AUDI: OPANCERZONE A8 L SECURITY NIE BOI SIĘ NICZEGO

Audi A8 L Security

Audi uzupełnia nową serię A8 o najbardziej ekskluzywny wariant – A8 L Security. Ta opancerzona, luksusowa limuzyna spełnia najwyższe wymagania obowiązujące tego typu pojazdy cywilne.

Mocny pancerz wspomagają liczne systemy zapewniające bezpieczeństwo. Nowe Audi A8 L Security dostępne jest z jednym z dwóch silników: 4.0 TFSI lub W12. Model można zamawiać już teraz. Dostawy rozpoczną się w trzecim kwartale 2014 roku.


Zobacz także:
PREMIERY


Długość 5,27 m i rozstaw osi 3,12 m sprawia, że nowe Audi A8 L Security jest reprezentacyjną limuzyną, na pierwszy rzut oka prawie nieróżniącą się od wersji seryjnej. Podobnie jak w jej przypadku, sportowa, a zarazem elegancka stylistyka zyskała na wyrazistości. Kontury maski silnika, pojedynczej osłony chłodnicy Singleframe i zderzaka są teraz jeszcze mocniej zarysowane. Stylistykę reflektorów wyraźnie spłaszczono, a diodowe światła tylne zostały również przeprojektowane. Układ wydechowy zakończono dwiema dużymi, trapezowatymi końcówkami rur wydechowych, umiejscowionymi po obu stronach tyłu auta.

W wersji z silnikiem V8 elementem wyposażenia seryjnego są reflektory diodowe. Wersję z silnikiem W12 Audi oferuje z reflektorami, w których zastosowano innowacyjną technikę oświetlenia Matrix LED. Jednostki świateł drogowych składają się tu z 25 pojedynczych diod świetlnych, które zapalają się pojedynczo, zależnie od sytuacji na drodze i które można w zależności od potrzeb wyłączać lub przyciemniać.

Podczas prac konstrukcyjnych nad nowym Audi A8, od początku uwzględniono właściwości, które powinna posiadać wersja opancerzona. W ten sposób powstała zintegrowana, całościowa koncepcja, która dalece przewyższa wersje standardowe, wzbogacone jedynie o tego typu rozwiązania. Wszystkie ważne elementy konstrukcyjne zbadano pod kątem odporności na odkształcanie, dzięki temu pojazd charakteryzuje się doskonałym zachowaniem podczas kolizji i minimalizuje jej skutki również wobec drugiego jej uczestnika. Wyposażone w stały napęd na cztery koła quattro, jest najlżejszą luksusową limuzyną w segmencie samochodów opancerzonych.

Bazę tego pojazdu stanowi zmodyfikowana karoseria produkcji seryjnej. Wytwarza się ją, podobnie jak wszystkie inne wersje A8, w zakładach w Neckarsulm, wykorzystując przy tym założenia konstrukcji Audi Space Frame (ASF). Dzięki temu, karoseria składa się w znacznym stopniu z aluminium i waży ok. 40 procent mniej niż porównywalna konstrukcja z blachy stalowej. Specjalne elementy konstrukcyjne zwiększające bezpieczeństwo przygotowywane są ręcznie, w warunkach chronionego środowiska produkcyjnego. Wyszkoleni pracownicy poświęcają im ok. 450 godzin, zanim jeszcze karoseria trafi z powrotem do fabryki w celu przeprowadzenia montażu finalnego.

A8 L Security posiada oficjalny certyfikat Niemieckiego Urzędu Balistyki (niem. Deutsches Beschussamt) w Monachium. Spełnia wymogi klasy odporności balistycznej VR 7, zgodnie z dyrektywą BRV 2009. Skrót BRV oznacza Bullet Resistant Vehicles (pojazdy odporne na ostrzał z broni palnej). W klasie VR 7 obowiązują najwyższe wymagania dotyczące cywilnych limuzyn opancerzonych. Blacha i przeszklenie kabiny pojazdu muszą wytrzymać ostrzał amunicji przeciwpancernej stosowanej przez wojska NATO. W niektórych strefach opancerzenie limuzyny spełnia kryteria klasy VR 9 i VR 10. Jego odporność na wybuch zbadano zgodnie z dyrektywą ERV 2010 (Explosion Resistant Vehicles).

W klatce bezpieczeństwa, którą jako element samonośny zintegrowano z karoserią, zastosowano bardzo mocne i odporne materiały – pancerną stal formowaną na gorąco, włókno aramidowe, ceramikę, specjalny stop aluminium i szkło wielowarstwowe. W strefach przejściowych materiały ochronne nakładają się na siebie tak, by zapewnić możliwie najwyższe bezpieczeństwo.

Aluminiowe progi pojazdu zawierają masywne profile balistyczne, które zwiększają ochronę przed podłożonymi ładunkami wybuchowymi. Wymagania w tej kwestii w ostatnich latach znacznie zaostrzono. Pancerna podłoga pojazdu, zrobiona ze specjalnego stopu aluminium, służy temu samemu celowi. L Security jest odporne na wojskowe granaty ręczne. Nawet ładunek wybuchowy, określony w zestawie koniecznych testów, nie zagraża życiu pasażerów, co udowodniły próby z manekinami.

Okna w drzwiach, szybę przednią i tylną wykonano ze specjalnego szkła, które po wewnętrznej stronie pokryte jest warstwą poliwęglanu, łagodzącą skutki wybuchu. Na życzenie, okna w drzwiach można całkowicie opuszczać. Sterowane są elektromechanicznie. Specjalny ogranicznik daje możliwość utrzymywania drzwi w każdej dowolnej pozycji.

Centralną częścią opancerzonego auta jest tzw. skrzynia komunikacyjna w bagażniku. Poza sterownikami elektroniki pokładowej zawiera ona dodatkowy akumulator i części elementów opcjonalnych, które jeszcze bardziej zwiększają bezpieczeństwo pasażerów. Solidnie opancerzona skrzynia komunikacyjna ma stosunkowo lekkie drzwiczki z ceramiki, ich rama wykonana jest natomiast z aluminium. Na życzenie, specjalną ochronę może ponadto zamontować na akumulatorze i baku paliwa.

Element wyposażenia seryjnego to także interkom, za pośrednictwem którego pasażerowie mogą porozumiewać się ze światem zewnętrznym, także przy zamkniętych oknach. Interkom wykorzystuje głośniki w osłonie chłodnicy Singleframe oraz mikrofony we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu.

Opcjonalne elementy bezpieczeństwa

Audi oferuje dla nowego modelu A8 L Security wiele opcji, które zwiększają bezpieczeństwo. Jedna z nich to system wysiadania awaryjnego w razie zagrożenia, rozwiązanie opatentowane przez Audi. Gdy kierowca lub siedzący obok niego pasażer naciśnie zaplombowany przycisk i pociągnie jedną z wewnętrznych klamek u drzwi, pirotechniczne śruby rozdzielające w zawiasach odłączą drzwi od karoserii – wystarczy je następnie lekko wypchnąć na zewnątrz.

Kolejnym specjalnym elementem jest system gaszenia ognia, aktywowany przyciskiem lub za pomocą czujnika ciepła. Środek gaśniczy z dwóch pojemników zamontowanych w bagażniku wypływa rurami pod spodem pojazdu. Dysze wtryskują go do wnęk kół, na podwozie, na bak i do komory silnika.

System awaryjnej wentylacji to dwie butle ciśnieniowe, które znajdują się w chronionej strefie. Po naciśnięciu właściwego przycisku, system zaopatruje wnętrze w świeże powietrze do oddychania, wydostające się przez specjalne otwory. W większości przypadków powietrze tłoczone jest na tyle długo, by przejechać przez niebezpieczny teren lub go opuścić. System wytwarza nadciśnienie we wnętrzu samochodu, zapobiegając w ten sposób wnikaniu szkodliwych gazów. Kolejna opcja to zapłon bezpieczeństwa. Silnik wyposażonego w niego Audi kierowca odpala zdalnie, z pewnej odległości.

Wiele dodatkowych rozwiązań dopełnia ofertę opcjonalną. Należą do nich: selektywna blokada drzwi, wyciąg dymu z wnętrza, diodowa sygnalizacja do jazdy w konwoju, maszt do proporczyków, światła ostrzegawcze, syrena, miejsce do montażu i wbudowania analogowej i cyfrowej krótkofalówki, wbudowany na stałe telefon, rejestrator samochodowy, dodatkowa kamera z tyłu pojazdu i ogrzewana szyba przednia wraz z częściowo ogrzewanymi szybami bocznymi. Ponadto producent uwzględnia też indywidualne, specjalne życzenia klientów.

Wnętrze

Wnętrze to pełna komfortu przestrzeń z elegancko zarysowanymi liniami i wykończeniem o jakości ręcznej roboty. W części tylnej przedziału pasażerskiego znajdują się dwa oddzielne siedzenia z regulacją elektryczną. Przednie komfortowe fotele regulowane są w wielu kierunkach. Opcjonalnie oferują również funkcję masażu i funkcję wietrzenia.

Na życzenie, Audi montuje siedzenie dające możliwość pełnego relaksu. Taki tylny fotel posiada duży zakres regulacji, elektrycznie wysuwany podnóżek oraz funkcję wietrzenia i funkcję masażu. Dostępna jest też tylna konsola środkowa z dużymi schowkami, którą można wzbogacić o system Rear Seat Entertainment z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 10,2 cala. Opcjonalne elementy, takie jak składany stolik, lodówka i ogrzewanie postojowe, jeszcze bardziej podwyższają komfort wnętrza.

Paletę możliwych do zastosowania we wnętrzu obić, listew dekoracyjnych i kolorów skomponowano na nowo. Najbardziej luksusowa jest nowa, oddychająca i wyglądająca bardzo naturalnie skóra o nazwie Unikat. W katalogu listew dekoracyjnych Audi zamieściło m. in. drewno topolowe w kolorze brązowo-srebrnym i drewno jesionowe w kolorze brązowo-złotym, które uszlachetniono srebrnym lub brązowym pigmentem. Program Audi exclusive zapewnia dodatkowo wiele innych indywidualnych rozwiązań, przeznaczonych dla wyjątkowo wymagających klientów.

Mimo dużej liczby funkcji, A8 Security charakteryzuje się przejrzystą, łatwo zrozumiałą koncepcją obsługi. Centralnym elementem jest tu terminal MMI obsługiwany z konsoli tunelu środkowego. Przy pomocy dużego regulatora obrotowego, reagującego równocześnie na nacisk i pola dotykowego MMI touch, kierowca może, wprowadzając odpowiednie znaki, sterować wieloma funkcjami nawigacji i multimediów.

Napęd

Nowe Audi A8 L Security dostępne jest z jednym z dwóch silników. Obie jednostki spełniają europejski standard emisji spalin Euro 6. Ośmiocylindrowy motor o pojemności skokowej 3 993 cm3 generuje moc 320 kW (435 KM), czyli o 11 kW (15 KM) większą niż dotychczas. W zakresie od 1500 do 5000 obr./min. osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 600 Nm i sprawia, że nowe Audi A8 L Security przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy. Jego średnie zużycie paliwa ogranicza się do 10,9 litra na 100 km.

Zaawansowany charakter silnika V8 biturbo przejawia się w wielu detalach. Dowodem technicznego zaawansowania są turbosprężarki typu Twinscroll, umożliwiające szybkie generowanie gwałtownie rosnącego momentu obrotowego, innowacyjny system zarządzania temperaturą i forma głowic cylindrów. Kolektory wydechowe skierowane są do wewnątrz, natomiast kolektory ssące na zewnątrz bloku silnika. Chłodnice powietrza doładowującego umieszczono w wewnętrznym kącie pomiędzy rzędami cylindrów.

Dwunastocylindrowa jednostka napędowa to silnik wolnossący. Dzięki mocy 368 kW (500 KM) i momentowi obrotowemu 625 Nm, rozpędza tę dużą opancerzoną limuzynę od 0 do 100 km/h w 7,1 sekundy. Jego prędkość maksymalną ograniczono do 210 km/h. Średnio, silnik W12 zużywa 13,5 l. paliwa na 100 km. Świetne osiągi!

Jednostka W12 o pojemności 6 299 cm3 przykuwa uwagę swoją wyjątkowo kompaktową formą. W jego skrzyni korbowej znajdują się cztery rzędy cylindrów ułożonych po trzy w rzędzie. Każde dwa rzędy przesunięto względem siebie i umieszczono naprzeciw siebie w pochyleniu 15 stopni. W ten sposób tworzą jedną, szeroką konstrukcję. Oba rzędy cylindrów tworzą rozwidlenie pod kątem 72 stopni. Wał korbowy wykazuje dwunastostopniowe przesunięcie czopa korbowego, dzięki czemu zapłon w dwunastu cylindrach odbywa się w idealnym odstępie 60 stopni.

W obu silnikach, za przenoszenie napędu odpowiada ośmiostopniowa przekładnia automatyczna tiptronic, charakteryzująca się wyjątkową długością poszczególnych biegów. Skrzynią można sterować elektronicznie za pomocą dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy. Siły napędowe przenosi stały napęd na cztery koła quattro. W wersji podstawowej pracuje w sposób sportowy, przenosząc większość momentu na oś tylną, a w razie potrzeby na oś o lepszej trakcji.

Podwozie

Nowy model to najwyższy komfort jazdy. Jego podwozie, układ hamulcowy i elektroniczne systemy regulacji dostosowano specjalnie do zwiększonego ciężaru, na nowo obliczając wytrzymałość, parametry materiałów i grubości ścian wahaczy kół. Zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension wraz z regulowanym systemem amortyzacji zintegrowane jest z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, za pomocą którego kierowca może na kilka sposobów sterować sposobem pracy wielu układów. Wspomaganie układu kierowniczego posiada efektywny napęd elektromagnetyczny. Alternatywnym rozwiązaniem w stosunku do hydraulicznego wspomagania kierownicy, wykorzystującym przekładnię zębatą, jest dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości.

Standardowo, ta opancerzona limuzyna porusza się na kutych felgach o średnicy 19 cali. Opony mają rzadko spotykany rozmiar 255/720 i indeks obciążenia R 117. Pierścienie z tworzywa sztucznego, zamontowane na felgach, umożliwiają pokonanie odcinka 80 km na przebitych lub przestrzelonych oponach. Bezpośrednio działający system kontroli ciśnienia w oponach, to także element wyposażenia seryjnego. Na życzenie, Audi wyposaża taką limuzynę w pełnowartościowe koło zapasowe.
audi, nowe, nowam nowy, OPANCERZONE, A8 L SECURITY, silniki, silnik, systemy, system, napęd, wyposażenie, quattro, a8, certyfikat, bezpieczeństwo, opcje,
Wyposażenie

Wnętrze tchnie atmosferą najwyższego luksusu. To efekt seryjnego wyposażenia go nie tylko w komfortowe fotele, ale również w inne standardowe udogodnienia: czterostrefową klimatyzację z jonizatorem powietrza, elektrycznie opuszczane żaluzje z tyłu, system nagłaśniający Bose Surround Sound i tuner TV. Nawigacja MMI plus z wyprzedzeniem odczytuje dane o trasie i dostarcza je do układów sterujących przekładnią tiptronic, reflektorami i opcjonalnym tempomatem z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop&Go. Kolejny element wyposażenia seryjnego to asystent parkowania plus z kamerami monitorującymi otoczenie pojazdu.

W wielu sytuacjach system bezpieczeństwa Audi pre sense może zapobiec wypadkom, bądź zmniejszyć ich skutki. L Security wyposażone jest standardowo w taki system bezpieczeństwa, w wersji pre sense basic, chroniący bezpieczeństwo pasażerów, uzupełniony o element składowy pre sense rear, zintegrowany z asystentem zmiany pasa ruchu Audi side assist. Na życzenie, ochronę i komfort można zwiększyć, wyposażając pojazd w inne systemy: system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front jako element składowy korzystającego z radaru tempomatu adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go, asystenta jazdy nocą i asystenta kontroli toru jazdy Audi lane assist, rozpoznającego linie rozdzielające pasy ruchu.

Biorąc pod uwagę oferowane systemy multimedialne, samochód plasuje się w ścisłej czołówce swojej klasy. Dostęp do Internetu zapewnia montowany w nim seryjnie system Audi connect z telefonem pokładowym. Kierowcy umożliwia on korzystanie w samochodzie ze zindywidualizowanych usług online, a pasażerowie mogą podłączyć swoje przenośne urządzenia do zintegrowanego punktu dostępu Hotspot (WLAN). Opcjonalnie dostępne są osobne słuchawki do telefonu.

Audi oddaje do dyspozycji klientów także rozbudowaną paletę usług, a także zapewnia specjalny trening dla kierowców i użytkowników pojazdu.