AUDI: KLARA UMOŻLIWI WIĘKSZĄ DYWERSYFIKACJĘ WERSJI MODELOWYCH

audi-robo1

Nowy pracownik pojawił się na linii produkcyjnej Audi A4/A5. To kolega- robot. Pracuje on teraz wraz z ludźmi, ramię w ramię. Tak samo jak oni się nie oszczędza…

Wdrożona w fabryce Audi w Ingolstadt idea współpracy ludzi i robotów (niem. Mensch-Roboter- Kooperation – MRK), to kolejny krok w realizacji strategii tzw. smart factory.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

TECHNIKA


 

Nanoszenie materiału klejącego z pomocą robota, czynność od której powstał niemiecki skrót KLARA (Klebstoffapplikation mit Roboter Assistenz), to wsparcie robota przy montażu dachu wykonanego z polimerów wzmacnianych włóknem węglowym w modelu Audi RS 5 Coupé. To pierwsze w przypadku Audi wdrożenie techniczne, gdzie lekki robot MRK, w głównej fabryce koncernu, wykorzystywany jest do nanoszenia substancji klejącej w końcowym etapie montażu.

Podobne roboty już wcześniej wdrożono w fabrykach w Ingolstadt i w Brukseli, ale tylko na liniach budowy karoserii, a w Győr na linii składania silników.

W pierwszym kroku operacji montażowej, pracownik umieszcza wykonany z polimerów wzmacnianych włóknem węglowym (CFK) dach na obrotowym stanowisku i go przechyla. Nałożenie substancji klejącej odbywa się po wciśnięciu i przytrzymaniu odpowiedniego przycisku. Sygnał świetlny (podświetlony okrąg) potwierdza zakończenie procesu, w którym KLARA precyzyjnie nakłada klej na krawędzie o łącznej długości ponad pięciu metrów.

W ten sposób robot sygnalizuje, że dach jest gotowy do ostatecznego montażu. Pracownik, przy pomocy specjalnego urządzenia zdejmuje część ze stanowiska i instaluje ją na samochodzie. Dach wykonany z CFK – element opcjonalny w Audi RS 5 Coupé – jest znacznie większy od innych porównywalnych systemów dachowych. Z racji tego, człowiek nie byłby w stanie tak precyzyjnie nałożyć substancji klejącej jak czyni to KLARA.

W odróżnieniu od konwencjonalnych robotów produkcyjnych, KLARA nie wymaga instalowania barier ochronnych, co oznacza że współpraca na linii człowiek-maszyna praktycznie stapia się w jeden proces. Pozwala to zaoszczędzić mnóstwo miejsca na linii produkcyjnej i zintegrować z nią system MRK. Kooperacja człowieka z maszyną przebiega z zachowaniem najwyższego stopnia bezpieczeństwa gwarantowanego przez Audi.

To człowiek zachowuje nad wszystkim kontrolę: inicjuje proces nakładania kleju i może go zatrzymać w każdym momencie. Czujniki umieszczone w ramieniu robota rozpoznają sytuację, gdy dotykają człowieka i w przypadku zagrożenia automatycznie zatrzymują maszynę. KLARA sygnalizuje potencjalne niebezpieczeństwo sygnałem świetlnym. W przypadku jakichkolwiek zakłóceń, okrąg świetlny rozbłyska na czerwono.

Wszystkie elementy robota zostały zmontowane wcześniej, co umożliwiło szybką instalację i wdrożenie KLARY do pracy. Integracja urządzenia w żaden sposób nie wpłynęła na rytm pracy taśmy produkcyjnej. Inne sposoby nanoszenia substancji klejącej na nowe dachy z pewnością wymagałyby większych nakładów zarówno pracy, jak i środków finansowych.