ZIMĄ ROŚNIE RYZYKO AWARII CZYLI ZASADY UŻYTKOWANIA AUTA

Zima12

Okres zimowy stwarza wiele trudnych sytuacji dla kierowcy i jego auta. Ryzyko awarii w tym czasie wzrasta o kilkadziesiąt procent, na co wpływ mają m.in. wilgoć i niskie temperatury.

Usuwanie ewentualnych usterek jest zwykle znacznie poważniejsze i trudniejsze niż w okresie letnim.


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI


 

– Cieplejsze zimy obserwowane od kilku lat w Polsce i Europie nie zwalniają kierowców z obowiązku przeglądu samochodu. Rutynowy przegląd to koszt zwykle ok. 100- 200 zł, natomiast koszt ewentualnej naprawy to wydatek co najmniej kilkukrotnie większy. Przygotowaliśmy kilka podstawowych zasad dostosowania samochodu do zimowych warunków – mówi Leszek Zegrodnik, dyrektor działu współpracy z warsztatami w Auto Partner SA.

O czym należy pamiętać?

Wymiana opon. Powtarzamy do zanudzenia – pierwszą czynnością, którą należy wykonać w samochodzie, przygotowując auto do stawienia czoła zimowej aurze, jest zmiana opon z letnich na zimowe. Najlepszym momentem jest zwykle okres przed pierwszymi przymrozkami, gdy temperatura powietrza spada do ok. 7°C i poniżej. Na rynku dostępne są również opony wielosezonowe. Choć pozwalają one uniknąć przegapienia odpowiedniego czasu na wymianę opon, to nie gwarantują takiej skuteczności, jak opony dedykowane do warunków zimowych.

Oczyszczanie, smarowanie i ochrona antykorozyjna. Uszczelki drzwi, klapy bagażnika, maski i szyberdachu wymagają dokładnego oczyszczenia z nieczystości typu: brud, kurz, piasek, liście. Czynność tę należy wykonać bardzo dokładnie, a następnie należy zabezpieczyć powierzchnie specjalnym, przeznaczonym do tego preparatem kosmetycznym.

Zima13

Czynności mające na celu ochronę lakieru należy wykonywać po uprzednim umyciu pojazdu z brudu i piachu. Lakier warto także odtłuścić z pozostałości części asfaltu, drobinek gumy (szczególnie dotyczy to drzwi pojazdu). Przed sezonem zimowym wskazana jest także wizyta w warsztacie, w celu skontrolowania stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia i uzupełnienia jego ewentualnych ubytków.

Przegląd układów chłodzenia, hamulcowego, elektrycznego. Sprawne działanie wszystkich trzech układów jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa prowadzącego pojazd oraz innych użytkowników dróg.

– Niesprawny układ chłodzenia, w postaci chociażby nieszczelności chłodnicy czy złej krzepliwości cieczy chłodzącej, może spowodować poważne uszkodzenia jednostki napędowej. Przypominamy, bliska ideału krzepliwość płynu chłodzącego wynosi około -37°C. Pomiar parametrów cieczy chłodzącej wykonują specjalistyczne warsztaty, m.in. te zrzeszone w sieci MaXserwis. Zachęcamy do skorzystania z tej usługi, szczególnie w przypadku aut starszych niż 10-letnie, a także tych, które zostały zakupione za granicą – mówi Leszek Zegrodnik, dyrektor działu współpracy z warsztatami w Auto Partner SA.

W przypadku samochodów, które będą eksploatowane zimą (po wcześniejszym dłuższym postoju), zalecamy wymianę płynu hamulcowego. Szczególnie ważne jest to w okresie jesienno- zimowym, ponieważ płyn hamulcowy ma właściwości silnie higroskopijne, tzn. absorbuje wodę z otoczenia.

W przypadku układu elektrycznego szczególnej uwagi wymaga bateria (akumulator). Należy dokładnie przejrzeć stan głównych przewodów prądowych (zwracamy uwagę na ubytki otuliny czy utlenianie materiału), napięcia na klemach akumulatora – np. z użyciem woltomierza. Prawidłowe napięcie baterii samochodowej powinno wynosić 13,5V – 14,5V.

W samochodach o starszej konstrukcji, podczas wizyty w serwisie, warto przyjrzeć się stanowi technicznemu kopułki i palca rozdzielacza. Ostatnią ważną sprawą przed zimą, związaną z układem elektrycznym, jest sprawdzenie poprawności działania całego oświetlenia pojazdu, a także ustawienia reflektorów.

Wymiana płynu do spryskiwaczy. Istotną czynnością jest zmiana płynu do spryskiwaczy z letniego na zimowy. Zbagatelizowanie wykonania tej czynności może spowodować uszkodzenie pompki płynu spryskiwacza lub w najgorszym przypadku nawet uszkodzenie układu przewodów płynu do spryskiwacza szyb przednich i szyby tylnej. Koszt naprawy układu może okazać się bardzo nieprzyjemnym wydatkiem, sięgającym nawet kilkuset złotych, którego można w bardzo prosty sposób uniknąć.

Kolejną ważną rzeczą są sprawne wycieraczki. Jeżeli zostawiają smugi, brudzą, nie zbierają wody lub zbierają ją nieregularnie – jest to wyraźny sygnał, aby wymienić ich główny element eksploatacyjny, czyli pióra.

Układ klimatyzacji. Przygotowując się do zimy, kierowcy często zapominają o serwisie układu klimatyzacji. Warto pamiętać, że klimatyzacja potrafi też uruchamiać się zimą! Jak to możliwe? Otóż sprężarka klimatyzacji może uruchamiać się jeśli temperatura zewnętrzna przekracza 3-5°C, a regularne włączanie klimatyzacji, wraz z ustawieniem poziomu nagrzewania, powoduje łatwiejsze pozbycie się wilgoci z pojazdu, a także zapobiega parowaniu szyb od środka.

Używanie klimatyzacji w zimie w dużym stopniu zapobiega uszkodzeniu sprężarki, do którego może dojść na wiosnę w efekcie długiego okresu nieużywania urządzenia.