MITSUBISHI: MiEV EVOLUTION III ZWYCIĘŻA NA PIKES PEAK

Pikes_Peak_1

W tegorocznej edycji wyścigu Pikes Peak International Hill Climb, który odbył się w Kolorado w Stanach Zjednoczonych, firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wystawiła dwa modele MiEV Evolution III z napędem elektrycznym.

Zespół MMC wystartował w klasyfikacji zmodyfikowanych pojazdów z napędem elektrycznym Electric Modified Division. Po ustanowieniu najszybszego czasu przejazdu wynoszącego 9 minut, 8 sekund i 188 setnych sekundy, Greg Tracy zwyciężył w kategorii Electric Modified Division i zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.


Zobacz także:
SPORT
WYŚCIG PIKES PEAK


Z kolei Hiroshi Masuoka uzyskał 9.12,204 min., kończąc zmagania na drugim miejscu w swojej klasie i na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej. Doskonałe wyniki uzyskane przez zespół Mitsubishi podczas wyścigu potwierdzają wysoką wydajność systemu elektrycznego oraz technologii napędu na wszystkie koła.

Pikes_Peak_2

Greg Tracy: Jestem bardzo zadowolony ze zwycięstwa w klasyfikacji Electric Modified Division. Mój tegoroczny triumf oznacza, że jestem zwycięzcą zarówno w klasie pojazdów dwukołowych, jak i czterokołowych. Zdecydowałem się przesiąść do konstrukcji czterokołowej, ponieważ bardzo chciałem powalczyć za kierownicą samochodu elektrycznego. Zespół Mitsubishi Motors przygotował dla mnie fantastyczne auto. Chciałbym w tym miejscu podziękować całemu zespołowi, a w szczególności Hiroshiemu Masuoce, który poprzez swój wkład w stworzenie tego fenomenalnego samochodu wyścigowego przyczynił się do mojego zwycięstwa. Muszę jednocześnie zaznaczyć, że wygrana jest zasługą całego zespołu. Nawierzchnia podczas wyścigu była dość śliska, przy czym układ S-AWC wyeliminował wszelkie tendencje auta do zbaczania z toru jazdy, więc mogłem skutecznie atakować zakręty. Żałuję tylko, że w niektórych zakrętach hamowałem zbyt agresywnie, przez co pod koniec trasy tarcze zbytnio się rozgrzały i straciły wydajność, co kosztowało mnie kilka cennych sekund. Wydaje mi się, że przez mój błąd straciliśmy szansę na zdobycie pierwszego miejsca w klasyfikacji generalnej. Z drugiej strony jestem dumny ze zdobycia dla Mitsubishi Motors najwyższego podium w klasyfikacji Electric Modified Division za kierownicą modelu MiEV Evolution III.

Hiroshi Masuoka: Przede wszystkim chciałbym pogratulować Gregowi zwycięstwa w klasie Electric Modified. Pogoda była dziś doskonała – o deszczu nie było mowy – więc mogłem pojechać agresywnie na sam szczyt. Gdybym musiał ocenić moją wydajność na trasie dałbym sobie 95 ze 100 możliwych do zdobycia punktów. Nie udało mi się wygrać, ale cieszę się, że wraz z Gregiem wywalczyliśmy dla zespołu dwa miejsca na podium. To już nasz trzeci start za kierownicą samochodu elektrycznego, który przez te trzy lata stał się zaawansowaną maszyną wyścigową, a my dowiedzieliśmy się wiele na temat wykorzystywanych w niej technologii. Jestem przekonany, że dane zebrane podczas wyścigów Pikes Peak posłużą do stworzenia w przyszłości nowoczesnych technologii napędów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in.

i-MiEV_1

Wyścig: Pikes Peak International Hill Climb

Wyścig rozpoczyna się na wysokości 2 862 metrów i przez 156 zakrętów rozlokowanych na trasie o łącznej długości 20 kilometrów prowadzi do mety usytuowanej na szczycie Pikes Peak na wysokości 4 301 metrów. Zawodnicy muszą więc pokonać różnicę wysokości wynoszącą 1 439 metrów, zmagając się ze zmianą ciśnienia atmosferycznego, temperatury powietrza i innymi niesprzyjającymi warunkami pogodowymi. Trasa wyścigu jest podzielona na trzy sekcje – od najniżej położonej, przez pośrednią do najwyższej – Bottom, Middle i Upper.

Najniżej położona sekcja Bottom, otoczona iglastymi drzewami, rozpoczyna się serią zakrętów, które kierowcy pokonują ze średnimi i dużymi prędkościami, natomiast po chwili zakręty zacieśniają się, co wymaga od prowadzących dużego skupienia i uwagi. Sekcja Middle wyróżnia się spektakularną scenerią, tworzoną po części przez osobliwie ukształtowane kamienie leżące wzdłuż trasy. To bardzo techniczny odcinek, ponieważ tuż po starcie następuje seria ciasnych serpentyn, których pokonanie wymaga precyzji i opanowania.

i-MiEV_2

Z kolei sekcję Upper można pokonać w bardzo szybkim tempie, gdyż składa się ona głównie z szybkich zakrętów otoczonych głazami i skałami. Kierowców pędzących z zawrotną prędkością oddziela od urwiska niewielka barierka, w związku z czym każde zjechanie z asfaltu może zakończyć się niebezpiecznym wypadnięciem z trasy. To dlatego pojazdy biorące udział w tym wyścigu powinny odznaczać się wysoką stabilnością przy dużych prędkościach. Szczyt wzniesienia znajduje się na wysokości 4 301 metrów – wyżej, niż szczyt góry Fudżi – gdzie powietrze jest już bardzo rozrzedzone, przez co samochody z silnikami spalinowymi tracą moc. W takich warunkach auta z napędem elektrycznym zachowują pełną sprawność, dzięki czemu mogą ustanowić doskonały czas przejazdu całej trasy.

Kanenori Okamoto, dyrektor generalny EV Business Office: Mitsubishi Motors zaprezentowało pierwszy na świecie samochód elektryczny produkowany seryjnie w 2009 roku. W roku 2013 wprowadziliśmy na rynek Outlandera PHEV – pierwszego elektrycznego SUV-a typu plug-in hybrid z napędem na cztery koła – a obecnie pracujemy nad rozpowszechnieniem pojazdów EV i PHEV na drogach całego świata. Mitsubishi traktuje ten wyścig jako okazję do sprawdzenia wydajności najważniejszych podzespołów samochodu elektrycznego. W 2012 roku przetestowaliśmy w morderczych warunkach osiągi silników i akumulatorów pochodzących z modelu produkcyjnego. W roku 2013 wykorzystaliśmy silniki i akumulatory z programu testowego, oceniając ich wytrzymałość w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Podczas Pikes Peak 2014 zweryfikowaliśmy trwałość tych komponentów. Obecnie nadal rozwijamy technologie napędu wszystkich kół w formie systemu sterowania e-EVOLUTION, rozwijanego w ramach planu biznesowego New Stage 2016.

Yasuo Tanaka, główny inżynier: Zrealizowaliśmy cel, jakim była wygrana w klasie Electric Modified. Dzięki temu zwycięstwu potwierdziliśmy wydajność naszej zaawansowanej technologii napędu elektrycznego. Co więcej, byliśmy zaledwie o 2,5 sekundy wolniejsi od zwycięzcy w klasyfikacji generalnej, który startował za kierownicą samochodu z silnikiem spalinowym. To pokazuje, że samochody elektryczne mają przed sobą świetlaną przyszłość. Jednym z elementów, który w znaczący sposób przyczynił się do naszego sukcesu jest zaawansowany systemem kontroli stabilności jazdy S-AWC (Super All Wheel Control). System S-AWC monitoruje zachowanie auta i odpowiednio kieruje moment obrotowy indywidualnie do każdego koła. Zebraliśmy cenne dane dotyczące łączenia układu elektrycznego i systemu S-AWC, co w przyszłości zaowocuje stworzeniem modeli produkcyjnych wyróżniających się najwyższym poziomem bezpieczeństwa.