TARGI K 2016: BASF I HYUNDAI – NOWY SAMOCHÓD KONCEPCYJNY

sam-przyszlo1aa

Nowy pojazd koncepcyjny opracowany wspólnie przez BASF i Hyundai Motor Company łączy kluczowe rozwiązania z branży chemicznej z aerodynamicznym wyglądem i wyspecjalizowanymi, najnowocześniejszymi technologiami.

Obie firmy zaprezentowały wyjątkowe cechy koncepcyjnego samochodu RN30 na Targach K 2016, które zakończy się w Dusseldorfie.


Zobacz także:

SPORT

ROZMAITOŚCI


 

W przypadku RN30, maszyny wyścigowej przeznaczonej do jazdy po torach wyścigowych, niewielka masa oraz nisko położony środek ciężkości stanowią elementy kluczowe. Choć samochody wyczynowe, w celu zmniejszenia ciężaru, na ogół zbudowane są z tworzyw wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP), w tym wypadku partnerzy zrezygnowali z tego sprawdzonego pomysłu. Zamiast tego wykorzystali nowe, lekkie materiały firmy BASF, odpowiednie dla samochodów wyczynowych.

Na przykład, dzięki wyjątkowej płynności, sztywna pianka integralna Elastolit BASF i systemy reaktywnego formowania wtryskowego (RIM) opracowane dla elementów nadwozia pozwoliły na realizację nawet najbardziej wymagających projektów błotnika i spoilera samochodu RN30. Te łączące wysoką jakość z niską masą elementy, charakteryzują się powierzchnią klasy A, dzięki czemu mogą być malowane bezpośrednio.

Do budowy dna bagażnika w RN30 wykorzystano półstrukturalne rozwiązania typu sandwich, co umożliwiło znaczne zmniejszenie ciężaru oraz pozwoliło na zapewnienie wysoce wydajnego procesu produkcji. Idealnym materiałem dla tych zastosowań okazał się Elastoflex E. Ten natryskowy poliuretan do impregnacji umożliwia tworzenie bardzo lekkich i sztywnych konstrukcji typu sandwich, składających się z długiej, wzmocnionej włóknem warstwy powierzchniowej oraz warstwy papierowej o strukturze plastra miodu.

Wytrzymałe materiały dla maksymalnego bezpieczeństwa

Podczas jazdy z maksymalną prędkością kierowcy muszą polegać na bezkompromisowej jakości trwałych i niezawodnych materiałów. Infinergy to pierwszy na świecie rozszerzalny, termoplastyczny poliuretan. Dzięki trwałości przez długi czas oraz wyjątkowej odporności został wykorzystany, wraz z elastyczną powłoką, w wyściółce pałąka RN30. Szybkie samochody potrzebują wysokowydajnych układów hamulcowych. Firma BASF opracowała technologię Hydraulan 406 ESI, która przedłuża trwałość elastomeru hamulca.

Nowy Ultramid Advanced N pozwala na miniaturyzację, integrację funkcjonalną i swobodę projektowania złożonych podzespołów elektronicznych RN30.

Wnętrze zoptymalizowane pod kątem doświadczeń wyścigowych

Podczas procesu tworzenia wnętrza pojazdu projektanci RN30 i specjaliści od wyścigów firmy Hyundai Motorsport ściśle współpracowali, aby zbudować kokpit, który pomaga kierowcy bardziej intensywnie skupić swoją uwagę na jeździe. Kubełkowy fotel wyścigowy, a także zintegrowana klatka bezpieczeństwa chronią kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach.

Do budowy elementów o złożonej geometrii, takich jak skorupa i misa fotela, firma BASF zaproponowała Ultracom, system termoplastycznych kompozytów do formowanych wtryskowo struktur wzmocnionych włóknami. Znaczącą rolę w całym łańcuchu produkcji elementów siedzenia odgrywa narzędzie do symulacji Ultrasim oraz Ultratest, służące do testowania części i technologii produkcyjnych.

Efektywne zarządzanie ciepłem

Aby uniknąć niepotrzebnego balastu, samochody wyścigowe są pozbawione urządzeń takich jak klimatyzacja. Utrzymanie chłodu i komfortu wewnątrz pojazdu można zapewnić dzięki rozwiązaniom z zakresu zarządzania ciepłem, takim jak powłoki odbijające bliską podczerwień, które chronią okna RN30 przed ciepłem słońca.

Acrodur, spoiwo na bazie wody, wzmacnia naturalne włókna i umożliwia tworzenie przyjaznych dla środowiska, stabilnych wymiarowo, a przede wszystkim lekkich rozwiązań dla samochodowych elementów kompozytowych (deski rozdzielcze czy drzwi RN30).

Farby i powłoki zapewniające możliwości stylistyczne

Wodorozcieńczalny lakier bazowy ColorPro IC „Performance Blue”, to jedno z rozwiązań najnowszej generacji, przejawiające szerokie spektrum kolorów, charakteryzujące się elastycznością i niezrównaną jakością. Ponadto, innowacyjny lakier bezbarwny iGloss charakteryzuje się łatwością czyszczenia i pomaga znacznie zminimalizować ryzyko mikrozarysowań pojazdu. We wnętrzu zastosowano technologię nakładania powłok valure, która zapewnia wysokiej jakości powierzchnie, a także pozwala na łączenie szerokiej gamy materiałów, np. takich jak skóra. Pokryta powierzchnia oddycha i jest miękka w dotyku.

Nowy i30 z najnowszymi technologiami

Samochód nowej generacji Hyundai i30, który będzie dostępny w sprzedaży na początku 2017 r. jest dowodem na to, że rozwiązania firmy BASF pomagają przekształcić pomysły w rzeczywistość. Tworzywo sztuczne Ultramid wyznacza standardy innowacji i globalnej dostępności w zakresie stosowania tworzyw sztucznych do budowy elementów układu napędowego i podwozia, takich jak miska olejowa, pokrywa głowicy cylindra czy kolektor wlotu powietrza.

Technologia katalizatorów trójfunkcyjnych EMPRO TWC zastosowana w i30 znacznie przewyższa skutecznością tradycyjne katalizatory trójfunkcyjne w przekształcaniu węglowodorów, tlenku węgla (CO) oraz tlenków azotów (NOx) w różnych warunkach. Catamold to surowiec wykorzystywany w technologii formowania wtryskowego metalu. W modelu i30 jest stosowany przy wytwarzaniu części układu przeniesienia napędu z podwójnym sprzęgłem.

Mikrokomórkowe elastomery poliuretanowe Cellasto są wykorzystywane do produkcji gum amortyzacyjnych oraz gum mocujących. Pomagają w minimalizowaniu hałasu i wibracji, zwiększając komfort jazdy i30.

Więcej informacji i zdjęcia można znaleźć pod adresem www.basf.com/rn30.