z 4-cylindrowym silnikiem turbo, skierowany do młodszych grup klientów.

2-litrowy silnik turbo pod maską nowego GLA 45 AMG generuje dużą moc i maksymalny moment obrotowy, a pod względem mocy uzyskanej z jednego litra pojemności – 133 kW (181 KM) – plasuje się na równi z autami supersportowymi.

 

m-2_1147_012

 

Dane techniczne modelu
– pojemność skokowa: 1991 ccm;
– średnica x skok: 83,0 x 92,0 mm;
– moc maks.: 265 kW (360 KM) przy 6000 obr./min.;
– maks. moment obrotowy: 450 Nm przy 2250-5000 obr./min.;
– średnie zużycie paliwa (NEDC): 7,5 l/100 km;
– emisja CO2: 175 g/km;
– norma emisji spalin: EU 6;
– przyspieszenie 0-100 km/h: 4,8 sek.;
– prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie).

W trakcie rozwoju 4-cylindrowej jednostki turbo projektanci skupili się na ograniczeniu emisji cząstek stałych. Silnik wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa oraz piezoelektryczne wtryskiwacze (ciśnienie wtrysku wynosi 200 barów). Połączenie wielofazowego wtrysku i wieloiskrowego zapłonu pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. System działa wyjątkowo elastycznie – po rozruchu na zimno może podać do pięciu dawek paliwa na jeden cykl pracy. Ograniczenie indywidualnych porcji paliwa ma kluczowe znaczenie w obniżeniu ilości cząstek stałych.

Turbosprężarka twin-scroll i sportowy wydech

Aby zapewnić spontaniczną reakcję na wciśnięcie pedału gazu, Mercedes-Benz zastosował turbosprężarkę twin-scroll, zapewniającą bardziej spontaniczny przyrost ciśnienia doładowania (maksymalnie 1,8 bara).
Sportowy układ wydechowy GLA 45 AMG emituje głęboki, fascynujący dźwięk. Wyposażono go w automatycznie sterowaną klapę wydechu, która pozwala pogodzić emocje płynące z dynamicznej jazdy oraz typowy dla Mercedesów komfort na trasach. Jej położenie jest dostosowane do warunków jazdy oraz obrotów silnika. Opcjonalny układ wydechowy AMG Performance, również z klapą wydechu, zapewnia jeszcze bardziej gardłowy pomruk.

 

m-7_1147_195

 

7-biegowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT

Dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana AMG SPEEDSHIFT DCT o 7 przełożeniach ma trzy tryby pracy oraz funkcje podwójnego wysprzęglenia i RACE START. Czas zmiany przełożeniach w trybie ręcznym (M) oraz sportowym (S) jest podobny do tego, jakim cechuje się supersportowy model SLS AMG GT. Kolejnym atutem przekładni jest „czasowy tryb M”, znany z ekstremalnego modelu SLS AMG Coupé Black Series. W trybie „C” (Controlled Efficiency) charakterystykę pracy skrzyni dostosowano do oszczędnego stylu jazdy, a funkcja ECO start/stop jest aktywna.

Napęd na obie osie AMG 4MATIC

GLA 45 AMG standardowo dysponuje napędem na cztery koła AMG 4MATIC z elektrohydraulicznym sprzęgłem wielotarczowym. Natychmiast wykrywa ono poślizg przednich kół, a hydrauliczna pompa natychmiast zespala tarcze i kieruje siłę napędową do kół tylnej osi. Rozdział momentu obrotowego zależy od warunków – podczas normalnej jazdy trafia on do przednich kół, zapewniając najlepszą wydajność. Gdy wymagają tego warunki, moment jest rozdzielany między osiami w stosunku do 50:50.

Z układem AMG 4MATIC współpracuje układ ESP® z trzema trybami pracy: ESP ON, SPORT Handling Mode oraz ESP OFF. Jego uzupełnieniem jest funkcja ESP® Curve Dynamic Assist, która przyhamowuje wewnętrzne koło w zakręcie, ograniczając w ten sposób podsterowność.

Sportowe zawieszenie AMG

Przednie zawieszenie GLA 45 AMG wykorzystuje kolumny MacPhersona, a tylne – układ wielowahaczowy. Odpowiednio zestrojone amortyzatory i sprężyny oraz większe stabilizatory skutecznie zapobiegają przechyłom karoserii w ciasnych, podwójnych zakrętach. Na życzenie oferowane jest zawieszenie AMG o sztywniejszych nastawach.

 

m-3_1147_023

 

Progresywny układ kierowniczy z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości zapewnia błyskawiczną reakcję na ruchy kierownicy. W układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane i perforowane tarcze.
Standardowo GLA 45 AMG porusza się na grafitowych obręczach AMG z pięcioma podwójnymi ramionami i błyszczącym wykończeniem, zaopatrzonych w ogumienie w rozmiarze 235/45 R 19. Opcjonalnie oferowane są 10-ramienne felgi AMG z oponami 235/40 R 20, również w kolorze grafitowym, dostępne w dwóch wersjach – lśniącej lub matowej.

Design

GLA 45 AMG emanuje mocą jeszcze na postoju. Jego możliwości zdradzają typowe dla AMG elementy – spojler przedniego zderzaka w kolorze tytanowym, polakierowane na czarno prowadnice powietrza, szerokie wloty powietrza, a także świeży detal w postaci logo AMG na osłonie chłodnicy. Z tyłu dominuje masywny dyfuzor z dwiema chromowanymi, prostokątnymi końcówkami sportowego wydechu AMG. Na życzenie oferowany jest m.in. pakiet aerodynamiczny, elementy karoserii z włókien węglowych, pakiet Night (przyciemniane szyby, dodatki pokryte lśniącym lakierem w kolorze czarnym) oraz polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe.

Wnętrze GLA 45 AMG reprezentuje cechy tożsame dla wszystkich modeli AMG – sportowa atmosfera łączy się tu z najwyższą jakością. Po otwarciu drzwi uwagę zwracają mocno wyprofilowane fotele pokryte mieszanką skóry ARTICO i tkaniny DINAMICA z czerwonymi przeszyciami, czerwone pasy bezpieczeństwa oraz elementy ze szczotkowanego aluminium. Trójramienna kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą nappa zapewnia pełną kontrolę nad autem, a wskaźniki w tubach rozdzielone kolorowym wyświetlaczem dostarczają kierowcy niezbędne informacje.

GLA 45 AMG „Edition 1″

Z okazji debiutu GLA 45 AMG do sprzedaży trafi specjalna wersja „Edition 1″, wyposażona w większy przedni spojler w kolorze lśniącej czerni, dodatkowe prowadnice powietrza i tylne skrzydło. Charakter auta podkreślają grafitowo-czerwone pasy ozdobne i czerwone akcenty na osłonie chłodnicy, lusterkach oraz tylnym spojlerze. Model oferowany będzie w czterech odcieniach: białym cirrus, czarnym cosmos, srebrnym polar oraz szarym mountain. Lista jego wyposażenia obejmuje m.in. sportową kierownicę AMG z elementami z Alcantary i dźwignię zmiany biegów E-SELECT z wytłoczonym logo AMG, deskę rozdzielczą obszytą skórą ARTICO oraz panel AMG DRIVE UNIT ozdobiony napisem „Edition 1″.

Specjalny serwis internetowy

Nowego SUV-a z Affalterbach można poznać bliżej, odwiedzając specjalny serwis internetowy pod adresem www.mercedes-amg.com/webspecial/gla45.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG zadebiutuje oficjalnie 13 stycznia br. podczas salonu samochodowego (NAIAS) w Detroit. Zamówienia na nowy model ruszają w połowie marca, a jego rynkowa premiera odbędzie się w czerwcu.