HYUNDAI: IONIQ – NA POCZĄTEK HYBRYDA SPALINOWO – ELEKTRYCZNA

IONIQ_hy1

Hyundai zaprezentował model IONIQ – zaawansowany samochód kompaktowy z alternatywnym napędem. To pierwszy na świecie taki model, choć niewątpliwie wkrótce znajdzie naśladowców.

Model będzie oferowany z napędem całkowicie elektrycznym, jako hybryda z możliwością ładowania z gniazdka (PHEV) oraz jako hybryda spalinowo-elektryczna, która jako pierwsza pojawi się na rynku.


Zobacz także:

PREMIERY

DS 3 I DS 3 CABRIO W NOWYM WYDANIU: LEPSZE OSIĄGI I SYSTEMY


 

Nazwa nowego modelu kojarzy się z zasadą jego działania. Jony (Ion) są naładowanymi elektrycznie atomami, co jest nawiązaniem do inteligentnego napędu elektrycznego. Brzmienie nazwy kojarzy się z angielskim słowem unique (niezwykły, niepowtarzalny), co wskazuje na wyjątkową pozycję tego modelu w gamie Hyundai, zaangażowanie firmy w ochronę środowiska i wzbogacenie oferty dla klientów. Występująca w nazwie litera Q jest wyróżniona w logo, co ma podkreślać świeżość i atrakcyjność tego zaawansowanego technicznie modelu.

IONIQ_hy2

– Otwieramy nowy rozdział dla samochodów przyszłości, poprzez globalne wprowadzanie innowacji technicznych. IONIQ został zaprojektowany przy pełnym wykorzystaniu naszych możliwości technologicznych. Hybryda, osiągająca najwyższą wydajność w swojej klasie, jest ekonomiczna i pozostaje wierna idei prawdziwego samochodu, dającego satysfakcję z jazdy dzięki nowoczesnemu wyglądowi i dynamicznym osiągom – powiedział Moon-Sik Kwon, wiceprezes Centrum Badawczo- Rozwojowego Hyundai Motor.

IONIQ Hybrid jest odpowiedzią na szybko zmieniający się styl życia – dla osób, które szukają czegoś wyróżniającego się na tle innych pojazdów hybrydowych. Napędza go nowo opracowany, czterocylindrowy silnik 1.6 GDI Kappa oraz silnik elektryczny o mocy 32 kW (43,5 KM) zasilany zaawansowanymi akumulatorami litowo- jonowymi. Ten podwójny zespół napędowy zapewnia łączną moc maksymalną 103,6 kW (141 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 27 kGm (265 Nm).

Nowa, dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach (6DCT) działa wyjątkowo szybko i płynnie, zapewniając dynamiczną i oszczędną jazdę. Przypominająca modele typu coupe sylwetka IONIQ jest opływowa, co w połączeniu z aktywnymi i pasywnymi rozwiązaniami zmniejszającymi opór powietrza, pozwoliło uzyskać znakomity współczynnik Cx = 0,24.

IONIQ_hy3

IONIQ oferuje wiele funkcji zwiększających komfort, wygodę i bezpieczeństwo, jak np. interfejsy Apple CarPlay i Android Auto. Wyświetlacz o przekątnej 7 cali nadaje desce rozdzielczej efektowny wygląd, a wysoka rozdzielczość gwarantuje przejrzystość cyfrowych wskaźników, również tych, przedstawiających parametry układu hybrydowego.

Oparta na nowej platformie konstrukcja IONIQ zapewnia odczucia z jazdy podobne do typowego samochodu kompaktowego. Charakterystyka prowadzenia, a także poziom hałasu i wibracji są świetnie skalibrowane, tak by połączyć satysfakcję z właściwości jezdnych z ciszą i komfortem podczas dłuższych podróży.

Na długiej liście zaawansowanych rozwiązań technicznych w modelu IONIQ są rozbudowane, bierne i czynne systemy bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Systemy elektroniczne, takie jak autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu (LKAS), system ostrzegania o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) oraz system wykrywania martwego pola (BSD) z ostrzeganiem przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu (RCTA) pomagają uniknąć kolizji na drodze.

Siedem poduszek bezpieczeństwa – w tym kolanowa poduszka kierowcy, a także wzmocnienia strukturalne nadwozia, osiągnięte dzięki zastosowaniu w 53 proc. elementów nadwozia zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości, zapewniają doskonałą sztywność, komfort prowadzenia i wysoki poziom bezpieczeństwa.

IONIQ_hy4

Zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia tylnego z podwójnym wahaczem dolnym poprawia komfort jazdy, a proporcjonalnie duży udział aluminium w elementach przedniego i tylnego zawieszenia pozwala obniżyć masę o około 10 kg w porównaniu z konwencjonalną konstrukcją.

Optymalnie skalibrowany układ hamulcowy w maksymalnym stopniu angażuje hybrydowe systemy odzyskiwania energii hamowania, które pomagają utrzymać prawidłowy stan naładowania (SOC). Regeneracyjny układ wyróżnia się niższym poziomem hałasu. Zintegrowane moduły wspomagania hamowania (iBAU) i wytwarzania ciśnienia (PSU) również pracują ciszej.

W samochodzie zastosowano opony o niskich oporach toczenia, które obniżają zużycie paliwa. Zamontowane na dużych 17-calowych obręczach nowoczesne opony z gumy krzemionkowej gwarantują też lepsze właściwości jezdne.

IONIQ wyróżnia się dużą przestrzenią bagażową dzięki umieszczeniu zespołu akumulatorów pod tylnymi siedzeniami. Ponadto oparcia tylnych siedzeń można złożyć na płasko, powiększając przestrzeń ładunkową do 750 litrów, co umożliwia przewożenie przedmiotów o dużych gabarytach i zapewnia wszechstronność codziennego użytkowania.

Przestronność kabiny gwarantuje pasażerom zarówno przednich, jak i tylnych siedzeń dużo miejsca na nogi oraz na wysokości głowy i ramion. Fotel kierowcy z pamięcią położenia oraz podgrzewanie przednich i tylnych siedzeń zachęcają do długich podróży w luksusowych warunkach.