MERCEDES: JUBILEUSZ – 130. URODZINY SAMOCHODU

Benz Patent-Motorwagen

Ten dokument wprawił świat w ruch: 29 stycznia 1886 roku Carl Benz zgłosił patent „pojazdu z napędem spalinowym”. Właśnie wtedy narodził się samochód.

W tym samym roku, niezależnie od Benza, Gottlieb Daimler zbudował swój zmotoryzowany powóz. Tak zaczęła się trwająca już 130 lat historia sukcesów Mercedes-Benz.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

Akt urodzenia samochodu nosi oznaczenie DRP 37435 – właśnie takie uzyskał patent na „pojazd z napędem spalinowym”, złożony przez inżyniera Carla Benza w Niemieckim Urzędzie Patentowym w Berlinie. 130-letni dokument jest świadectwem innowacyjności Benza, jego kreatywności i wizjonerskiej przedsiębiorczości. Od 2011 r. znajduje się na Światowej Liście Programu „Pamięć Świata”, obok m.in. Biblii Gutenberga, Wielkiej Karty Swobód (Magna Carta) i Wielkiej mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha.

merc_jub2

Jak to wszystko się zaczęło

Pierwszy automobil na świecie Carl Benz zbudował w 1885 roku – na specjalnie zaprojektowanym podwoziu zamontował poziomo 1-cylindrowy silnik czterosuwowy (pojemność skokowa 954 ccm, moc maksymalna 0,55 kW/ 0,75 KM przy 400 obr./min.). Tak powstała absolutna nowość: całkowicie samobieżny, trójkołowy pojazd napędzany silnikiem spalinowym. Jego maksymalna prędkość wynosiła 16 km/h.

Publiczna prezentacja pojazdu nastąpiła 3 lipca 1886 roku na ulicy Ringstrasse w Mannheim. Ale dopiero wyprawa z Mannheim do Pforzheim i z powrotem, odbyta w sierpniu 1888 roku „za kierownicą” udoskonalonego Modelu III, w pełni pokazała przydatność samochodu w codziennym użytku. Za sterami nie siedział wtedy jednak Carl Benz, lecz jego żona Bertha. Okazując pełne zaufanie do talentu męża, wraz z synami – Eugenem i Richardem, bez wiedzy wynalazcy udała się w pierwszą w historii daleką podróż automobilem.

merc_jub3W ten sposób udowodniła, jak dobrze koncepcja pojazdu samochodowego spisuje się od strony technicznej. Równocześnie dała praktyczny pokaz typowego do dzisiaj wykorzystania auta osobowego. Sam Carl Benz określił to zresztą we wniosku patentowym, pisząc: „(…) konstrukcja służy głównie do zastosowań (…) takich jak transport od jednego do czterech pasażerów”.

W 1886 r. pionierskie wynalazki Benza i Daimlera zapoczątkowały rewolucję w mobilności. Przez kolejne 130 lat Mercedes-Benz doskonalił tę koncepcję, wdrażając innowacje z zakresu bezpieczeństwa, komfortu i wydajności. Teraz, z najnowszymi rozwiązaniami w obszarach takich jak jazda autonomiczna, inteligentna komunikacja pojazdów i mobilność elektryczna, producent ze Stuttgartu rozpoczyna przyszłość motoryzacji.

Doświadczenie firmy na płaszczyźnie technologicznej i koncepcyjnej potwierdza ponad 90 tys. zarejestrowanych patentów oraz długa lista innowacji, które jako pierwsze trafiły na rynek właśnie w modelach Mercedesa – od napędów przez bezpieczeństwo i komfort aż po rozwiązania z dziedziny designu. Najnowocześniejsze rozwiązania we wszystkich tych obszarach reprezentuje nowa Klasa E.

merc_jub4

Dwa najbardziej oczywiste przykłady: innowacyjny hybrydowy napęd plug-in, w połączeniu z lekką konstrukcją i imponującą wydajnością aerodynamiczną, wyznacza zupełnie nowe standardy efektywności paliwowej. I podobnie, nowe wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne to opcja, która zapewnia niezrównany komfort jazdy. Szeroki zakres innowacyjnych rozwiązań – m.in. system Active Lane-change Assistant, umożliwiający zmianę pasa jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki – czynią Klasę E najinteligentniejszą limuzyną w segmencie.

Podczas styczniowych targów elektroniki użytkowej (CES) w Las Vegas, jako pierwszy producent samochodów na świecie, Mercedes otrzymał zezwolenie władz stanu Nevada w USA na testy autonomicznych egzemplarzy nowej Klasy E – nie prototypów, ale aut produkcyjnych.

– Jako wynalazca samochodu, Mercedes nigdy nie miał wątpliwości, że kolejną wielką rewolucją w dziedzinie mobilności będą pojazdy autonomiczne. Na zeszłorocznych targach CES producent ze Stuttgartu zaprezentował w pełni autonomiczny prototyp Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion. O pojazdach autonomicznych ludzie marzą od lat 50. ubiegłego stulecia. My, w Mercedesie, zamieniliśmy wizję mobilności bez konia w rzeczywistość. Teraz czas, byśmy zaoferowali możliwość jazdy bez kierowcy – mówi Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

merc-jub5

W ciągu 130 lat branża motoryzacyjna stała się jedną z najważniejszych na świecie, z ponad 50 mln pracowników zatrudnionych w niezliczonych firmach kontynuujących dzieło Carla Benza i Gottlieba Daimlera. Również dzisiaj, gdy tak wiele osób korzysta z samochodu jako elementu wolności osobistej, transport indywidualny wciąż jest atrakcyjnym produktem przyciągającym rzesze klientów.

– Dziś samochody stały się mobilnymi domami, i to w dosłownym znaczeniu. Niejako chronionymi przestrzeniami, w których ludzie mogą realizować swoje marzenia i własne potrzeby. Technologia autonomiczna każdemu podróżującemu zapewni nowe możliwości wykorzystania swojego cennego czasu – podkreśla Zetsche.

Wraz z uruchomieniem produkcji nowej Klasy E Mercedes-Benz może podsumować 30-letnią tradycję technologii jazdy autonomicznej. Chociaż pierwsze eksperymentalne pojazdy z takimi funkcjami pojawiły się już w późnych latach 80., w ramach programu Prometeusz, tempo ich rozwoju znacząco przyspieszyło w ostatnich latach. W sierpniu 2013 r. autonomiczna Klasa S pokonała historyczną trasę śladami pierwszej dalekiej wycieczki automobilem odbytej przez Berthę Benz, z Mannheim do Pforzheim.

Merc_jub6

Dwa lata później Mercedes-Benz zaprezentował w Las Vegas prototyp F 015 Luxury in Motion, studium samochodu przyszłości. Zaledwie parę miesięcy potem gubernator stanu Nevada wydał pierwszą oficjalną tablicę rejestracyjną dla autonomicznej ciężarówki: Inspiration Truck należącej do Daimlera marki Freightliner, która od tamtej pory obsługuje przewozy towarów jako pierwszy pojazd towarowy z technologią autonomiczną na pokładzie.

– Dla aut spod znaku trójramiennej gwiazdy najlepsze dopiero nadejdzie. Mercedes przyszłości będzie nie tylko bezemisyjny, ale też autonomiczny. Będzie jeszcze bezpieczniejszy, bardziej luksusowy i w pełni połączony ze światem – jako komfortowy azyl do podróżowania między biurem a domem, jako miejsce pracy, komunikacji, relaksu i rozrywki – podkreśla Dieter Zetsche.

Opatentowany pojazd Carla Benza z napędem spalinowym i zmotoryzowany powóz Gottlieba Daimlera, również opracowany w 1886 roku, można obejrzeć w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. W tym roku muzeum obchodzi swoją 10. rocznicę działalności – jak dotychczas odwiedziło je ponad 7 mln osób.