JAK MONTOWAĆ FOTELIK Z DZIECKIEM – DO PRZODU CZY DO TYŁU?

dziudziul1

Polskie drogi są niebezpieczne – nasz kraj znajduje się w czołówce niechlubnej statystyki wypadków w Europie. Dobra wiadomość jest taka, że mali pasażerowie mogą w prosty sposób być bardziej bezpieczni.

Jeszcze lepsza, że o ich zdrowie i życie można zadbać w dziecinnie prosty sposób: należy tylko zwrócić uwagę na optymalną pozycję jazdy w samochodzie.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

ROZMAITOŚCI


 

Na poziom bezpieczeństwa na drogach ma wpływ wiele czynników m.in. kultura jazdy, stan techniczny samochodu, ale przede wszystkim jakość nawierzchni. W statystykach Komisji Europejskiej, Polska zajmuje niechlubne 24. miejsce spośród wszystkich krajów Unii. Liderami są Szwedzi, którzy uplasowali się wśród pięciu państw z najbezpieczniejszymi drogami. Skandynawowie są również pionierami w utrzymaniu wysokiego bezpieczeństwa dzieci przewożonych w samochodach.

Przerażające statystyki

W zeszłym roku w Polsce miało miejsce 2 680 wypadków z udziałem dzieci poniżej 14 roku życia. W tych wypadkach w różnym stopniu ucierpiało 2 958, a 57 zginęło. W grupie małych dzieci (w wieku do 6 lat), które ucierpiały w wypadkach aż 75 proc. z nich było przewożonych w samochodach osobowych. Jak zadbać o dzieci, aby zatrzymać te statystyki?

– W Szwecji rekomenduje się, aby małe dzieci do 4-5 roku życia podróżowały w fotelikach montowanych tyłem do kierunku jazdy – ta pozycja zapewnia większe bezpieczeństwo. Potwierdzają to badania, które wskazują, że w takim foteliku dzieci do 2 roku życia są o 500 proc. bezpieczniejsze – mówi Daniel Lundgren, Safety and Compliance Manager z Axkid, szwedzkiej firmy, doświadczonej w projektowaniu i produkcji fotelików montowanych tyłem.

dziudziu2

Jeśli dzieci w tej pozycji są znacząco bardziej bezpieczne, oznacza to, że na 100 kolizji w foteliku ustawionym tyłem do kierunku jazdy aż 92 dzieci wyjdzie z wypadku bez uszczerbku na zdrowiu. Z kolei w przypadku klasycznego foteliku, ustawionego przodem do kierunku jazdy zginie lub poważnie ucierpi 40 dzieci, a tylko 60 wyjdzie z kolizji cało.

Uratowane życie i zdrowie

Dlaczego kierunek siedzenia podczas jazdy w samochodzie jest tak ważny dla bezpieczeństwa dziecka? Badania pokazują, że podczas czołowej kolizji z samochodem, który jedzie zaledwie 50 km/h, szyja dziecka, siedzącego w klasycznym foteliku przyjmuje uderzenie o sile 300 kg.. Taka kolizja może skończyć się tragicznie albo z poważnymi urazami, takimi jak obrażenia wewnątrzczaszkowe, poważne urazy klatki piersiowej, a nawet przerwanie rdzenia kręgowego.

W przypadku fotelików montowanych tyłem, siła uderzenia nie przekracza 80 kg. Nie mniej ważny jest sposób rozłożenia tej siły podczas kolizji.

– Testy zderzeniowe dostarczają jasne wnioski. W przypadku kolizji, fotelik ustawiony tyłem do kierunku jazdy przyjmuje nie tylko mniejszą siłę, ale także niejako „rozprowadza” ją w bezpieczniejszy sposób. W klasycznym foteliku szyja i głowa dziecka są gwałtownie rzucone naprzód, podczas gdy w tym montowanym tyłem to plecy dziecka i sam fotelik przyjmują większą część siły uderzenia – głowa i szyja pozostają dobrze chronione – wyjaśnia Daniel Lundgren.

To pokazuje, że nowe technologie nie tylko ułatwiają życie, ale – tak jak w tym przypadku – po prostu je chronią.

Wyjątkowe potrzeby dzieci

Foteliki montowane tyłem to nowoczesna technologia, gwarantująca bezpieczeństwo dzieci, ale jej źródłem jest przede wszystkim dogłębna wiedza na temat potrzeb małych dzieci w kontekście bezpieczeństwa.

dziudziul3

– Ochrona głowy i szyi małych dzieci wydaje się naturalnym krokiem – należy pamiętać, że dziecko to nie tylko mniejsza wersja osoby dorosłej – najlepszym na to dowodem jest nieproporcjonalnie duża głowa dziecka. W przypadku 9-miesięcznego dziecka, jego głowa odpowiada za 25 proc. masy całego ciała podczas, gdy głowa dorosłego to zaledwie 6 proc. ciała – dodaje Daniel Lundgren.

Co więcej, to w większości głowa i mózg, jako, że twarz dziecka jest relatywnie mniejsza. To jeden z głównych powodów, decydujących o tym, że urazy głowy są w dużo poważniejsze u dzieci niż u dorosłych. Warto również zauważyć, że dzieci mają kruche, elastyczne i jeszcze słabo rozwinięte mięśnie szyi.

Podczas czołowej kolizji, głowa dziecka siedzącego w klasycznym foteliku ucieka do przodu. Może to spowodować ogromny nacisk na okolice szyi, a zarówno ten obszar jak i kręgosłup dziecka są jeszcze mało stabilne, miękkie i nie tak zestalone ze sobą jak u osoby dorosłej, a co za tym idzie dużo bardziej wrażliwe.

Nie tylko małe dzieci

Foteliki montowane tyłem jako ochrona dla małych dzieci wydają się naturalne. Jednak korzyści dla bezpieczeństwa są wciąż aktualne także u starszych dzieci.

– Zalety fotelików ustawianych tyłem do kierunku jazdy wcale nie znikają wraz ze wzrostem dziecka. Wielu rodziców w Szwecji nie zmienia fotelika na ustawienie przodem do kierunku jazdy nawet do 5-go roku życia. Stąd w naszej ofercie szeroki wybór fotelików dla dzieci w różnym wieku – mówi Daniel Lundgren.

Szwedzcy rodzice rzeczywiście są niezwykle świadomi w kwestii bezpieczeństwa dzieci – ponad 80 proc. dzieci w wieku od roku do 2 lat podróżuje w fotelikach montowanych tyłem. Co więcej – w większości pozostają w takich fotelikach dopóki nie osiągną 3 (57 proc.) lub nawet 4 lat (17 proc.).