GENEWA 2014: PORSCHE MACAN I PRMIERA 919 HYBRID

Por 1_8

Podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych International de l’Automobile w Genewie, nowe Porsche 919 Hybrid świętuje swoją premierę w topowej serii 2014 World Endurance Championships (WEC).

W genewskiej hali wystawowej do innowacyjnego hybrydowego prototypu dołączyło Porsche 911 RSR. Samochód wystartuje we wszystkich ośmiu wyścigach z serii WEC, z legendarnym 24-godzinnym 24h Le Mans na czele. Genewa jest również miejscem zaprezentowania po raz pierwszy szerokiej publiczności Macana S Diesel, podobnie jak europejskiego debiutu 911 Targa.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


Porsche wraca do rywalizacji w słynnym wyścigu długodystansowym Le Mans oraz mistrzostwach World Endurance Championships (WEC) z nowo opracowanym modelem 919 Hybrid. Prototyp LMP1, zaprojektowany z myślą o uzyskaniu maksymalnej wydajności, to najbardziej skomplikowany samochód wyścigowy Porsche, jaki kiedykolwiek stanął na kołach. Służy on jako platforma badawcza kluczowych technologii dla przyszłych modeli produkcyjnych i łączy dwa różne systemy odzyskiwania energii oraz turbodoładowany silnik o niewielkiej pojemności.

Wyjątkowa wydajność układu napędowego 919 Hybrid to efekt zrównoważenia całej koncepcji – począwszy od silnika spalinowego, poprzez system odzyskiwania energii, podwozie i układu jezdny, aż po aerodynamikę. Wszystkie elementy łączy jeden cel: maksymalne osiągi przy ograniczeniu zużycia paliwa.

Napęd hybrydowy bolidu LMP1 wykorzystuje 4-cylindrową jednostkę benzynową w układzie V, zapewniającym korzyści w zakresie termodynamiki. Zbudowany zgodnie z założeniami downsizingu silnik ma 2 litry pojemności, bezpośredni wtrysk paliwa i pojedyncze turbodoładowanie, a jego maksymalna prędkość obrotowa to około 9000 obr./min.

Por 2_8

Silnik współpracuje z dwoma różnymi systemami odzyskiwania energii. Całkowicie innowacyjny jest układ odzyskiwania energii termicznej ze spalin, wykorzystujący generator elektryczny. Funkcjonalność drugiego systemu hybrydowego znana jest już z Porsche 918 Spyder. Tutaj generator na przedniej osi zamienia podczas hamowania energię kinetyczną na elektryczną, która przechowywana jest w chłodzonym cieczą akumulatorze litowo-jonowym do momentu, gdy będzie potrzebna kierowcy. Generator pracuje wówczas jako jednofazowy silnik elektryczny i napędza przednie koła podczas przyspieszania. Zapewnia to Porsche 919 Hybrid tymczasowy napęd na obie osie (jednostka benzynowa wprawia w ruch tylne koła).

Kierowca ma do wyboru kilka zautomatyzowanych trybów jazdy, wywierających efekt na dynamikę pojazdu zależnie sytuacji na torze, jego kształtu i warunków pogodowych. Projektanci skorzystali tu z doświadczeń Porsche zdobytych dzięki 911 GT3 R Hybrid, w tym podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring.

Dopuszczalne zużycie paliwa zależy bezpośrednio od ilości energii elektrycznej, którą kierowca ma do dyspozycji na każdym okrążeniu (funkcja Boost). Zasady wyścigu rozróżniają cztery zakresy, od 2 do 8 megadżuli (MJ). Porsche rozwija projekt 919 Hybrid w kategorii „Premier class”, z odzyskiwaniem energii o wartości 8 MJ. To wymaga zastosowania wysokowydajnych systemów rekuperacji oraz przechowywania energii. Jednocześnie układ przepływomierza ogranicza ilość przepływającego paliwa.

Tak jak w przypadku bolidów F1, podwozie nowego Porsche 919 Hybrid składa się z wykonanego z włókna węglowego monokoku o kanapkowej konstrukcji. Taka architektura łączy niską masę z wysokim stopniem sztywności skrętnej i zapewnia podstawę dla pracy wielowahaczowego zawieszenia oraz precyzyjnego prowadzenia kół. To warunek dla optymalnego wykorzystania potencjału dostarczonych przez firmę Michelin opon wyścigowych o szerokości zaledwie 14 cali (poprzednio: 16 cali).

911 RSR - 919 Hybrid

Zgodnie z regulaminem wyścigów, wymiary Porsche 919 Hybrid nie mogą przekraczać 4650 mm długości i 1050 mm wysokości, a jego szerokość musi mieścić się w przedziale 1800-1900 mm. Eksperci od sportów motorowych poświęcili wiele uwagi rozplanowaniu kokpitu 919 Hybrid. Dzięki nieco wyższej pozycji w porównaniu z poprzednimi przepisami LMP1 kierowcy mają dobrą widoczność, a podczas jazdy nocą wspomagają ich czteropunktowe reflektory LED-owe.

Kokpity dwóch egzemplarzy 919 Hybrid dzielą doświadczeni w Le Mans kierowcy: Timo Bernhard (Niemcy, 33 lata), Romain Dumas (Francja, lat 36) i Marc Lieb (Niemcy, 33 lata), a także Brendon Hartley (Nowa Zelandia, lat 24), Neel Jani (Szwajcaria, lat 30) oraz były kierowca Formuły 1 Mark Webber (Australia, lat 37). Tegoroczny sezon WEC obejmuje siedem wyścigów 6-godzinnych oraz słynny, 24- godzinny wyścig Le Mans (14-15 czerwca). Zmagania rozpoczynają w Niedzielę Wielkanocną na torze Silverstone.

Porsche 911 Targa: nowoczesny renesans klasycznej „911”

Po światowej premierze w Detroit, Porsche prezentuje nowe 911 Targa europejskiej publiczności podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Kluczowym elementem najnowszej wersji 911 jest stały słupek Targa, którego charakterystyczna forma – z panoramiczną tylną szybą – nawiązuje do designu oryginalnego modelu z roku 1965. Nie mniej atrakcyjny od designu jest sposób, w jaki dach w pełni automatycznie składa się lub rozkłada. Miękkie poszycie znika pod unoszoną, szklaną kopułą. Cały proces zajmuje jedynie 19 sekund – w każdym z kierunków.

Porsche 5_2

Porsche oferuje nową generację Targi wyłącznie z napędem na obie osie. Odmiana 911 Targa, zasilana 3,4-litrowym bokserem o mocy 350 KM (257 kW) w wersji z pakietem Sport Chrono i przekładnią PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe – pol. skrzynia dwusprzęgłowa Porsche) przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,8 sek. i osiąga prędkość maksymalną 282 km/h. Jej średnie zużycie paliwa (NEDC) waha się od 8,7 do 9,5 l/100 km (214-237 g CO2/km), zależnie od typu przekładni. Topowy wariant 911 Targa 4S osiąga moc 400 KM (294 kW) z silnika o pojemności 3,8 litra. W wersji ze skrzynią PDK i pakietem Sport Chrono sprint do 100 km/h zajmuje mu 4,4 sek., a jego prędkość maksymalna to 296 km/h. Średnie zużycie paliwa, zależnie od rodzaju przekładni, wynosi od 9,2 do 10,0 l/100 KM (NEDC).

Macan S Diesel

Kolejną nowością prezentowaną w halach Palexpo w Genewie jest Macan – pierwszy samochód sportowy wśród kompaktowych SUV-ów. Swoją globalną premierę świętuje tu Macan S Diesel z wysokoprężną jednostką o imponującym maksymalnym momencie obrotowym 580 Nm i mocy 190 kW (258 KM) oraz średnim zużyciem paliwa 6,1-6,3 l/100 km (159-164 g CO2/km).

Macan łączy ekstremalną zwinność i precyzję prowadzenia ze sprinterskimi osiągami oraz funkcjonalnością na co dzień, a elementy jego stylizacji – takie jak linia dachu w stylu coupe – nawiązują do sportowych samochodów Porsche. Wyjątkowy charakter napędzanego na cztery koła modelu odzwierciedla jego gama silnikowa. Zarówno Macan Turbo z 3,6-litrową jednostką V6 biturbo o mocy 400 KM (294 kW), jak i Macan S z silnikiem 3-litrowym V6 biturbo o mocy 340 KM (250 kW) reprezentują najwyższe standardy wydajności i osiągi.

Por 4_18

Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,1 sek., zużywając 6,1 l oleju napędowego na 100 km. Maksymalny moment obrotowy wynosi 580 Nm (w przedziale 1750-2500 obr./min), pozwalającą na dynamiczne przyspieszenie w każdej sytuacji. Aby uzyskać zgodność z normą Euro 6, układ kontroli spalin zaopatrzono w zintegrowany katalizator SCR, współpracujący ze standardowym katalizatorem oraz filtrem cząstek stałych.

Macan S Diesel łączy sprinterskie zdolności z wydajnością na długich dystansach, a jego unikalną pozycję w segmencie podkreśla szeroka gama opcji. Należy do nich pneumatyczne zawieszenie, zapewniające wyjątkowo wszechstronną kombinację sportowego prowadzenia i komfortu.

Wsszystkie wersje Macana są seryjnie wyposażone w przekładnię PDK. Skrzynia jest zaopatrzona w funkcje stop-start oraz „żeglowania”. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, PDK automatycznie odłącza aktualne przełożenie, a pojazd zaczyna toczyć się na biegu jałowym. W praktyce funkcja ta zapewnia do 1 l/100 km oszczędności, zależnie od stylu jazdy. Koncepcja napędu na wszystkie koła z Porsche 911 Carrera 4 rafia do segmentu kompaktowych SUV-ów wraz z systemem Porsche Traction Management. Macan S Diesel jest seryjnie uzbrojony w tryb Sport.

Szeroki zakres standardowego wyposażenia Macana S Diesel obejmuje m.in.: wielofunkcyjną kierownicę z manetkami do zmiany biegów, wysokiej klasy nagłośnienie oraz elektrycznie sterowaną tylną klapę. Na życzenie dostępne są kolejne dodatki, takie jak zawieszenie pneumatyczne. Lista opcji zawiera także układ Porsche Torque Vectoring Plus, zapewniający zmienny rozdział momentu obrotowego między tylnymi kołami w połączeniu z elektronicznie sterowaną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego, oraz cieszące się popularnością wśród klientów dynamiczne światła drogowe. Stanowią one element układu Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), który dostosowuje zasięg oświetlenia do natężenia ruchu. Nabywcy mają też do wyboru doskonałej jakości opcjonalne systemy audio firmy Burmester i Bose.