SAE 2015 WORLD CONGRESS AND EXHIBITION: NOWA HONDA NSX

2015 Honda NSX SAE

Przed wprowadzeniem na rynek kolejnej generacji modelu NSX, zespół projektowy pracujący nad nowym supersamochodem ujawnił szczegóły techniczne i strategiczne założenia konstrukcyjne modelu.

Informacje zaprezentowano profesjonalistom z branży motoryzacyjnej podczas Światowego Kongresu i Wystawy SAE 2015 World Congress and Exhibition.


Zobacz także:

TECHNIKA


 

Informacje dotyczą procesów budowy nadwozia, dzięki którym powstała wielomateriałowa struktura przestrzenna, pozwalająca na uzyskanie wiodącej w tej klasie pojazdów sztywności konstrukcji, zaawansowanych metod zarządzania opływem powietrza i zaktualizowanych specyfikacji układu przeniesienia napędu.

Najistotniejsze rozwiązania techniczne w nowym modelu NSX to:
– pierwsza w historii firmy, wielomateriałowa struktura nadwozia, zapewniająca najlepszą wśród supersamochodów sztywność struktury nośnej, przy jednoczesnym zachowaniu niskiej masy;
– pierwsze w przemyśle samochodowym zastosowanie technologii odlewania ablacyjnego;
– nowy NSX osiąga świetne parametry aerodynamiczne bez zastosowania aktywnych elementów aerodynamicznych (uwagę zwraca trzysilnikowy napęd Sport Hybrid wyposażony w system chłodzenia składający się z 10 wymienników ciepła);
– pojemność skokowa silnika twin-turbo V-6 będzie wynosiła 3,5 litra;
– NSX otrzymał najbardziej zaawansowaną wersję systemu napędowego Super Handling All-Wheel Drive;
– oprogramowanie systemu Super Handling, który aktywnie reaguje na działania kierowcy, pozwala uzyskać najwyższy poziom precyzji, a jednocześnie zapewnia kierowcy inteligentne wsparcie w razie zmiany warunków drogowych.

2015 Honda NSX SAE

Wielomateriałowe nadwozie. Struktura nośna, w której dominującą rolę odgrywa aluminium. Rama przestrzenna oznacza skok w nową generację nadwozi samochodowych, wprowadzając najnowocześniejszą technologię do klasy supersamochodów – osiąga granice możliwości technicznych dostępnych dla konstruktorów.

NSX zapowiada pierwsze na świecie zastosowanie technologii odlewania ablacyjnego w przemyśle samochodowym. Łączy ona tradycyjną metodę odlewniczą z techniką szybkiego schładzania odlewu, co pozwala na dużą swobodę projektowania elementów, gwarantuje sztywność odlewu, a także jego plastyczność i zdolność pochłaniania energii, podobnie jak w przypadku elementów otrzymanych techniką wyciskania.

Proces pozwala na uzyskanie bardzo sztywnych odlewów, które mogą być zlokalizowane w strefach zgniotu i funkcjonować jako duże aluminiowe węzły konstrukcyjne. Powstawanie ramy przestrzennej, jak i montaż pojazdów, prowadzone są na miejscu w zakładzie Performance Manufacturing Centre (PMC) w Marysville, w amerykańskim stanie Ohio.

Zastosowano zupełnie nową metodę trójwymiarowego kształtowania słupka A wykonanego z ultra wytrzymałej stali. Poprzednia generacja modelu NSX posiadała stosunkowo cienki słupek A, co zapewniało świetną widoczność z miejsca kierowcy. Uzyskanie podobnych wyników przy obecnych wymogach dotyczących sztywności i wytrzymałości wypadkowej dachu pojazdu nie byłoby możliwe bez wykorzystania ultra wytrzymałej stali i nowych metod produkcyjnych.

Zgodnie z koncepcją supersamochodu zbudowanego wokół człowieka, zespół opracowujący NSX zoptymalizował sposób, w jaki możliwości i osiągi samochodu są przekazywane z nadwozia do kierowcy. Dzięki temu można w pełni docenić i wykorzystać możliwości układu napędowego Sport Hybrid SH-AWD.

Aby sprostać ambitnym wyzwaniom dotyczącym osiągów samochodu oraz radykalnym pomysłom rozmieszczenia komponentów i oryginalnej stylizacji nadwozia nowej generacji NSX, zespół opracowujący samochód musiał całkowicie od nowa rozwiązać problemy związane z odprowadzeniem ciepła i aerodynamiką. Podczas prac konstrukcyjnych znalazła zastosowanie komputerowa analiza przepływów (CFD).

2015 Honda NSX SAE

Nowy NSX korzysta z 10 wymienników ciepła chłodzonych powietrzem. Odpowiadają one za chłodzenie przedniego zespołu dwóch silników elektrycznych (TMU), silnika spalinowego twin-turbo V6, tylnego silnika elektrycznego napędu bezpośredniego i 9-biegowej przekładni dwusprzęgłowej (DCT). Nowy, 3,5 litrowy silnik V6 twin-turbo, będący sercem systemu Sport Hybrid SH-AWD, wymaga najintensywniejszego chłodzenia, które zapewniają mu 3 chłodnice: jedna centralna i dwie boczne. Dwusprzęgłowa 9-biegowa przekładnia DTC jest chłodzona przez dwie chłodnice.

NSX przeszedł intensywne testy w tunelu aerodynamicznym firmy. Płynącą od spodu samochodu strugę powietrza wyprowadzono przez zoptymalizowany dolny tylny dyfuzor.

Sport Hybrid Super Handling All-Wheel Drive (Sport Hybrid SH-AWD), czyli system dynamicznego kierowania ruchem pojazdu przy wykorzystaniu sił napędowych jest wynikiem prac badawczo-rozwojowych trwających znacznie ponad dwie dekady. W całkowicie nowy system wstrzyknięto więcej mocy pochodzącej z silników elektrycznych, która jest przekazywana bardziej bezpośrednio na koła, a jednocześnie cały system przygotowano do zarządzania największą mocą silnika spalinowego.

Silniki elektryczne pozwalają dynamicznie sterować momentem obrotowym nawet przy niskich prędkościach samochodu i niskich obrotach silnika spalinowego. Inżynierowie stworzyli przednie zawieszenie o geometrii podwójnych wahaczy, ale z dwoma dolnymi wahaczami, które pozwalają odizolować moment generowany przez przedni zespół dwóch silników elektrycznych (TMU) od kierownicy. Przekładnia kierownicza o zmiennym przełożeniu stanowi kolejny element wzmacniający zaufanie kierowcy do samochodu.

Zespół napędowy Sport-Hybrid SH-AWD

Jak ogłoszono podczas 2015 North American International Auto Show w Detroit, nowy NSX będzie korzystał z zupełnie nowego zespołu napędowego skonstruowanego od podstaw. W jego sercu umieszczono całkowicie nowy, wzdłużnie montowany silnik twin-turbo V6, który sprzęgnięto z równie nową, opracowaną przez Hondę, 9-biegową przekładnią DCT połączoną z silnikiem elektrycznym, który przekazuje moment obrotowy bezpośrednio na półosie, celem uniknięcia strat mocy i uzyskania natychmiastowej reakcji tylnych kół.

Nowy silnik o pojemności skokowej 3,5 litra wykorzystuje jednocześnie bezpośredni wtrysk paliwa oraz wtrysk paliwa do kanałów dolotowych. Silnik i inne podzespoły umieszczono maksymalnie nisko w podwoziu, co w rezultacie zapewniło najniższe w klasie położenie środka ciężkości. Tylny silnik elektryczny przekazuje moment obrotowy bezpośrednio na półosie napędowe.

NSX otrzymał wiele innowacyjnych elementów, ale podstawowa recepta pozostała prosta: ponadczasowe atuty sportowych samochodów perfekcyjnie połączone z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, które zapewnią nowy poziom sportowych wrażeń.