JAZDA ZIMĄ CZYLI ZACHOWAJ PEŁNĄ KONTROLĘ

seat-snow-1

Śliska droga, słaba widoczność, przykryty śniegiem samochód – to tylko niektóre z utrudnień, z jakimi muszą zmagać się kierowcy podczas zimowych wyjazdów.

Wiosenna aura może uśpić czujność, ale wystarczy nagłe załamanie pogody lub wyjazd w góry, aby szybko przekonać się, z jakimi wyzwaniami wiąże się jazda w śniegu.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

ROZMAITOŚCI


 

Jak poradzić sobie w wymagających zimowych warunkach podpowiada Jordi Gené − ekspert i kierowca wyścigowy z 30-letnim doświadczeniem.

Podczas mroźnych dni umiejętności wielu kierowców poddane są ciężkiej próbie i okazuje się, że dotychczasowe doświadczenie za kółkiem nie wystarcza, aby poradzić sobie z prowadzeniem samochodu na zaśnieżonej drodze. Górskie, zasypane śniegiem okolice stolicy Tyrolu – Innsbrucku – oraz Seat Leon X-Perience z napędem na cztery koła 4Drive to doskonałe połączenie, aby przypomnieć kilka cennych rad przydatnych zimą za kierownicą.

seat-snow-2

Bezpiecznie w dół? Hamuj silnikiem

O ile zimą na nizinach czasami trudno uświadczyć śniegu, o tyle w górach go nie brakuje, nawet późną jesienią czy wczesną wiosną. Wszyscy wybierający się na urlop w polskie góry lub Alpy powinni być na to przygotowani i wiedzieć, jak bezpiecznie pokonywać górskie przełęcze w trudnych warunkach.

− Najważniejsze w takich sytuacjach jest hamowanie silnikiem i zjeżdżanie na niższych przełożeniach, co zapewnia lepsze panowanie nad pojazdem i odciąża układ hamulcowy. Wskazówka ta dotyczy również jazdy latem, ale w zimie jest szczególnie istotna ze względu na niskie temperatury, które wpływają na przyczepność kół – przypomina Jordi Gené podstawowe zasady dotyczące zjazdu ze stromego wzgórza.

Czarna droga nie zawsze bezpieczna

Podczas jazdy zaśnieżoną drogą należy zwracać szczególną uwagę na z pozoru bezpieczne odkryte obszary asfaltu, które mogą okazać się tzw. czarnym lodem. Doświadczony kierowca rajdowy radzi, aby w takich warunkach zachować spokój i unikać gwałtownych manewrów.

− Należy zdjąć nogę z gazu, delikatnie skręcać kierownicą i z wyczuciem używać hamulca do momentu, aż pokonamy oblodzony odcinek drogi i odzyskamy pełną przyczepność – mówi Jordi Gené.

seat-snow-3

Kierowcy powinni zachować szczególną uwagę na mostach i wiaduktach oraz na fragmentach dróg nieosłoniętych od wiatru, gdzie najczęściej mogą pojawić się takie niebezpieczeństwa.

Dostosuj światła do warunków

Rodzaj włączonych świateł również ma ogromne znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa i komfortu jazdy współuczestników ruchu. Dotyczy to szczególnie świateł przeciwmgłowych, których nie należy używać, jeżeli warunki pogodowe naprawdę tego nie wymagają np. podczas intensywnej ulewy lub gęstej mgły. Ten rodzaj oświetlenia jest znacznie jaśniejszy niż stosowane zwyczajowo światła mijania.

– Ich nieuzasadnione użycie ogranicza widoczność kierowcom jadącym z naprzeciwka – przestrzega Jordi Gené.

Małe ważne rzeczy, czyli zadbaj o auto

Odpowiedzialne zachowanie podczas samej jazdy jest kluczowe, ale należy pamiętać również o właściwym obchodzeniu się z autem przed podróżą i po jej zakończeniu.

seat-snow-4

− Po zaparkowaniu samochodu dobrze podnieść wycieraczki tak, aby nie przylegały one do szyby w trakcie opadów śniegu lub gdy temperatura gwałtownie spadnie. Przymarznięcie wycieraczek do szyby wymusza oderwania ich siłą, co może doprowadzić do mechanicznego uszkodzenia piór i konstrukcji – przypomina Gené.

Należy pamiętać o regularnych przeglądach pojazdu, a przed dłuższą podróżą warto zrobić dodatkową kontrolę. Dobrze zaopatrzyć się w łańcuchy zimowe, które nie zajmują dużo miejsca w bagażniku, a ułatwią poruszanie się na górskich drogach lub gdy zaatakuje zima.

Spokój i wyobraźnia

Hiszpański ekspert na koniec przypomina złotą zasadę, która obowiązuje przez cały rok, ale zimą jest szczególnie ważna.

− Przewiduj prawdopodobne zdarzenia i reaguj ze spokojem. Zimowi uczestnicy ruchu drogowego muszą włączyć wyobraźnię i zawsze być o jeden krok przed swoim pojazdem, aby uniknąć zaskoczenia i sytuacji, w której panika przejmie kontrolę nad rozsądkiem. Najważniejsza jest świadomość, że w każdej chwili auto może stracić przyczepność i sterowność, co może doprowadzić do potencjalnie niebezpiecznej sytuacji – wyjaśnia Jordi Gené.