MICHELIN: EKOLOGIA – PRACE NAD ZUŻYTYMI OPONAMI

luzo_mi

Michelin we współpracy z firmami CEA, Proteus i SDTech pracuje nad nowymi technologiami zagospodarowania zużytych opon. Partnerzy mają na celu rozwój dwóch ekologicznych metod wspierających produkcję ogumienia.

Pierwsza z technologii polega na regeneracji mieszanki gumy i uzyskaniu z niej nowej opony, druga ma umożliwić przetworzenie starego ogumienia w alkohol wykorzystywany w dalszej produkcji opon.


Zobacz także:

OPONY


 
TREC Regeneration. Michelin wspólnie z SDTech oraz Proteus, firmami specjalizującymi się w biotechnologicznym rozdrabnianiu substancji, pracują nad sposobem przetwarzania zużytych opon w proszek wykorzystywany następnie do produkcji nowych opon o wysokich osiągach.

TREC Alcohol. Z kolei współpraca Michelin z CEA i Proteus ma na celu opracowanie szeregu technologii, od gazyfikacji po fermentację, które umożliwią przetworzenie zużytych opon w alkohol. Uzyskany w ten sposób alkohol będzie w późniejszym etapie wykorzystywany do produkcji ekologicznej gumy w ramach projektu Bio Butterfly.

Projekt TREC jest zaplanowany na osiem lat, a jego budżet wynosi 51 mln euro. Francuska Agencja Środowiska i Zarządzania Energią (ADEME) dofinansuje badania kwotą 13,3 mln euro w ramach rządowego programu „Inwestycje w przyszłość”.

Wobec prognozowanego wzrostu światowego popytu na opony zapotrzebowanie na surowce niezbędne do ich produkcji znacząco wzrośnie w nadchodzących dekadach. Dlatego tak ważne jest, aby opracować technologie pozwalające przetwarzać zużyte opony z myślą o ich wykorzystaniu w dalszej produkcji nowego ogumienia i w ten sposób chronić środowisko.

– Strategia innowacyjności Michelin opiera się na możliwie najbardziej efektywnym wykorzystaniu surowców. Projekt TREC jest przykładem podejścia proekologicznego, które pozwoli nam produkować nowe opony o wysokich osiągach, wykorzystując surowce pozyskane ze zużytych opon – komentuje Terry Gettys, szef działu badań Michelin.