BIAŁY SAMOCHODOWYM KOLOREM NUMER 1 W 2012 ROKU

Spółka DuPont, producent lakierów samochodowych, opublikowała raport popularności kolorów (Global Automotive Color Popularity Report), przedstawiający preferencje dotyczące kolorów samochodów na 11 kluczowych rynkach samochodowych świata.

Biały i perłowy biały to barwa, która drugi rok z rzędu dominuje w rankingu popularności kolorów samochodów na świecie zgodnie z raportem opublikowanym przez DuPont. Kolor czarny i efekt czarnego awansowały na drugą pozycję w rankingu, głównie ze względu na wzrost ich popularności w regionie Azji i Pacyfiku oraz powszechne skojarzenie z wysoką jakością oraz luksusem. Trzecie miejsce zajął srebrny, który w roku ubiegłym był na miejscu drugim, przede wszystkim z uwagi na ogólny spadek zainteresowania tym kolorem na kluczowych rynkach w Europie i Azji.

W swojej 60-letniej tradycji, raport DuPont jest najobszerniejszym i najdłużej prowadzonym badaniem tego typu w branży motoryzacyjnej. Jest to jedyny raport na świecie, który zawiera globalne zestawienie popularności kolorów samochodów oraz trendów regionalnych z 11 wiodących rynków motoryzacyjnych świata.

W 2012 roku kolor biały/perłowy biały awansował na szczyt rankingu w Europie, oraz znalazł się w czołówce zestawienia najbardziej popularnych kolorów w Ameryce Północnej (Stany Zjednoczone i Kanada), Japonii, Korei Południowej, Rosji, RPA i Meksyku. Według raportu DuPont kolor biały/perłowy biały osiągnął 23 procent popularności globalnego rynku w 2012 roku.

W ciągu ostatniej dekady, kolor biały osiągał coraz wyższy poziom w rankingach popularności kolorów w przemyśle motoryzacyjnym i stał się powszechnie wykorzystywany przy produkcji innych produktów konsumenckich na całym świecie. W tym czasie, popularność koloru białego zarysowała się wyraźnie we wszystkich segmentach pojazdów, choć pierwotnie był to najbardziej popularny kolor w segmencie samochodów ciężarowych. Wzrost atrakcyjności bieli dla konsumentów spowodował powszechne wykorzystywanie tego koloru również w produkcji samochodów z segmentów luksusowych.

– Obecnie odcienie bileli są coraz chętniej wykorzystywane w globalnej bazie produkcyjnej stanowiąc o jakości i wartości pojazdów niezależnie od segmentu, do którego należą – twierdzi Nancy Lockhart, menadżer ds. marketingu kolorów DuPont. Biele są łączone z odcieniami wanilii, kamienia oraz bardzo dobrze prezentują się w bardzo jasnych odcieniach..

Czarny/efekt czarnego jest najchętniej wybieranym odcieniem samochodu w Chinach. W światowym rankingu kolor ten zajął drugie miejsce mając 21 procent udziału. Srebrny znalazł się na trzecim miejscu najpopularniejszych kolorów samochodów, prowadząc na rynkach Ameryki Południowej, Brazylii i Indiach. Popularność srebrnego koloru w 2012 roku osiągnęła 18 procent w globalnym rankingu, co oznacza spadek o 4 procent w stosunku do roku poprzedniego.

– Srebrny kolor stał się szczególnie atrakcyjny na początku rozwoju ery cyfrowej, w latach 2000-2006 – wyjaśnia Lockhart. Odkąd zaczęła następować stabilizacja gospodarki, obserwujemy, że konsumenci wybierają coraz więcej pojazdów luksusowych. Samochody w kolorze czarnym/efekt czarnego są postrzegane jako symbole wysokiego statusu na kilku kluczowych rynkach światowych.

Czerwony, szary i brązowy/beżowy to kolory które zyskały kilka punktów procentowych na popularności w stosunku do zeszłorocznego raportu. Kolor niebieski natomiast utrzymuje taki sam poziom popularności jak w 2011 roku.

Najbardziej popularne kolory samochodów według raportu DuPont:
1. Biały/ perłowy biały – 23 proc.;
2. Czarny / efekt czarnego – 21 proc.;
3. Srebrny – 18 proc.;
4. Szary – 14 proc.;
5. Czerwony – 8 proc.;
6. Niebieski – 6 proc.;
7. Brązowy/beżowy – 6 proc.;
8. Zielony – 1 proc.;
9. Żółty/złoty – 1 proc.;
10. Pozostałe – 2 proc.;

Ameryka Północna

Najbardziej popularnym kolorem pojazdów na rynkach Ameryki Północnej został szósty rok z rzędu kolor biały/perłowy biały, zyskując w 2012 roku 24 procentowy udział w rynku. Kolor ten wysunął się na prowadzenie w kilku różnych segmentach pojazdów: samochody małe, kompaktowe, sportowe, ciężarówki oraz SUV-y. Po raz pierwszy od 1998 roku, kolor srebrny nie znalazł się na pierwszym miejscu kolorów w żadnym z segmentów samochodów.

Europa

W 2012 roku, kolor biały/perłowy biały wyprzedził czarny/efekt czarnego jako najbardziej popularny odcień pojazdu w Europie. Z 24 procentowym udziałem w rynku europejskim, kolor biały/perłowy biały jest też najchętniej wybierany w segmencie samochodów małych, kompaktowych, sportowych oraz w segmencie samochodów ciężarowych i typu SUV. Jak wynika z raportu, okresem największej popularności koloru czarnego/efekt czarnego w regionie był 2009 rok. Kolor ten utrzymuje jednak swoją pozycję lidera w segmencie pojazdów średniej wielkości oraz samochodów luksusowych i luksusowych typu SUV.

Azja i Pacyfik

Biały, czarny i szary to najchętniej wybierane kolory w całym regionie Azji i Pacyfiku. Kolor biały z 22 procentowym udziałem w rynku zajął pozycję dotychczasowego lidera – koloru srebrnego. Czarny i szary posiadają odpowiednio: 21 i 20 procent udziału. Kolor srebrny spadł na czwartą pozycję zestawienia, z 14 procentowego udziału w rynku.

Kolor biały/perłowy biały jest najbardziej popularny w Japonii i Korei Południowej. Kolor czarny/efekt czarnego znalazł się na szczycie rankingu w Chinach (24 procent udziału). Najbardziej popularne w Indiach są jasne kolory. Z 28 procentowym udziałem w rynku prowadzi kolor srebrny.

Rosja

Chociaż biały/perłowy biały (18 procent), srebrny (15 procent) i czarny / efekt czarnego (14 procent) prowadzą jako najpopularniejsze kolory samochodów w wyborach konsumentów rosyjskich, to coraz więcej nabywców znajdują również żywsze kolory. Czerwony znajduje się zaraz za czarnym/efekt czarnego z 13 procentami udziału, z kolei niebieski posiada 12 procent rynku. Kolor zielony w Rosji zajmuje najwyższą pozycję w porównaniu z innymi państwami na świecie, obejmując 8 procent udziału w rynku.

Ameryka Południowa

Pierwsze miejsce w Ameryce Południowej zajął kolor srebrny (29 procent), mimo, że w stosunku do ubiegłego roku stracił jeden punkt procentowy. Biały\perłowy biały (21 procent) zyskał w tym roku o 4 procent więcej udziałów i zajął drugie miejsce.

Afryka Południowa

W Afryce Południowej biały/perłowy biały uzyskał największą popularność w porównaniu do wszystkich innych regionów zdobywając 38 procent udziałów w tutejszym rynku. Srebrny z 20 procentowym uznaniem uplasował się na drugim miejscu, a na trzecim miejscu ex aequo znalazły się czarny/efekt czarnego i szary zyskując po 13 procent udziału w rynku. Czerwony i niebieski zyskały dokładnie po 5 procent udziału w rynku.

Pokaz Globalnych Trendów Kolorystycznych

W celu uzupełnienia raportu dotyczącego preferencji popularności kolorów samochodów opracowanego przez DuPont, w tym roku przygotowano również pokaz nowych trendów stylistycznych i technologicznych, które stanowią inspirację dla projektantów samochodowych.

Najnowsza kolekcja „Color Mind” prezentuje trendy, które koncentrują się na czterech kategoriach. Wyjątkowy luksus i jakość są kojarzone z grupą “Noble Ambition”.Kolory, które znalazły się w tej grupie to: odcienie nawiązujące do zielonych klejnotów “Ivy League,” kolory perłowo białe “Prince Charming,” oraz intensywny brąz “Nobelist.”

Kolory przesadzone, bardzo widoczne, które nawiązują do najnowszych trendów należą do grupy “Individual Attitude”. Ta grupa kolorów dedykowana jest młodym osobom, które chcą sie wyróżniać. Kolory wchodzące w skład tej grupy to intensywny kolor czerwony „Eye Candy”, ciemny turkusowy “Miss Personality”, oraz delikatny, przygaszony różowy metalik “Lone Wolf”.

Połączenie innowacji technologicznych i energetycznej inicjatywy znalazły odzwierciedlenie w grupie “Progressive Nature”. Niektóre z metalicznych wariantów to “Electronic Beat” i “Virtual Vision”. Kolory natury, które się tu znalazły to beż “High Tech Nature”, a także średni ziemisty brąz “Futurist”.

Kolory historycznych samochodów ponownie wracają do użycia w grupie “Authentic History”. Kluczowymi kolorami są szary “Re-imagined Gray” oraz zielony “Green Revival”. Oprócz tego jest jasno czerwony “Famous,” oraz szaro niebieski “Global Heritage”.

DuPont Performance Coatings został uznany za lidera w technologii kolorów. Firma działa od ponad 90 lat. W tym roku firma DuPont oraz globalna firma Carlyle Group ogłosili ostateczne podpisanie umowy, zgodnie z którą Carlyle nabędzie DuPont Performance Coatings za 4.9 mld dolarów. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2013 roku z zastrzeżeniem zwyczajowych warunków zamknięcia i zezwoleń regulacyjnych.