ALFA ROMEO: PREMIERA GIULII GTA NA TORZE BALOCCO PROVING GROUND (CENY)

Alfa Romeo zaprezentowała Giulię GTA oraz jej „ekstremalną”, 2-miejscową odmianę GTAm, stanowiącą hołd dla jednej z legend motoryzacji i kamienia milowego w historii marki, jakim była Giulia GTA z 1965 roku.

Jest to powrót do korzeni marki powstałej ponad 111 lat temu, której DNA jest głęboko osadzony w świecie osiągów oraz wyścigów samochodowych.


Zobacz także:

PREMIERY

ROZMAITOŚCI


 

Premiera Giulii GTA mogła odbyć się tylko w jednym miejscu, w atelier Autodelta w Balocco Proving Ground (w prowincji Vercelli we Włoszech), gdzie w latach 60. XX wieku powstała Giulia Sprint GTA, będąca jednym z najbardziej udanych i pożądanych samochodów w historii Alfy Romeo. W tym sugestywnym miejscu o powierzchni 6 km2, powstałym 60 lat temu i obejmującym 27 różnych odcinków toru o łącznej długości 80 km, są opracowywane i testowane wszystkie samochody Alfa Romeo.

Podstawowe informacje o nowym modelu.

Dzięki szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów zredukowano wagę Giulii GTA nawet o 100 kg (GTAm) w porównaniu do regularnej topowej wersji Quadrifoglio, a przy tym wyposażono ją w potężny silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo o jeszcze większej mocy wynoszącej 540 KM w porównaniu do 510 KM z wersji Quadrifoglio oraz najlepszym w swojej klasie stosunku mocy do pojemności skokowej, wynoszącym 187 KM/1 litr.

Inżynierowie Alfa Romeo pracowali nad poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych, ale przede wszystkim nad redukcją masy, kierując się tymi samymi wytycznymi, które obowiązywały dla Giulii GTA z 1965 roku. Aby osiągnąć te cele, wykorzystano w dużej mierze technologię materiałów z włókna węglowego i materiałów kompozytowych.

Aerodynamika została specjalnie zaprojektowana, aby zwiększyć siłę docisku. Zawiera ona w sobie wiedzę techniczną, pochodzącą bezpośrednio ze świata Formuły 1, a konkretnie z Sauber Engineering. Należy tutaj wspomnieć o aerodynamicznych wlotach powietrza, nowym tylnym spojlerze regulowanym manualnie w 4 pozycjach w wersji GTAm oraz wysuwanym przednim spoilerze aerodynamicznym (aerosplitter), który w wersji GTAm można dodatkowo wydłużyć nawet o 40 mm, podczas użytkowania samochodu na torze.

Kolejne dedykowane elementy to centralny układ wydechowy firmy Akrapovič, wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego, oraz 20-calowe felgi aluminiowe z centralną śrubą (po raz pierwszy oferowane w sedanie) zestawione ze specjalnie wybranymi oponami Michelin Pilot Sport Cup 2.

Podczas prac w tunelu aerodynamicznym nie ograniczono się do aerodynamicznych dodatków, ale skupiono się również na zoptymalizowaniu podwozia pod kątem aerodynamicznym. Giulia GTA i GTAm korzystają z unikatowego przelotu powietrza pod nadwoziem, który zwiększa docisk tylnych kół do nawierzchni, gwarantując w ten sposób doskonałą przyczepność samochodu przy dużych prędkościach. W szczególności, zastosowane w Giulii GTAm zmiany w nadwoziu pozwalają na wytworzenie trzykrotnie wyższego docisku aerodynamicznego w zestawieniu z Giulią Quadrifoglio.

Modyfikacje wprowadzono również w układzie jezdnym, w porównaniu do wersji Quadrifoglio, zwiększając o 25 mm rozstaw kół przednich i o 50 mm rozstaw kół tylnych, a także opracowano specjalną konfigurację zawieszenia (podwójne wahacze z przodu i niezależny schemat zawieszenia multilink z tyłu). Modyfikacje w układzie kierowniczym zapewniają większą prędkość w zakrętach oraz poprawę stabilności bez uszczerbku dla komfortu niezależnie od warunków drogowych.

Silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium i generujący moc 510 KM w wersji Quadrifoglio, w Giulii GTA ma 540 KM, dzięki regulacjom i ulepszeniom wprowadzonym przez inżynierów włoskiej marki, którzy zweryfikowali przepływ chłodzenia tłoków i konstrukcję korbowodów. Zwiększono również cyrkulację powietrza w obwodach chłodzenia silnika i przekładni.

Dla tak ekskluzywnego modelu GTA marka stworzyła szeroką gamę akcesoriów mających na celu podkreślenie wyjątkowych doświadczeń, związanych z tym supersamochodem. Nowy właściciel auta otrzyma spersonalizowany pakiet powitalny „Experience Pack, zawierający kask w kolorze nadwozia z numerem seryjnym, pokrowiec na samochód Goodwool i dedykowane usługi. Przyszli posiadacze GTAm mogą liczyć również na zestaw odzieży wyścigowej firmy Alpinestars.

W Polsce ceny na wersje Giulia GTA i GTAm zaczynają się odpowiednio od 158 000 i 163 500 euro bez podatku VAT.