WTCC 2014: CITROEN ZGARNĄŁ WSZYSTKO, HONDA RADOSNA

FIA WORLD TOURING CAR CHAMPIONSHIP 2014 - SUZUKA - JAPAN

Zapewniając sobie pole position w kwalifikacjach na torze Suzuka w Japonii, José María López był niemal pewny końcowego sukcesu – do wywalczenia tytułu mistrzowskiego WTCC FIA wystarczało mu zajęcie czwartego miejsca w wyścigu.

Kierowca Citroëna C-Elysée WTCC z numerem startowym 37 nie zawiódł – wygrał pewnie, potwierdzając dominację Citroena w tegorocznych rozgrywkach.


Zobacz także:

TECHNIKA

SPORT


 

José María López o zwycięstwo w sezonie rywalizował z kolega z zespołu, Yvanem Mullerem. Ten drugi walcząc na Suzuka poczuł spadek ciśnienia w jednym z tylnych kół. Obawa potwierdziła się i w połowie dystansu czterokrotny Mistrz Świata odpadł z walki. Trzecie miejsce w pierwszym wyścigu zajął Sébastien Loeb.

FIA WORLD TOURING CAR CHAMPIONSHIP 2014 - SUZUKA - JAPAN

Za metą członkowie zespołu Citroën Total mogli powitać nowego mistrza – López, na którego czekali z przygotowaną koszulką znumerem 37, w niebiesko-białe pasy – barwy narodowe Argentyny.

W drugim wyścigu na podium stanęli kierowcy dwóch Hond: wygrał Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC), drugi był Dusan Borkovic (Chevrolet RML Cruze TC1), a trzcie – Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC).

POWIEDZIELI

Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing: José María López jest nowym Mistrzem Świata – to fantastyczna wieść dla Citroëna, dla Argentyny i dla serii WTCC FIA! Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że jako zespół doprowadziliśmy naszego kierowcę do zwycięstwa. Wiemy, że Pechito wyróżnia się nie tylko swoim talentem jako kierowca, lecz także wspaniałymi cechami jako człowiek. W dwa tygodnie po zdobyciu tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji producentów świętujemy kolejny sukces naszego zespołu. Citroën Racing zgromadził w ciągu ostatniego ćwierćwiecza olbrzymie doświadczenie, czemu zawdzięcza zwycięstwa w rajdach terenowych, w WRC, a teraz również w WTCC FIA. Kluczem do naszych sukcesów, odniesionych już w pierwszym sezonie rywalizacji w nowej dyscyplinie, jest spójność i stabilność zespołu.

wtcc_su5

José-María López: Jak zawsze, w pierwszej kolejności myślę o podziękowaniach, które należą się wielu ludziom. Dziękuję mojej rodzinie. Wszystkim, dzięki którym nawet w trudnych chwilach mogłem podążać naprzód. Citroënowi, który wybrał mnie do roli kierowcy jednego z Citroënów CElysée. Wszystkim inżynierom i mechanikom zespołu – nie tylko tym, którzy zajmowali się moim samochodem, bo przecież pracujemy wspólnie, zespołowo. To wielkie przeżycie zwyciężyć na torze, który sam Ayrton Senna uważał za swój ulubiony i na którym zdobył dwa ze swoich tytułów mistrzowskich. Jestem dumny, że idę w jego ślady. Za wielki zaszczyt uważam także to, że po Juanie- Manuelu Fangio to ja wpisuję się na listę kierowców argentyńskich z tytułem Mistrza Świata. To dzięki niemu nasz kraj do dziś tak bardzo pasjonuje się sportem samochodowym. Jestem dumny, że moje barwy narodowe wracają na szczyt i symbolizują triumf w serii WTCC FIA,

Yvan Muller: Dla mnie osobiście ten weekend jest odwzorowaniem całego sezonu, w którym konsekwentnie mi się nie wiodło. W biegu nr 1 wkrótce poczułem, że tył się ślizga i po kilku kolejnych okrążeniach wiedziałem już, że mam przebitą oponę. W biegu drugim dobrze wystartowałem i znalazłem się za Hugo Valente. Wyprzedzenie go nie było łatwe i kiedy w końcu przypuściłem atak, niechcący spowodowałem zetknięcie się naszych aut.

Sébastien Loeb: W wyścigu numer jeden wystartowałem fatalnie – poplątałem się, manipulując przy przełącznikach procedury startowej. Na początku jechałem jako piąty i miałem duże trudności na tym torze ze znalezieniem sposobności do ataku. Utrzymywałem kontakt z poprzedzającymi mnie rywalami i wyczekiwałem okazji, która pojawiła się na krótko przed metą. Cieszę się,
że znowu zająłem miejsce na podium.

FIA WORLD TOURING CAR CHAMPIONSHIP 2014 - SUZUKA - JAPAN

Gabriele Tarquini: Jestem bardzo zadowolony z wyników. To była moja szansa na wygraną i ją wykorzystałem. Wiedziałem, że po starcie muszę szybko oddalić się od stawki i zdobyć wystarczającą przewagę nad rywalami. Byłem pewny sukcesu, ponieważ moja Honda Civic spisywała się znakomicie. Kontrolowałem tempo i utrzymywałem odpowiedni dystans od konkurentów aż do samej mety. To zwycięstwo jest bardzo ważne dla Hondy, a ponieważ w tym roku nie odbyły się zawody we Włoszech, mogę powiedzieć, że to właśnie był mój domowy wyścig. Jestem bardzo, bardzo szczęśliwy.

Norbert Michelisz: Wiedziałem, że muszę dobrze wystartować. Na pierwszym okrążeniu próbowałem wyprzedzić Borkovica, żeby zapewnić Gabriele ochronę, jednak trudno się tu wyprzedza, mimo że to długi tor. Cieszę się, że przyczyniłem się do sukcesu Hondy, zdobywając trzecie miejsce.

Alessandro Mariani, dyrektor J.A.S.Motorsport: Wiemy, że potrafimy utrzymać dobre tempo przez cały wyścig. Musimy jednak poprawić nasze osiągi na pojedynczych okrążeniach, co zagwarantuje nam dobre pozycje w sesjach kwalifikacyjnych. Podczas tego weekendu szczególnie trudne zadanie miał Tiago, który w obu wyścigach musiał startować z 11 pozycji.

FIA WORLD TOURING CAR CHAMPIONSHIP 2014 - SUZUKA - JAPAN

Daisuke Horiuchi, lider projektu ds. jednostki napędowej WTCC przy dziale badawczo-rozwojowym Hondy: Oczywiście jestem bardzo szczęśliwy z wygranej, która rekompensuje nasze niepowodzenie w sesji kwalifikacyjnej. Podobnie jak to miało miejsce w Szanghaju, utrzymywaliśmy dobre tempo, co było w głównej mierze zasługą zmian wprowadzonych w silniku i podwoziu. Musimy jednak jeszcze wiele poprawić. Znamy obszary, nad którymi musimy się skupić, aby w przyszłości uzyskiwać lepsze wyniki. Cieszę się z miejsc na podium wywalczonych przez Gabriele i Norbiego i gratuluję całemu zespołowi Hondy.

WYNIKI

Pierwszy wyścig: 1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC); 2. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1) – strata 8,473; 3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) – 9,693; 4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) – 10,414; 5. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1) – 12,153 sek.

Drugi wyścig: 1. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC); 2. Dusan Borkovic (Chevrolet RML Cruze TC1) strata 1,725; 3. Michelisz – 4,360; 4. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1) – 5,497; 5. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC) – 6,116; 6. López – 6,346; 7. Loeb – 6,665 sek.

WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH

Klasyfikacja Kierowców: 1. José María López – 422 pkt.; 2. Yvan Muller – 305 pkt.; 3. Sébastien Loeb – 275 pkt.; 4. Tiago Monteiro – 174 pkt.; 5. Norbert Michelisz – 169 pkt.

Klasyfikacja producentów: 1. Citroën Total – 927 pkt.; 2. Honda – 649 pkt.; 3. Łada 371 pkt.