FRANKFURT 2017: AUTA KONCEPCYJNE AUDI POKAZUJĄ PRZYSZŁOŚĆ

Audi Aicon

Na targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie Audi zaprezentował dwa pojazdy koncepcyjne pokazujące, jak wg. Audi rozwijać się będzie w przyszłości jazda autonomiczna.

Elaine, to elektrycznie napędzany SUV- Coupé, który już za kilka lat umożliwi w pełni automatyczną jazdę – w określonych okolicznościach również bez kierowcy na pokładzie.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2017


 

Przykład: Kierowca parkuje swoje Audi w wydzielonym obszarze (w tzw. strefie przekazania). Stamtąd samochód samodzielnie i bez kierowcy wjeżdża na wielopoziomowy parking z ofertą różnorodnych usług, np. z myjnią, punktem odbioru paczek kurierskich, stacją benzynową czy stacją ładującą. Dzięki Audi AI, samochód wszystkie te sprawy załatwia samodzielnie.

Prezentując czterodrzwiową wizję stylistyczną, czyli Audi Aicon, koncern z Ingolstadt przedstawia w pełni autonomiczny samochód przyszłości – bez kierownicy i bez pedałów. Jako koncepcja stylistyczna, to czterodrzwiowe auto z układem siedzeń 2+2, jest ogromnym skokiem w przyszłość, ukazującym jak w nadchodzących dziesięcioleciach wyglądać może stylistyka zewnętrzna i wewnętrzna samochodu.

Auto w wizjonerski sposób łączy innowacje w zakresie napędu, zawieszenia, cyfryzacji i równowagi środowiskowej. Aicon zaprojektowano jako pojazd napędzany wyłącznie elektrycznie, który ma być w stanie pokonać dystanse ponad 800 km na jednym ładowaniu akumulatora.

Audi AI – inteligencja i interakcja

Audi ElAIne i Audi AIcon – dwa samochody koncepcyjne, które już w nazwie zawierają dwuliterowy skrót, skupiający cały zestaw innowacyjnych motoryzacyjnych rozwiązań technicznych. Audi AI to nowy szyfr dla szeregu nowatorskich systemów, które odciążają kierowcę i równocześnie oferują mu nowe możliwości nowatorskiego zagospodarowania czasu, który spędza w pojeździe. By tego dokonać, Audi AI wykorzystuje strategie i techniki sztucznej inteligencji i uczenia się przez maszyny, tzw. machine learning.

Systemy Audi AI potrafią się uczyć i myśleć, są proaktywne i zindywidualizowane. Dzięki Audi AI, modele z czterema pierścieniami na masce będą poruszać się w inteligentny i dosłownie empatyczny sposób. Mogą nieustannie komunikować się z otoczeniem i swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek dotąd dopasowując się do ich potrzeb.

Audi AI nawiązuje do wieloletniego doświadczenia marki w zakresie autonomicznych samochodów koncepcyjnych. Nowy produkt łączy innowacyjne i inteligentne systemy elektroniczne z rozwiązaniami technicznymi Audi. Audi AI kreuje nową wolność dla kierowcy i pasażerów, zmniejszając stopień komplikacji ich komunikowania się z samochodem i z innymi uczestnikami ruchu drogowego.

Kluczową rolę – zarówno w procesie rozwoju nowych inteligentnych, empatycznych systemów, jak i podczas ich późniejszego wykorzystania, odgrywają tu różne elementy sztucznej inteligencji. W tym celu Audi rozwija różne podejścia i metody uczenia się przez maszyny.

Zautomatyzowana jazda

Zautomatyzowana jazda – to, co przyjęło się już dawno w ruchu kolejowym czy powietrznym, w zakresie ruchu kołowego znajduje się dopiero u progu możliwości realizacji. Nowa generacja flagowego modelu koncernu – Audi A8, to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód, stworzony dla zautomatyzowanej jazdy na tzw. poziomie 3.

Co oznacza ta klasyfikacja? W międzynarodowym przemyśle motoryzacyjnym przyjęła się pięciostopniowa skala dla zdefiniowania zautomatyzowanej jazdy. Skalę opracowała amerykańska organizacja standaryzująca SAE.

* Poziom 1, jazda ze wsparciem: System wsparcia może przejąć kontrolę nad kontynuowanym, wzdłużnym i poprzecznym poruszaniem się pojazdu. Kierowca jest wspierany przez system, ale nadal jest odpowiedzialny. Musi być gotów do natychmiastowego przejęcia prowadzenia pojazdu w razie potrzeby. Systemem poziomu 1. jest np. korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami Audi adaptive cruise control (ACC).

* Poziom 2, jazda częściowo zautomatyzowana: Kierowca w określonych przypadkach umożliwiających zastosowanie systemu, może przekazać mu połączone, kontynuowane wzdłużne i poprzeczne poruszanie się pojazdu, przez cały czas sprawuje jednak funkcję nadzorowania i nadrzędnego sterowania. Dlatego przez cały czas ponosi odpowiedzialność. Przykładem tego jest asystent jazdy w korkach Audi: samodzielnie hamuje i przyspiesza w spowolnionym ruchu (prędkość max. 65 km/h) i na drogach wysokiej jakości przejmuje czasowo również kierowanie pojazdem.

* Poziom 3, jazda wysoce zautomatyzowana: Kierowca nie musi już stale nadzorować prowadzenia pojazdu oraz może wykonywać czynności proponowane przez systemy pokładowe. System samodzielnie rozpoznaje swoje granice, czyli punkt, w którym warunki otoczenia nie mieszczą się już w zakresie jego działania. W takim przypadku samochód, z kilkusekundowym wyprzedzeniem, nakazuje kierowcy przejęcia prowadzenia. Kryteria te spełnia nowy pilot jazdy w korkach Audi.

* Poziom 4, jazda w pełni zautomatyzowana: Systemy działające na poziomie 4. nie potrzebują wsparcia czy przejmowania prowadzenia przez kierowcę, są jednak ograniczone do określonego obszaru działania – przykładowo autostrady lub parkingu wielopoziomowego. Tutaj kierowca może przekazać systemowi całkowite prowadzenie pojazdu. Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuści obszar zdefiniowany dla w pełni zautomatyzowanej jazdy. Przykładem takiego systemu są scenariusze przyszłości, np. taksówki-roboty w centrach miast. Przejmują one całkowite prowadzenie pojazdu w ograniczonym zakresie prędkości, na ograniczonym odcinku.

* Poziom 5, jazda autonomiczna: Pojazd przejmuje pełną kontrolę nad poruszaniem się wzdłużnym i poprzecznym. Systemy poziomu 5. w żadnej sytuacji nie potrzebują pomocy kierowcy. Kierownica i pedał stają się tu zbędne

Konstruktorom Audi zajmującym się zdalną i wysoce zautomatyzowaną jazdą chodzi w praktyce o to, by konsekwentnie i szybko poszerzać obszary stosowania i sytuacje adekwatne dla poziomu 3. i 4. Pragną dać klientom maksymalną swobodę i czas, który ci będą mogli dowolnie na pokładzie samochodu wykorzystać.

Samochód spogląda w przyszłość

Następnym krokiem w rozwoju jest Audi AI. W przyszłości, samochód będzie jeszcze szybciej przetwarzał zebrane podczas jazdy olbrzymie ilości danych dostarczanych przez różne systemy wsparcia. Niemal w czasie rzeczywistym porówna je z danymi pozyskanymi od innych uczestników ruchu drogowego i wspólnie z nimi je wykorzysta.

Audi AI gruntownie zmienia kontakt człowieka z samochodem i zwiększa komfort przebywania w pojeździe. Auto coraz bardziej staje się „trzecią przestrzenią życiową“ – obok mieszkania i miejsca pracy: celem inteligentnych systemów i techniki jest czas, bezpieczeństwo, wydajność i indywidualizacja.

Concept Car Audi Elaine

Forma zewnętrzna samochodu koncepcyjnego Audi Elaine zadebiutowała zaledwie parę miesięcy temu. Przebieg linii, napęd elektryczny oraz wyraziste oświetlenie zewnętrzne, debiutujące na salonie samochodowym Motor Show auto dzieli z prekursorem drugiej serii samochodów elektrycznych marki – e-tron Sportback (pokazanym w maju 2017, na targach w Szanghaju).

23-calowe koła w technicznej stylistyce sześciu ramion podkreślają sylwetkę SUV-a Coupé, a wymiary: długość 4,90 m, szerokość 1,98 m i wysokość 1,53 m przy rozstawie osi 2,93 m, plasują model Audi Elaine w segmencie C, czyli obok Audi A7. Wnętrze jest bardzo jasne i stawia na prostotę. Funkcje są jasno ustrukturyzowane, elementy obsługi znacznie zredukowano. Dużej powierzchni wyświetlacze dotykowe, umiejscowione poniżej centralnych monitorów, na konsoli środkowej i w obudowach drzwi, służą do prezentowania informacji i interakcji z systemami pojazdu. Czwórka podróżujących siedzi na pojedynczych fotelach.

Sterowane cyfrowo jednostki diodowe Matrix z przodu i z tyłu pojazdu zapewniają doskonałe światło. Różne tryby jazdy – na przykład tryb jazdy autonomicznej – można zasygnalizować także innym uczestnikom ruchu drogowego. Przy wsiadaniu i wysiadaniu, Audi Elaine indywidualnie wita i żegna pasażerów, przy pomocy animowanych pól diodowych.

Za napęd Audi Elaine odpowiedzialna jest konfiguracja, która znajdzie się także w przyszłych modelach produkcji seryjnej z napędem w pełni elektrycznym. Silnik elektryczny przy przedniej osi i dwa kolejne przy osi tylnej, napędzają wszystkie cztery koła i w sposób typowy dla Audi zamieniają to mocne Coupé w pojazd o napędzie quattro.

Moc 320 kW – w trybie overboost nawet 370 kW – gwarantuje stabilne przyspieszenie. Sprint od 0 do 100 km/h Elaine załatwia zaledwie w 4,5 sekundy. Zasięg, dzięki pojemności akumulatora 95 kWh, wynosi ponad 500 km (NEDC). Akumulator jest ładowany zarówno z wykorzystaniem funkcji szybkiego ładowania – 150 kW mocy przez kabel, jak i bezprzewodowo, przez Audi Wireless Charging System.

Nowa generacja procesorów ma większą moc obliczeniową i ulepszone czujniki o jeszcze większym zasięgu i precyzji działania. Pilot jazdy po autostradzie to rozbudowana wersja pilota jazdy w korkach z Audi A8. Pojazd potrafi też w zautomatyzowany sposób zmieniać pas ruchu, może wyprzedzać, a następnie powracać na swój pas. Kierowca ma cały czas do dyspozycji wszystkie systemy wsparcia podczas jazdy, m.in. technikę bezpieczeństwa pre sense oraz predyktywnego asystenta wydajności.

Kierowca ma coraz większy wybór w jaki sposób chce spędzać czas podróży. W wyznaczonych obszarach, tzw. „strefach Audi AI“, pojazd marki Audi w przyszłości samodzielnie załatwi różne zadania, a kierowca będzie mógł w tym czasie pracować lub cieszyć się czasem wolnym. Specjalny serwer w zabezpieczonej chmurze Audi przechowuje i przetwarza dane PIA. Klient ma dostęp do nich o każdej porze poprzez swoje konto w myAudi i może w nim tymi danymi zarządzać.

Komunikacja car-to-x, wzajemna komunikacja samochodów w czasie rzeczywistym i z infrastrukturą drogową, oferuje większe bezpieczeństwo, komfort i wydajność. Dzięki temu, samochód jeszcze wcześniej rozpozna niebezpieczne sytuacje i będzie w stanie uniknąć wypadków. Z kolei gdy Audi Fit Driver rozpozna zwiększony stres czy zmęczenie, to systemy pojazdu zmienią ustawienia na oddziałujące na kierowcę bardziej relaksująco, witalizująco lub ochronnie.

Concept Car Audi Aicon

Audi Aicon jako koncepcja stylistyczna, to czterodrzwiowe auto z układem siedzeń 2+2. Kabina bez kierownicy i pedałów oferuje wszelkie udogodnienia nowoczesnej elektroniki służącej komunikacji i perfekcyjną ergonomię obsługi. Wymiary: długość 5444 mm, szerokość 2100 mm i wysokość 1506 mm – plasują nowe auto na górnej półce, w segmencie D. Rozstaw osi wynosi 3470 mm, czyli o 240 mm więcej niż w nowym Audi A8 w wersji wydłużonej.

Duże powierzchnie szklane z przodu i z tyłu oraz wypukłe szyby boczne zapewniają podróżnym jasne i przestronne wnętrze. Wypukłe wnęki czterech kół podkreślają geny Audi quattro i nawiązują do najnowszych koncepcji karoserii stylistów Audi. Olbrzymie koła w rozmiarze 26 cali wysunięto możliwie daleko na zewnątrz.

Zarówno z przodu, jak i z tyłu, w samochodzie tym zrezygnowano z tradycyjnych reflektorów i świateł. Zamiast nich znajdziemy tu w pełni cyfrowe powierzchnie wyświetlaczy składające się z setek trójkątnych segmentów pikseli. Wokół osłony chłodnicy Singleframe znajdują się dużej powierzchni pola świetlne, w których – podobnie jak z tyłu – umieszczono ponad 600 trójwymiarowych pikseli.

Poziomo wydzielone segmenty świetlne po prawej i lewej stronie osłony Singleframe sprawiają wrażenie oczu i można je otworzyć niczym szeroko rozpostarte źrenice lub zamknąć, nadając im agresywny charakter. Gdy pojazd rozpozna przechodniów lub innych uczestników ruchu drogowego, nawiązuje z nimi kontakt i śledzi ich swoimi „oczami”, ewentualnie – przy pomocy ostrzegawczych animacji, informuje pieszych lub rowerzystów o zagrożeniach. Tryby jazdy, np. jazda w kolumnie, jazda miejska czy jazda w tempie pieszego, można przedstawić w formie odpowiedniej wizualizacji.

Podczas przyspieszania pojazdu, poziome pasma świetlne przesuwają się z dołu ku górze, podczas hamowania – w odwrotnym kierunku. W przyszłości, samochód poszerzy swój zakres komunikowania na dalsze otoczenie. Przy pomocy modułów beamerów z wysoką rozdzielczością oświetli drogę i otoczenie, prezentując sygnały na nawierzchni. Pojazd w ten sposób przekazywać będzie ostrzeżenia i informacje przechodniom niemogącym widzieć go bezpośrednio.

Całkowicie autonomicznie jeżdżący samochód przyszłości, definitywnie nie potrzebuje już świateł drogowych. Czujniki laserowe i radarowe Audi Aicon „widzą” wystarczająco dobrze także w ciemnościach, bezpiecznie znajdują drogę i odpowiednio wcześnie rozpoznają ewentualne przeszkody. Przy wysiadaniu z Audi Aicon w ciemnościach, aktywuje się „świetlny towarzysz”. Minidron z reflektorem bezpiecznie oświetla drogę użytkownika.

Drzwi Audi Aicon są zwrócone w kierunku przeciwnym do siebie. Oba przednie fotele są maksymalnie przesunięte do tyłu. Tapicerowana, podwójna tylna kanapa jest zintegrowana z tylną ścianą, a oba przednie fotele są zorientowane na maksymalny komfort. Pasażerowie, na życzenie mogę przesunąć siedzenie o 500 mm wprzód lub w tył. Siedziska i oparcia można bezstopniowo pochylać.

Siedziska i oparcia są oddzielone od siebie optycznie – dwa zewnętrzne kubełki mają jasne elementy tapicerowane w kolorze poduszek, z powierzchnią ze stebnowaniem w kształcie prostokątów. Pojemnośc bagażnika to około 660 litrów. Ponadto Aicon ma wiele schowków w kabinie.

Kierownica, pedały, zespoły przycisków, czy wskaźniki – nie ma ich tu. Przed nimi zamiast tablicy rozdzielczej znajduje się duży schowek, a poniżej przedniej szyby – centralny wyświetlacz.

Gdy do pojazdu wsiądą pasażerowie, wnętrze szybko ożywa. PIA, empatyczny elektroniczny asystent podróży, rozpoznaje pasażera na przednim fotelu po jego smartfonie i aktywuje jego wszystkie indywidualne ustawienia. Nawigacja czeka na podanie celu. Novum, to zmiennie rozmieszczane interfejsy obsługi w okalającej listwie drzwi. Pasażer może sam regulować palcami najważniejsze ustawienia, nie musząc prostować lub pochylać się na siedzeniu. System PIA często wyprzedza o krok pasażera i oferuje usługi, zanim ten wybierze je sam.

Obok płaszczyzny haptyczno- manualnej, mamy obsługę głosową i tzw. „eye-tracking”, gdzie czujniki rejestrują w którą stronę patrzy pasażer. Zrelaksowani podróżni mogą obejrzeć film lub surfować w Internecie. Możliwe są także wideokonferencje czy komunikowanie się poprzez kanał w mediach społecznościowych.

Szklane powierzchnie dachu na życzenie nie przepuszczają światła dziennego. Nie będąc zmuszonymi do prowadzeni pojazdu, pasażerowie mogę sami określić, jak spędzą czas w samochodzie.

Długie dystanse auto pokona ze stałą prędkością maksymalną ok. 130 km/h. Dzięki wysoce rozwiniętemu systemowi czujników i skomunikowaniu, wypadki drogowe staną się przeszłością – Aicon w przyszłości nie będzie potrzebować systemów bezpieczeństwa.

Za dynamikę Audi Aicon odpowiada wysoce wydajny napęd elektryczny. Składa się on z czterech silników elektrycznych – po dwa na obu osiach. Akumulatory magazynujące energię umieszczono w strefie pod podłogą. Są to jednostki magazynujące, które będą posiadać znacznie wyższą zdolność przechowywania energii niż współczesne akumulatory litowo- jonowe.

Cztery silniki elektryczne generują łącznie moc 260 kW i moment obrotowy rzędu 550 Nm, a każdy z nich napędza jedno koło, co umożliwia zastosowanie elektronicznie sterowanego, zmiennego napędu na cztery koła quattro. Maksymalne przyspieszenie było wymogiem nieco mniej ważnym niż maksymalna wydajność, a tym samym także zasięg (do 800 km na ładowaniu). Tę strategię napędu realizuje także układ jego przeniesienia i elektryczne jednostki hamulców, które dzięki rekuperacji odzyskują energię.

Dzięki układowi wysokiego napięcia 800 V, jednostkę akumulatorów Audi Aicon można naładować w 80 procentach, w czasie krótszym niż 30 minut. Alternatywnie, na pokładzie znajduje się także jednostka do ładowania indukcyjnego, czyli bezprzewodowego.

Jednostki amortyzatorów i układu tłumienia kompensują każdą nierówność na drodze. Natomiast siłowniki elektryczne przy wszystkich czterech kołach, w zdefiniowany sposób przeciwdziałają każdemu wychyleniu się karoserii. Jako w pełni aktywny układ amortyzacji, system poprawia ponadto jakość funkcjonowania adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego adaptive air suspension.dziurami na drodze.

Pojazd hamuje głównie poprzez rekuperację i w ten sam sposób ponownie ładuje akumulatory. Tarcze hamulcowe konstruktorzy przesunęli z kół w pozycję blisko napędu. Zbędne są komponenty mechaniczne, takie jak wał kierownicy czy hydrauliczny układ kierowniczy. Samochód posiada kompleksowy napęd na cztery koła, a dzięki dwóm skrętnym osiom jest niezmiernie zwinny – promień skrętu wynosi tylko 8,50 m.