AUDI: NOWE Q5 – SUV KLASY WIĘCEJ NIŻ ŚREDNIEJ

Sportowe, przestronne, komfortowe i wielofunkcyjne – Audi Q5 jest typem wszechstronnego SUV-a. Teraz pojazd z segmentu klasy średniej stał się atrakcyjniejszy: zastosowano w nim wiele nowych rozwiązań stylistycznych, w systemie infotainment oraz związanych z budową nadwozia i silników.

Audi Q5 hybrid quattro, pierwszy seryjny model hybrydowy tej marki, łączy moc silnika V6 z zużyciem paliwa jednostki czterocylindrowej.

Silniki

Audi włącza do oferty odświeżony model Q5 z pięcioma silnikami. Trzy z nich to jednostki TDI, dwie TFSI. Wszystkie łączą bezpośredni wtrysk z doładowaniem i wszystkie posiadają system start-stop w standardzie. Chociaż większość silników zwiększyła osiągi, zużycie paliwa spadło o 15 proc.

Najbardziej efektywny napęd w rodzinie Q5 ma model 2.0 TDI. Audi dostarcza go w dwóch wersjach. Wersja z czterocylindrowym silnikiem o mocy 105 kW (143 KM) i z momentem obrotowym 320 Nm oraz z manualną skrzynią biegów i przednim napędem zużywa średnio 5,3 l oleju napędowego na 100 km. Oznacza to emisję CO2 – 139 g na km. Zbiornik paliwa o pojemności 75 l zapewnia zasięg do 1400 km.

W przypadku Audi Q5 z silnikiem o mocy 130 kW (177 KM) i momencie obrotowym 380 Nm zużycie paliwa wynosi 6,0 litrów na 100 km (z automatyczną skrzynią S tronic i napędem na cztery koła quattro). Model 3.0 TDI oferuje 180 kW (245 KM) i moment obrotowy 580 Nm. Wysokoprężna jednostka V6 w całkowicie nowej stylistyce, współpracuje z siedmiostopniową automatyczną skrzynią S tronic i z napędem quattro. Samochód z takim silnikiem przyspiesza od zera do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 225 km/h. Jego średnie zużycie paliwa ogranicza się do 6,4 litra na 100 km.

Również silniki benzynowe odświeżonego Audi Q5 reprezentują wysoki stopień rozwoju technologicznego. Szczytowym osiągnięciem linii TFSI jest czterocylindrowy silnik dwulitrowy łączący w sobie wiele innowacji, związanych m.in. ze sterowaniem zaworami i ich skokiem, innowacyjnym zarządzaniem temperaturą, systemem wtrysku czy turbodoładowaniem i integracją kolektora wydechu z głowicą cylindra.

 

 

Nowy silnik 2.0 TFSI ma moc 165 kW (225 KM) i moment obrotowy 350 Nm. Zużycie paliwa wynosi (w wersji z manualną skrzynią biegów) 7,6 litra na 100 km. Jeszcze więcej mocy oferuje nowy silnik 3.0 TFSI –trzylitrowy silnik V6 z doładowaniem, który jest następcą silnika 3,2-litrowego. Osiąga moc 200 kW (272 KM) i moment obrotowy 400 Nm. Pozostałe dane: przyspieszenie od zera do 100 km/h w 5,9 sekundy, maksymalna prędkość 234 km/h, średnie zużycie paliwa 8,5 litra na 100 km.

Przeniesienie siły

Każdy z silników nowego Q5 ma zagwarantowane odpowiednie przeniesienie siły. Jednostki czterocylindrowe współpracują seryjnie z manualną skrzynią sześciobiegową. Dla silnika 2.0 TFSI o mocy 165 kW (225 KM) dostępna jest opcjonalnie wysoce komfortowa ośmiostopniowa skrzynia tiptronic. Przy silniku 3.0 TFSI przekładnia tiptronic jest oferowana jako standard. Sportowy siedmiostopniowy S-tronic jest natomiast montowany seryjnie w przypadku silnika 3.0 TDI, a dla 2.0 TDI o mocy 130 kW (177 KM) jest dostępny opcjonalnie.

Przekładnie w przypadku wariantów czterocylindrowych są zintegrowane z innowacyjną technologią zarządzania temperaturą, która znacząco skraca fazę rozgrzewania silnika przy zimnym starcie. Wszystkie skrzynie mają zróżnicowane skoki – długie przełożenie górnych biegów obniża zużycie paliwa, krótkie przełożenie biegów dolnych poprawia dynamikę.

Stały napęd na wszystkie koła quattro jest seryjnie montowany dla prawie wszystkich silników Audi Q5. Jedynie silnik 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM) napędza wyłącznie koła przednie. W normalnym trybie jazdy, centralny mechanizm różnicowy przekazuje moc na oś tylną i przednią w stosunku 60:40. W razie potrzeby może ten podział błyskawicznie zmienić. System sterowania momentem obrotowym z funkcją przekazywania mocy na wybrane koła dopełnia jego pracę, pozwalając przez to unikać niepotrzebnego hamowania.

Nadwozie

Nadwozie Audi Q5 z pięciowahaczowym zawieszeniem z przodu i konstrukcją trapezową z tyłu wraz z nową charakterystyką sprężyn, amortyzatorów i stabilizatorów, zapewnia większy komfort. Nowy elektromechaniczny system wspomagania kierownicy pozwala kierowcy lepiej czuć drogę. System, który uzależnia moc wspomagania od prędkości, nie pobiera energii podczas jazdy na wprost, przez co zużycie paliwa zmniejsza o około 0,2 l na 100 km.

 

 

Odświeżony Q5 wyposażony jest w aluminiowe siedemnastocalowe felgi i opony w rozmiarze 235/65 (przy silnikach o mocy od 165 kW (225 KM – 18 cali). Na życzenie Audi dostarcza koła firmy quattro GmbH w rozmiarach do 20 cali i opony do rozmiaru 255/45. Klienci ze sportowym zacięciem mogą zamówić sportowe nadwozie S line. Elektromechaniczny hamulec parkowania można opcjonalnie uzupełnić o system asystenta ruszania oraz o montowany seryjnie system asystenta zjazdu, który reguluje prędkość podczas jazdy w dół wzniesienia. Elektroniczny system kontroli stabilności pojazdu (ESC) dopasowuje swoje działanie do rodzaju powierzchni po której porusza się samochód.

Kolejną nowinką techniczną w Audi Q5 jest system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Umożliwia on kierowcy zmianę charakterystyki skoku pedału gazu, punktów przełączenia automatycznej skrzyni biegów, zakresu wspomagania kierownicy i pracy automatycznej klimatyzacji w ramach czterech trybów, w tym trybu wydajnego. Jeśli na pokładzie znajduje się system nawigacji Audi, występuje dodatkowo piąty tryb, który kierowca w dużym zakresie może zaprogramować indywidualnie.

Dodatkowo, system Audi drive select można wyposażyć w trzy opcjonalne elementy. Są to adaptacyjny system cruise control, nadwozie z regulacją amortyzacji i system dynamicznego prowadzenia, który zmienia właściwości układu jezdnego w zależności od prędkości. W granicznych obszarach zakrętów kompensuje on zbyt mały lub zbyt duży skręt kierownicy niewielkimi impulsami.

Audi Q5 doskonale zachowuje się również podczas jazdy w trudnym terenie. Ma możliwość pokonywania wzniesień o nachyleniu do 31 stopni, kąt najazdu i zjazdu wynosi 25 stopni z przodu i z tyłu, kąt pochylenia pojazdu to 17 stopni. Prześwit wynosi 20 cm.

Wygląd zewnętrzny

Audi Q5 jest nowoczesne i sportowe, przestronne i funkcjonalne. Jego kształt z linią dachu podobną do samochodów typu coupé i wyraźnie zarysowaną pokrywą bagażnika podkreśla wszystkie te cechy. Teraz odnowione Audi zyskuje jeszcze więcej charakterystycznych detali. Zmieniona została stylistyka reflektorów. Diodowe światła do jazdy dziennej, otaczają reflektor opcjonalnych lamp ksenonowych, spinając je niczym klamrą. Na życzenie, Audi oferuje funkcję adaptive light z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów.

 

 

Horyzontalne linie na przodzie SUV’a są teraz jeszcze mocniej podkreślone. Błyszcząca czarna kratka grilla Singleframe ma jakby ścięte górne narożniki, a pionowe chromowane elementy kratownicy i pierścienie Audi są plastycznie uformowane. Zmodyfikowany zderzak integruje wloty powietrza z błyszczącymi czarnymi wstawkami ze światłami przeciwmgielnymi z chromowanymi pierścieniami.

W przypadku opcji z reflektorami xenon plus, tylne lampy mają stylistykę świetlnych listew. Wkładka dyfuzora i spłaszczone u dołu końcówki rury wydechowej, zostały również zaprojektowane na nowo i są dostępne w dwóch wariantach – w zależności od rodzaju silnika. Relingi dachowe i poprzeczne belki do montowania bagażnika dachowego są montowane seryjnie.

Paleta kolorów obejmuje 15 barw, w tym cztery nowe. Na życzenie, Audi dostarcza pakiet S line Exterieur i pakiet optyczny Offroad, które dzięki nowym detalom stylistycznym i kolorom niektórych elementów, nadają Audi Q5 całkiem odmienny wizerunek

Odnowiony SUV ma długość 4,63 m, szerokość 1,90 m i wysokość 1,65m. Wartość cw wynosi 0,33, powierzchnia czołowa 2,65m2, waga bez obciążenia w wersji podstawowej to 1.755 kg.

Maska i pokrywa bagażnika zbudowane są z aluminium, a duża część elementów struktury samochodu wykonana jest z wykorzystaniem bardzo wytrzymałej stali. Obniżają one wagę i poprawiają bezpieczeństwo w razie wypadku. Q5 ma wygląd solidnego i bardzo komfortowego pojazdu. Audi otrzymało za karoserię Q5 nagrodę „Euro Car Body Award“, najważniejsze wyróżnienie w branży.

 

 

Wnętrze

Wnętrze Audi Q5 zyskało dodatkowy blask. Wiele elementów ma teraz chromowane obramowania. Kolumna kierownicy, kluczyk i kilka innych elementów zostało subtelnie zmodyfikowanych. Wąskie panele na środkowej konsoli są w kolorze połyskującej czerni. Wszystkie warianty stylistyczne kierownicy, również wersje z manetkami zmiany biegów po bokach, prezentują nową, typową dla Q5 stylistykę.

Zyskała również ergonomia pojazdu. System multimedialny MMI Navigation plus obsługiwany jest teraz tylko czterema przyciskami, a regulator głośności zawiera dodatkowo funkcję skip. Dalsze zmiany poczyniono w obsłudze podgrzewanych siedzeń, nowej wydajnej klimatyzacji, systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i w kierownicy wielofunkcyjnej.

Wśród luksusowych nowości na uwagę zasługują komfortowy klucz, trójstrefowa automatyczna klimatyzacja i klimatyzowane fotele z funkcją wentylacji. O dobre samopoczucie na pokładzie dba także panoramiczny szklany dach.

Bezkompromisowa jakość wykonania jest dla Audi sprawą honoru. Od nowa zaprojektowano paletę materiałów, kolorów i poszyć. Trzy nowe kolory wnętrza, trzy warianty jakości materiału i skóry oraz 35 możliwych kombinacji, dają możliwości indywidualnego wyboru.

Seryjnie tapicerka drzwi wykonana jest z materiału. Opcjonalnie można wybrać dodatkowo elementy okleiny spośród trzech kolorów drewna i jednego wariantu z aluminium.

 

 

Pakiet sportowy S line oferuje wnętrze pojazdu utrzymane w czarnej tonacji. Sportowe siedzenia i ozdobne dodatki czynią je jeszcze bardziej eleganckim. 19 calowe koła z oponami 235/55, sportowe zawieszenie i ekskluzywny szary kolor karoserii Daytona z połyskiem perłowym, dodają pakietowi S line wyjątkowości. Pakiet stylistyczny, program Audi exclusive i Audi exclusive line to inne oferowane w tym modelu linie stylistyczne.

Audi Q5 jest samochodem z wielkim potencjałem do pełnienia zadań praktycznego auta rodzinnego czy rekreacyjnego. W ślad za dużym rozstawem kół – 2,81m, kabina zapewnia dużo miejsca. W tylnej kanapie można regulować kąt nachylenia siedzeń. Po ich złożeniu – bardzo wygodnym poprzez automatyczne zwolnienie blokady – pojemność bagażnika wzrasta z 540 l do 1560 l.

Na życzenie, Audi dostarcza system szyn do bagażnika, funkcję automatycznego zamykania pokrywy bagażnika, składany przedni fotel pasażera i tylną, dającą się przesunąć o 10 centymetrów kanapę wyposażoną w otwór do przewożenia długich elementów. Audi Q5 jest silnym pojazdem zdolnym, w zależności od typu silnika i kąta nachylenia terenu, holować przyczepę o wadze do 2,4 tony.

Systemy bezpieczeństwa

Odświeżone Audi Q5 bardzo łatwo się prowadzi – również dzięki nowoczesnym systemom bezpieczeństwa Audi. System powiadamiania kierowcy z zaleceniami odbywania przerw w podróży jest dodawany jako wyposażenie seryjne. Jeśli system na podstawie parametrów ruchu kierownicy i innych wskaźników wykryje, że uwaga kierowcy się zmniejsza, proponuje mu przerwę.

Wśród systemów opcjonalnych, kluczową pozycję zajmuje adaptacyjny system cruise control. Czujnik radarowy reguluje odstęp od przeszkody z przodu. Przy prędkości poniżej 30k m/h – jeśli wykryje zagrożenie najechania na przeszkodę – włącza pełne hamowanie. System Audi active lane assist wspiera kierowcę lekką ingerencją w prowadzeniu i ułatwia utrzymanie pojazdu na właściwym pasie. System Audi side assist kontroluje przestrzeń za Q5 tak, by pomóc kierowcy przy zmianie pasa.

 

 

Systemy infotainment i Audi connect

Audi w odnowionym Q5 daje do wyboru szeroką paletę systemów infotainment. Na ich czele znajdują się: Bang & Olufsen Sound i nawigacja MMI plus z dużym twardym dyskiem, siedmiocalowym kolorowym monitorem, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD. Wiele elementów systemu, takich jak obsługa głosowa czy opcjonalne radio cyfrowe, zostało zmodyfikowanych.

Doskonałym uzupełnieniem nawigacji MMI plus jest samochodowy telefon Bluetooth online. Jego zintegrowany WLAN-Hotspot umożliwia pasażerom swobodne surfowanie w Internecie i wysyłanie maili ze swoich urządzeń mobilnych. Kierowcy system ten zapewnia dopasowane do jego potrzeb usługi online z pakietu Audi connect, na przykład lokalizowanie określonych celów przez Google przy pomocy obsługi głosowej, nawigację poprzez zdjęcia Google Earth albo Google Street View. System informacji o ruchu drogowym online Audi, jeden z serwisów w ramach Audi connect, pokazuje kierowcy najbardziej aktualne nasilenie ruchu pojazdów na wybranej przez niego trasie.

Następną nowością jest Smartphone-App Audi music stream. Dzięki niej, kierowca Q5 może odbierać do 5000 internetowych stacji radiowych i zapisać w komórce swoje ulubione rozgłośnie. Wybrany program dociera poprzez WLAN do nawigacji MMI plus i rozbrzmiewa przez głośniki samochodowe. Sterowanie radiem internetowym odbywa się również poprzez terminal pojazdu.

Audi Q5 hybrid quattro

Q5 hybrid quattro, pierwszy model hybrydowy Audi, został skonstruowany jako wysokowydajna hybryda równoległa. Pojazd napędzają: silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM) i momencie obrotowym 350 Nm oraz silnik elektryczny o maksymalnej mocy 40 kW (54 KM) i momencie obrotowym 210 Nm. Oba silniki razem, dają w krótkim czasie 180 kW (245 KM) mocy i 480 Nm momentu obrotowego.

Audi Q5 hybrid quattro przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,1 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Przy stałej prędkości 60 km/h, pokonuje do trzech kilometrów wyłącznie z napędem elektrycznym. Przy tym napędzie osiąga maksymalną prędkość 100 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 6,9 l na 100km.

 

 

Do przenoszenia siły służy zmodyfikowany ośmiostopniowy tiptronic, który nie wymaga konwertera momentu obrotowego. Jego miejsce zajmuje połączony ze sprzęgłem wielopłytkowym silnik elektryczny. Sprzęgło łączy lub oddziela mechanizm elektryczny i TFSI. Kompaktowy i lekki system akumulatorów litowo-jonowych o wydajności 1,3 kWh, magazynuje energię elektryczną. Wydajne chłodzenie powietrzem utrzymuje akumulator w odpowiednim przedziale temperaturowym.

Kierowca, przy pomocy przycisku i dźwigni biegów skrzyni tiptronic, może przełączać pomiędzy trzema programami jazdy. Pole EV daje pierwszeństwo napędowi elektrycznemu, program D steruje wydajnie oboma silnikami. Moduł C i manualna ścieżka tiptronic umożliwiają jazdę sportową.

Na podstawie tych danych, system sterowania hybrydowego wybiera najbardziej odpowiedni rodzaj napędu. Audi Q5 hybrid quattro może poruszać się tylko przy pomocy silnika TFSI, wyłącznie dzięki napędowi elektrycznemu lub w trybie hybrydowym. Dodatkowo, może odzyskiwać energię podczas hamowania, by oddać ją przy dynamicznym przyspieszaniu, przy włączonych obu napędach.

Audi Q5 hybrid quattro można rozpoznać między innymi po całkowicie lakierowanych zderzakach i dziesięcioramiennych turbinowych felgach charakterystycznych dla tego hybrydowego modelu. Felgi o rozmiarze 19 cali są na wyposażeniu seryjnym, koła 20 calowe opcjonalnie. Wewnątrz pojazdu, specjalny wyświetlacz informuje kierowcę o działaniu mechanizmu hybrydowego. Zawiera on m.in. miernik mocy, który zastępuje obrotomierz.