SKODA: NOWE CENTRUM TESTOWANIA SILNIKÓW

Výroba automatických p?evodovek DQ200 v závod? ¦koda Auto ve Vrchlabí.

Škoda Auto rozpoczęła działalność w nowym centrum testowania silników w Mladá Boleslav. Razem z Grupą Volkswagen zainwestowano w rozwój obecnego Centrum Technologii i Rozwoju marki około 45 mln euro.

Okres budowy trwał mniej niż dwa lata. Dzięki nowej placówce czeski producent zwiększa swoje doświadczenie w dziedzinie rozwoju silników i układów napędowych. Przez następne kilka lat planuje się zwiększyć dostawy motorów do przynajmniej 1,5 mln pojazdów w skali globalnej rocznie.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


Obecnie czeski producent prowadzi znaczną część prac rozwojowych w ramach Grupy Volkswagen nad układami hamulcowymi, skrzyniami biegów, silnikami i komponentami. W ramach nowej inwestycji ponad 34 mln euro przeznaczono na budowę nowego budynku, a około 10 mln euro na jego wyposażenie – to jedna z największych inwestycji prywatnej firmy w Czechach. W nowym centrum istnieje 21 stanowisk kontrolnych silników.

Sk_cent2

Poza testowaniem nowych generacji silników przygotowywanych do produkcji seryjnej, możliwe są również dynamiczne testy na potężnych stanowiskach o mocy 400 kW, które są niezbędne w działaniach sportów motorowych Škody. Pozostałe 6 stanowisk kontrolnych służy do oceny funkcji i trwałości poszczególnych podzespołów i systemów silników spalania wewnętrznego. W związku z rosnącym popytem
Podczas budowy centrum, marka położyła szczególny nacisk na ochronę środowiska. Stanowiska testowe będą w stanie oddawać zużytą energię z powrotem do sieci lub zapewniać bezpośrednie zasilanie budynku. Ciepło z cyklu chłodzenia i odpowietrzania podczas testowania silników posłuży systemowi ogrzewania budynku za wymiennik ciepła. Wokół nowego centrum badań i innych budynków w okolicy ma być utworzone około 48 tys. m2 terenów zielonych.

Zakład Česana jest czwartym pod względem wielkości w Grupie Volkswagen i jednym z najnowocześniejszych w przemyśle motoryzacyjnym. Obecne centrum technologiczne zostało otwarte w 2008 roku i było stale rozwijane krok po kroku. W 2009 roku otwarto dwie komory klimatyczne do badań wytrzymałościowych pojazdów i na potrzeby badań systemów ogrzewania i klimatyzacji. Pod koniec 2012 roku uruchomiono nowe, akustyczne stanowiska kontrolne. Dodatkowo, w 2011 roku częścią departamentu rozwoju technicznego stał się tor badawczy w Husi Lhota, na którym przeprowadzane są dynamiczne testy samochodów oraz testy zderzeniowe.

Škoda jest jedynym producentem w Republice Czeskiej, który nie tylko produkuje, ale również prowadzi prace rozwojowe nad samochodami i ich komponentami. Dział Rozwoju Technicznego zatrudnia około 1 700 specjalistów, inżynierów, projektantów i konstruktorów. Wszystkie pojazdy marki są rozwijane w Mladá Boleslav – nawet te, które potem są produkowane w innych krajach.

Sk_cent3

Rozwój i produkcja silników zawsze były przedmiotem badań firmy. Do tej pory wyprodukowano około 11,6 mln silników. Ostatnim dowodem na wysokie inżynierskie kompetencje firmy było uruchomienie w maju br. w fabryce w Mladá Boleslav produkcji nowej, trzycylindrowej jednostki 1.0 MPI serii EA 111, stosowanej w małych modelach Škody, SEAT-a i Volkswagena. Od końca 2012 roku marka produkuje także silniki 1.2 i 1.4 TSI serii EA 211. Ponadto w czeskich zakładach od 2001 roku powstaje jednostka 1.2 HTP serii EA 111 – do maja 2014 roku wyprodukowano już 3 mln egzemplarzy.

Skoda ma bogatą tradycję w rozwijaniu i produkcji silników. W 1899 roku, 4 lata po utworzeniu firmy produkującej rowery, ojcowie założyciele – Václav Laurin i Václav Klement – po raz pierwszy wyposażyli swój jednoślad w silnik pomocniczy. W 1905 roku Laurin i Klement stworzyli pierwszy automobil Voiturette A, napędzany chłodzonym cieczą, siedmiokonnym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1100 ccm. Kolejny etap w 1907 roku stanowiła budowa pierwszego ośmiocylindrowego silnika w Europie Środkowej. W 1924 roku nawet silniki lotnicze były wytwarzane przez firmę L&K.

Po fuzji ze Škodą w 1925 roku, rozwój silników nadal odgrywał ważną rolę. W okresie po II Wojnie Światowej ważnym punktem był pierwszy silnik montowany z tyłu pojazdu (1964 rok). W 1987 roku powrócono do do produkcji jednostek montowanych z przodu.

Decydującym impulsem do nowoczesnej produkcji układów napędowych było stowarzyszenie firmy z Grupą Volkswagen w 1991 roku. Oprócz budowy silników, czeski producent skupia się również na produkcji skrzyń biegów. W fabryce w Mladá Boleslav produkuje się ręczną skrzynię biegów MQ 200 i MQ/SQ 100. Dwusprzęgłowa, automatyczna przekładnia DQ 200 pochodzi natomiast z fabryki w Vrchlabí.