JAGUAR LAND ROVER: NOWA RODZINA SILNIKÓW INGENIUM

Jaguar LR_si1

Ingenium jest nową serią jednostek napędowych diesla oraz benzynowych, jaką marki Jaguar i Land Rover wprowadzą do swoich modeli. Silniki stanowią przełom w zakresie wydajności oraz osiągów.

Firma ujawnia szczegółowe informacje na temat nowych, ultralekkich motorów czerpiących inspirację z samochodów koncepcyjnych oraz technologii przyszłości.


Zobacz także:
TECHNIKA


Jaguar Land Rover stworzyło własną serię jednostek napędowych, które są w stanie sprostać rosnącym potrzebom marek. Wydajność, niska masa własna, wysokie osiągi to cechy charakterystyczne dla nowych jednostek benzynowych i diesla.

Brief silników Ingenium zawierał bardzo wiele niezwykle trudnych wyzwań. Wśród nich można było znaleźć m.in:
• konfigurowalność oraz elastyczność umożliwiająca bezproblemową aplikację we wszystkich nowych samochodach marek Jaguar oraz Land Rover;
• skalowalność umożliwiająca tworzenie mniejszych i większych jednostek w przyszłości;
• możliwość stosowania jednostek z napędem RWD oraz AWD;
• zaprojektowane do współpracy z manualnymi oraz automatycznymi skrzyniami biegów. Jednostki mają być również stosowane w rozwiązaniach hybrydowych;
• łatwość modyfikacji o nowe rozwiązania technologiczne dostępne w przyszłości.

Inżynierowie Jaguar Land Rover w centrach rozwojowych w Whitley oraz Gaydon stworzyli spójny aluminiowy blok silnika o kompaktowych wymiarach. Jest on wytrzymały a za razem daje możliwość zastosowania zarówno w jednostkach benzynowych jak i diesla. Blok dzieli również te same cylindry 500 ccm oraz tłoki umożliwiając jeszcze szerszą aplikację między dużymi a małymi jednostkami napędowymi, co wyraźnie wpływa na ich efektywność oraz możliwości rozwojowe całej rodziny Ingenium. Jaguar Land Rover zainwestował 40 milionów funtów w centrum rozwojowe Technical Centre w Whitley.

Wszystkie silniki diesla i benzynowe będą wyposażone w najnowocześniejsze turbosprężarki znacząco poprawiające osiągi szczególnie przy niższych prędkościach obrotowych silnika.

Modułowa konstrukcja nowych jednostek napędowych umożliwia dzielenie wielu komponentów między jednostkami diesla oraz benzynowymi. Rozwiązanie to podnosi, jakość pojedynczych komponentów, jest efektywne kosztowo oraz ułatwia proces produkcji, co przekłada się również na przyśpieszenie wdrażania nowych rozwiązań do samochodów produkcyjnych.

– Ingenium sprawdzi się w samochodach terenowych oraz sportowych gdzie ponadprzeciętne właściwości jednostki napędowej są koniecznością. Ta seria silników przenosi nas na zupełnie inny poziom. Tworzenie i produkcja własnych jednostek zwiększa naszą elastyczność oraz zdolność reakcji na zmiany legislacyjne, technologiczne zapoczątkowane przez konkurencję. Rozwiązanie to znacznie ułatwi nam wyznaczenie nowych trendów w zakresie produkcji. Wierzymy, że dzięki nowemu konceptowi uda nam się pogodzić konflikt wysokiej emisji spalin oraz osiągów wymaganych w samochodach wysokiej klasy – powiedział Wolfgang Ziebart, Dyrektor Działu Inżynieryjnego Jaguar Land Rover.

Technologia

Jednostki charakteryzować się będą wysokimi parametrami. Duży moment obrotowy przy niskich obrotach, szybką reakcja gaz oraz rekordowo niskie zużycie paliwa i emisja spalin. Główną strategią inżynierów jest diametralne ograniczę tarcia wewnętrznego silników.

Pierwszy silnik z serii Ingenium – 2.0 l diesel jest znany z oznaczenia AJ200D. Ma ograniczone tarcie aż o 17 proc. względem obecnego odpowiednika.

Sześć kluczowych rozwiązań technologicznych, które znacząco wpływają na zwiększone osiągi, niezwykłą wydajność oraz znacząco zredukowane tarcia wewnętrzne:
• łożyskowanie wałków rozrządu oraz wyrównoważających;
• komputerowo kontrolowane pompy oleju, które oszczędzają energię oraz dbają o dostarczenie optymalnej ilości oleju przy każdej prędkości obrotowej silnika oraz temperaturze jego pracy;
• komputerowo kontrolowane pompy wodne optymalizujące przepływ chłodziwa przez jednostkę dbające o optymalizację pracy silnika zależnie od temperatury, prędkości obrotowej oraz obciążenia jednostki; obieg rozdzielony jest na dwa niezależne kanały, dzięki czemu w zimne dni nagrzewanie jednostki jest znacznie szybsze a co za tym idzie obniżona jest emisja spalin a silnik nagrzewa się szybciej, dzięki czemu również pasażerowie wcześniej mogą cieszyć się ciepłym powietrzem wewnątrz kabiny w zimowe dni;
• uproszczony system zaworów skonstruowany w formie modułowej;
• wały korbowe odsunięte od centralnej części bloku silnika;
• elektronicznie kontrolowane dysze chłodzące z opcją wyłączenia dla szybszego nagrzewania jednostki.

Wszystkie jednostki serii Ingenium wyposażone zostaną w zaawansowane, wysoko wydajne turbosprężarki, centralny bezpośredni wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, zmienne czasy otwarcia zaworów oraz technologię start-stop. Ponad 72 000 godzin testów na hamowaniach oraz 2 miliony mil przejechanych w realnym świecie ma zapewnić niezawodność.

Kluczowa rola w redukcji wagi pojazdów

Jaguar Land Rover pzroduje w produkcji nadwozi wykonanych całościowo z aluminium. Wprowadzenie jednostek Ingenium będzie stanowić uzupełnienie dla lekkich nadwozi. Inżynierowie skupiają się na redukcji masy w każdym z komponentów pojazdów marek. Pomimo dodawania nowych komponentów oraz zwiększenia mocy silniki Ingenium będą nawet do 80 kg lżejsze od ich obecnych odpowiedników.

– Ingenium jest niezwykłym projektem, ponieważ co bardzo rzadkie mieliśmy okazję stworzyć jednostki napędowe zaczynając od całkowicie czystej kartki papieru. Możliwość ta ograniczyła ilość kompromisów oraz barier technologicznych, jakie spotyka się przy modernizacji istniejących silników – powiedział Ron Lee, Direktor Inżynierii Silników Jaguar Land Rover.