MERCEDES- BENZ GUARD CZYLI OSOBISTA OCHRONA DLA KAŻDEGO

mercedes-ochron1

Maksymalny stopień ochrony, fabrycznie zintegrowanej z konstrukcją pojazdu: oto, co proponuje i zapewnia firma Mercedes- Benz Guard.

A przy tym luksus, komfort i szerokie możliwości indywidualizacji.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Pierwszym samochodem Mercedes- Benz zapewniającym swoim podróżującym specjalną ochronę była limuzyna typu Pullman na bazie modelu Nürburg 460 (W 08), wprowadzona na rynek w 1928 r. Kolejne wczesne przykłady stanowią dwie opancerzone limuzyny 770 Grand Mercedes, także z nadwoziem Pullman, zamówione przez japońskiego cesarza w 1930 r.

mercedes-ochron2

W opancerzonych samochodach spod znaku trójramiennej gwiazdy swoje zaufanie od ponad 90 lat pokładają rządy, koronowane głowy i przedsiębiorstwa. Obecne modele Mercedes- Benz Guard zapewniają maksymalną ochronę aż do klasy VR10 włącznie i są wysoce zaawansowanymi produktami. Manufaktura oferuje również liczne opcje personalizacji i dostarcza pojazdy Guard na potrzeby międzynarodowych wydarzeń, takich jak uroczystości państwowe, spotkania na szczycie i znaczące imprezy społeczne.

Specjalne modele spełniają najwyższe standardy ochrony dla pojazdów cywilnych, ale też rozpieszczają swoich pasażerów legendarnym komfortem Klasy S. Wszystkie elementy ochronne drzwi, tylnej ściany grodziowej, boków, dachu i zapory ogniowej nie są domontowywane w gotowym pojeździe, ale łączone z nadwoziem w trakcie budowy pojazdu, w ramach osobnego procesu produkcyjnego. Potencjalne słabości są „wyłapywane” w szeroko zakrojonych testach.

Mercedes- Benz oferuje też ukierunkowane szkolenie z zakresu bezpieczeństwa. Nabywcy i użytkownicy otrzymują również instrukcje dotyczące specjalnych elementów technicznych oraz zastosowanych systemów.

mercedes-ochron3

Zintegrowana specjalna ochrona

Wszystkie środki ochronne bazują na wieloletnim doświadczeniu Mercedes- Benz w dziedzinie konstrukcji pojazdów opancerzonych. Elementy wzmacniające wykonane ze specjalnych stopów stali i innych materiałów o wysokiej wytrzymałości trafiają do wnęk pomiędzy nadwoziem a karoserią w fazie produkcji. Połączenia i złącza przejściowe materiałów mają przemyślane „zakładki”.

Istotną część środków ochronnych stanowi przeszklenie nadwozia. Również w tym zakresie materiał i jego grubość spełniają wysokie wymagania. Z myślą o ochronie przed odłamkami wewnętrzne powierzchnie szkła są pokryte poliwęglanem. Bardzo skomplikowany, zaawansowany technicznie system ochronny praktycznie nie ma wpływu na konfigurację kabiny, która zapewnia pasażerom niespotykaną wygodę.

Oczywiście zawieszenie, hamulce, sprężyny i działanie systemów wspomagających zostają przystosowane do dodatkowego ciężaru i zapewniają niemal standardowe właściwości jezdne w połączeniu z doskonałym komfortem. Modele opancerzone można odróżnić od ich standardowych odpowiedników tylko z bliska. Mocny 530-konny silnik V12 o wysokim momencie obrotowym – maksymalnie 830 Nm, dostępne już przy 1900 obr./min. – pozwala jak najszybciej opuścić strefę zagrożenia.

mercedes-ochron4

Modele Mercedes-Benz Guard dostępne są ze specjalnymi elementami wyposażenia, takimi jak:
• awaryjny system zapewnienia świeżego powietrza, który chroni pasażerów przed wnikaniem dymu lub drażniących gazów;
• automatyczny system gaśniczy;
• sprzęt urzędowy, np. syrena, lampy ostrzegawcze (obrotowe koguty) i radiotelefon;
• awaryjny akumulator rozruchowy;
• łatwy w obsłudze system alarmowy;
• zewnętrzny system komunikacji (głośnik /mikrofon).

Wiele rządów, firm i organizacji korzysta również z możliwości szczegółowego omówienia specyfikacji zamówionego pojazdu.

mercedes-ochron5

Dostępne są trzy modele Mercedes-Benz Guard:

• Mercedes- Maybach S 650 Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym 18,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 421 g/km): topowy pojazd opancerzony z serii Guard, spełnia najwyższą klasę ochrony balistycznej VR10 dostępną obecnie dla pojazdów cywilnych. Od chwili swojej premiery w 2015 r. to jedyna produkowana seryjnie limuzyna, która jest fabrycznie zgodna z tą klasyfikacją.

• Mercedes- Maybach S 650 Pullman Guard (20,6 l/100 km, 473 g/km): od 2018 r. to jedyna na świecie limuzyna o długim rozstawie osi z fabrycznym opancerzeniem; spełnia klasę ochrony balistycznej VR9.

• Mercedes- Benz S 600 Guard (18,4 l/100 km, 421 g/km): w 2014 r. był to pierwszy pojazd, który uzyskał pełen certyfikat ochrony balistycznej w klasie VR9.

mercedes-ochron6

Wszystkie modele z serii Guard dysponują oficjalnym certyfikatem wydanym przez urząd ds. balistyki w Ulmie i spełniają wymagania BRV 2009, wersja 2 (Bullet Resistant Vehicles – z ang. pojazdy kuloodporne). W teście nadwozie i okna muszą wytrzymać ostrzał z karabinu automatycznego przy użyciu amunicji przeciwpancernej. W porównaniu z klasą VR9 środki ochronne zgodne z VR10 wytrzymują siłę penetracji większą o ok. 20 procent.

Wszystkie modele skutecznie chronią swoich pasażerów także przed materiałami wybuchowymi. Dach, podłoga i boki spełniają kryteria ERV 2010 (pojazdy odporne na wybuch).

Ponad 90 lat pojazdów zapewniających specjalną ochronę

Od ponad 90 lat Mercedes- Benz dzierży szczególny status w zakresie osobistej ochrony. To właśnie model Nürburg 460 z 1928 r. ówczesnej firmy Daimler- Benz AG był pierwszym samochodem fabrycznie zaopatrzonym w specjalne środki ochronne w celu skutecznej ochrony pasażerów przed atakami z użyciem broni palnej i materiałów wybuchowych.

mercedes-ochron7

Producent opracował również specjalnie opancerzone wersje swoich kolejnych luksusowych modeli, takich jak 770 Grand Mercedes oraz modele 500 i 540 K. Japoński cesarz Hirohito wybrał opancerzonego Grand Mercedesa na swój osobisty wóz, odpowiadający jego statusowi – egzemplarz dostarczony mu w 1935 roku można teraz podziwiać w muzeum w Stuttgarcie.

W ślady cesarza poszło wielu polityków i wiele głów państw, powierzając swoje bezpieczeństwo właśnie pojazdom opancerzonym Mercedes- Benz. We wrześniu 1963 roku producent ze Stuttgartu zaprezentował nowy, ekskluzywny model spełniający najwyższe oczekiwania – legendarną limuzynę 600. Krótko po tej prezentacji rząd niemiecki zwrócił się do Daimler- Benz AG z prośbą o przygotowanie wersji pancernej dla państwowych gości.

mercedes-ochron8

Kiedy w latach 70. w Ameryce Łacińskiej pojawiło się duże zapotrzebowanie na pojazdy zapewniające specjalny poziom ochrony, Daimler- Benz AG miał już właściwą odpowiedź – opancerzony model 280 SEL 3.5. Później Mercedes- Benz wyprodukował również opancerzone wersje 8-cylindrowych wersji serii W 116, które dostarczył wybranym klientom, w tym instytucjom państwowym i rządom w Europie oraz poza nią.

Od 1980 r. wszystkie generacje Klasy S (serie 126, 140, 220, 221) i obecny model (seria 222) były zawsze dostępne w wersjach zapewniających specjalną ochronę.