GENEWA 2014: NOWY MERCEDES GLA – UTALENTOWANY SUV

Mercedes-Benz GLA (X156) 2013

Na tegorocznych targach motoryzacyjnych International de l’Automobile w Genewie na stoisku Mercedes-Benz obejrzeć można nowy model kompaktowego SUV-a – GLA.

Samochód wkrótce wjedzie do salonów, także w Polsce. Znane są jego ceny, które prezentujemy poniżej w galerii obok danych technicznych i osiągów.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


Pierwszy model Mercedes-Benz w segmencie kompaktowych SUV-ów jest zwrotny (wymiary: dł./szer./wys. – 4417/ 1804 /1494 mm), daje radę na nieutwardzonych drogach oraz oszczędny i dynamiczny na asfalcie (współczynnik oporu powietrza Cd = 0,29). Jako pierwszy SUV ze Stuttgartu, będzie on opcjonalnie oferowany z nową generacją napędu na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego.

GLA dołącza do szerokiej gamy SUV-ów marki Mercedes-Benz (GLA, GLK, ML, GL oraz G). Jednocześnie jest czwartym z rodziny pięciu nowych samochodów kompaktowych spod znaku trójramiennej gwiazdy. Te już oferowane – Klasy A, B i CLA – spotkały się na rynku ze znakomitym przyjęciem. Dynamicznie stylizowane nadwozie GLA kryje funkcjonalne wnętrze. Oparcia tylnych foteli można nie tylko całkowicie złożyć, ale i regulować kąt ich pochylenia. Pojemny bagażnik (od 421 do 836 litrów) ma foremny kształt, a nisko położona krawędź załadunku oraz szeroka tylna klapa (na życzenie – sterowana elektrycznie) ułatwia wykorzystanie przestrzeni.

Gama silnikowa GLA składa się z 1,6- i 2-litrowych jednostek benzynowych o mocy od 115 kW (156 KM) w GLA 200 do 155 kW (211 KM) w GLA 250 oraz dwóch turbodiesli o pojemności 2,1 litra. Słabszy z nich – GLA 200 CDI – generuje moc 100 kW (136 KM) i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a mocniejszy – GLA 220 CDI – 170 KM i 350 Nm. Wszystkie silniki współpracują z funkcją ECO start/stop i spełniają normę Euro 6.

Mercedes-Benz GLA Edition 1

 

Design

Szerokie wloty powietrza oraz muskularne przetłoczenia pokrywy silnika korespondują z ostrymi konturami profilu. Atletyczne proporcje karoserii podkreślają trójwymiarowe tylne lampy, spojler nad szybą i dyfuzor z dwiema końcówkami wydechu, a także obręcze kół w rozmiarze do 19 cali. Relingi dachowe oferowane są z wykończeniem aluminiowym lub w kolorze lśniącej czerni, a osłona tylnego zderzaka – ze srebrnym, grafitowym lub czarnym wykończeniem.

W kabinie elementy ozdobne zyskały galwanizowane powierzchnie w metalicznym kolorze, a pas dekoracyjny z aluminiową lub drewnianą okładziną dzieli kokpit na dwie strefy. Zatopione w nim otwory wentylacyjne mogą otrzymać oprawę nawiązującą deseniem do osłon ochronnych karoserii – to opcja zarezerwowana wyłącznie dla GLA. Trzy linie wyposażenia (Style, Urban, AMG Line), pakiety Night i Exclusive oraz liczne opcje zapewniają szerokie pole do indywidualizacji nadwozia i wnętrza. Na życzenie dostępne są sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami.

W wersjach z opcjonalnym pakietem Load Compartment oparcie tylnej kanapy można ustawić pod większym kątem, powiększając przestrzeń bagażową o dodatkowe 60 l.

Silniki

Wpływ na zużycie paliwa mają oszczędne silniki, ale też aerodynamika. Właściwy przepływ powietrza zapewniają w nowym aucie m.on.: odpowiedni profil przednich słupków, ukształtowane obudowy bocznych lusterek, wygładzony tylny pas ze spojlerem dachowym, uszczelnienie przedniego zderzaka w okolicy centralnego wlotu powietrza oraz przednich lamp, a także żaluzja chłodnicy. Dalszy wpływ na ograniczenie współczynnika oporu powietrza ma zabudowa podwozia, w tym dodatkowe osłony w jego tylnej części, i kształt tylnego tłumika.

Gama silników benzynowych obejmuje 1,6- i 2-litrowe jednostki o mocy 115 kW (156 KM) w GLA 200 oraz 155 kW (211 KM) w GLA 250. Topowy wariant GLA 250 z napędem 4MATIC rozpędza się od zera do „setki” w ciągu zaledwie 7,1 sek. Jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h, a średnie zużycie paliwa to 6,5 l/100 km.

Mercedes-Benz GLA (X156) 2013

 

W ofercie będą także dwa 4-cylindrowe turbodiesle o pojemności 2,2 litra. Ten pod maską GLA 200 CDI generuje moc 100 kW (136 KM) i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego i został zaprojektowany z myślą o maksymalnej efektywności. Zakres prac konstrukcyjnych objął m.in. optymalizację napędu pasowego i pompy vacuum, nowy sposób obróbki głowicy i nowe łożyska walcowe, zastosowanie aluminiowych tłoków ze zmodyfikowanymi luzami montażowymi i niskooporowych pierścieni oraz wałka wyrównoważającego Lanchester z łożyskami walcowymi. W rezultacie GLA 200 CDI zużywa średnio zaledwie 4,3 l/100 km.

Mocniejsza odmiana wysokoprężna GLA 220 CDI napędzana jest turbodieslem o mocy 125 kW (170 KM) oraz 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Wszystkie wersje są standardowo wyposażone w funkcję ECO start/stop. Zależnie od wersji, mogą współpracować z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi przekładniami zautomatyzowanymi 7G-DCT o 7 przełożeniach (standard dla: GLA 250, GLA 220 CDI i 4MATIC).

Zawieszenie

Solidne nadwozie i opcjonalny napęd na obie osie 4MATIC sprawiają, że auto świetnie radzi sobie na leśnych szlakach. W przednim zawieszeniu pracują kolumny McPhersona, a z tyłu – konstrukcja wielowahaczowa. Zastosowanie trzech wahaczy poprzecznych i jednego wzdłużnego na koło pozwala na rozdzielenie sił poprzecznych od wzdłużnych. Nabywcy mają do wyboru trzy rodzaje zawieszenia: komfortowe, sportowe lub off-roadowe.

Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy zapewnia obniżenia zużycie paliwa – pompa pracuje i pobiera energię tylko wtedy, gdy kierowca porusza kierownicą. GLA ma sztywne nadwozie, które zapewnia wysoki poziom komfortu w zakresie wibracji i szumów. Aby uzyskać taki efekt, w środkowych słupkach, kielichach przednich amortyzatorów, progach i w podwoziu zastosowano dodatkowe wzmocnienia.

Mercedes-Benz GLA (X156) 2013

 

Napęd 4MATIC

GLA jest opcjonalnie oferowany z nową generacją napędu na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Układ ten składa się z przystawki odbioru mocy zintegrowanej z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową 7G-DCT oraz tylnego mechanizmu różnicowego z elektrohydraulicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym. Taki zestaw pozwala na zmienną dystrybucję siły napędowej między przednią a tylną osią.

Modele z napędem 4MATIC wyposażone są w system DSR (Downhill Speed Regulation) oraz off-roadowy tryb pracy skrzyni biegów. System DSR można aktywować przyciskiem na konsoli środkowej; wspomaga on kierowcę podczas zjazdów z wymagających wzniesień, utrzymując niską, ręcznie ustawioną prędkość pojazdu. Off-roadowy tryb zmiany biegów, uruchamiany za pośrednictwem przycisku odpowiadającego za zmianę programu skrzyni, ingeruje w momenty zmiany przełożeń i charakterystykę przyspieszania.
W połączeniu z systemem Audio 20 CD (standard) i COMAND Online (opcja) na ekranie można uruchomić także widok off-roadowy, wskazujący informacje o aktualnym kącie skrętu kół, trybie działania skrzyni biegów, kącie przechyłu nadwozia, nachyleniu wzniesienia i stanie działania DSR.

Systemy wspomagające

Liczne systemy wspomagające wspierają kierowcę GLA i ograniczają jego obciążenie. Standardowe wyposażenie nowego SUV-a obejmuje m.in. monitor zmęczenia Attention Assist oraz radarowy system Collision Prevention Assist z funkcją adaptacyjnego hamowania Brake Assist, który teraz pomaga uniknąć kolizji już od prędkości 7 km/h. W połączeniu z opcjonalnym tempomatem Distronic Plus funkcja ta – zwana Collision Prevention Assist Plus – może uruchomić hamulce nawet przy prędkościach sięgających 200 km/h, jeśli tylko wykryje zagrożenie zderzeniem. System hamuje również po wykryciu stojących pojazdów przy prędkości do 30 km/h i zapobiega uderzeniu w tył poprzedzającego auta przy prędkości do 20 km/h.

Na życzenie GLA oferowany jest z pakietem Lane Tracking z systemami monitorowania martwego pola (Blind Spot Assist) i pasa ruchu (Lane Keeping Assist) oraz z układem Adaptive Highbeam Assist, samodzielnie przełączającym nocą światła drogowe na mijania i odwrotnie. Opcjonalny asystent Active Parking Assist umożliwia automatyczne parkowanie równoległe oraz prostopadłe.

Na pokładzie GLA debiutuje najnowsza generacja multimediów, wzbogacona o dodatkowe aplikacje i interfejs w nowym schemacie kolorystycznym. Koncepcja Digital Drive Style, która w połączeniu z zestawem Drive Kit Plus dla iPhone’a umożliwia bezprzewodową integrację smartfona z systemem multimedialnym pojazdu, obsługuje teraz sterowanie głosowe Siri i Glympse – dzielenie się swoją lokalizacją z wybranymi osobami w czasie rzeczywistym. Ponadto, lista funkcji obejmuje m.in. dostęp do Facebooka i Twittera, radio internetowe, osobiste radio AUPEO! oraz zaawansowany system nawigacji firmy Garmin z internetową informacją drogową, wyszukiwaniem POI online w połączeniu ze Street View i trójwymiarowym widokiem map.

Także możliwości systemu multimedialnego Comand Online zostały rozszerzone.