BMW: NOWY R 1200 GS ADVENTURE NA SZOSĘ I W TEREN

B 1_90134651

Premiera nowego R BMW 1200 GS Adventure oznacza początek kolejnego rozdziału w ponad 30-letniej historii dużych motocykli serii GS z silnikami w układzie bokser.

Od debiutu poprzedniego modelu w 2005 roku, BMW Motorrad, producent turystycznych motocykli enduro z silnikami dużej pojemności, uczynił z potężnego modelu GS Adventure maszynę uznawaną za świetny wybór do długodystansowych podróży.


Zobacz także:
MOTOCYKLE
BMW MOTOCYKLE


Nowy R 1200 GS Adventure kontynuuje tradycję w oparciu o dynamiczne osiągi, własności w jeździe terenowej i turystycznej, jakimi dysponował poprzedni R 1200 GS. Jednocześnie motocykl oferuje nowe, optymalne rozwiązania dla globtroterów, niestrudzonych fanów enduro i podróżników lubiących zjechać z asfaltu.

Nowy R 1200 GS Adventure jest napędzany tym samym, chłodzonym powietrzem i cieczą silnikiem bokser znanym już z modelu R 1200 GS, który z pojemności skokowej 1170 cm3 wydobywa moc 92 kW (125 KM) przy 7750 obr/min.

B 2_90134638

Wyróżniającą cechą tego silnika, przeprojektowanego i wprowadzonego w zeszłym roku w modelu R 1200 GS, jest nowy system wydajnego chłodzenia, który wykorzystuje ciecz zamiast oleju jako medium odbierające ciepło. Nowością w tym silniku jest też pionowe napełnianie cylindrów. Z nowym silnikiem współpracuje sześciobiegowa przekładnia, która wraz z mokrym sprzęgłem jest zintegrowana z korpusem silnika.

Po raz pierwszy w produkcyjnym motocyklu BMW zastosowano bezobsługowy wał Kardana umieszczony po lewej stronie pojazdu. W celu dalszej poprawy własności jezdnych R 1200 GS Adventure, zwłaszcza w terenie, masa koła zamachowego została zwiększona o około 950 gramów, do układu napędowego dodano też dodatkowy tłumik drgań.

Dla prawdziwych podróżników

Bez względu na to, czy jazda odbywa się po asfalcie, po żwirowych ścieżkach, czy po bezdrożach, potężny GS Adventure ma za zadanie dowieźć swojego kierowcę bezpiecznie do celu. Model jest zbudowany na solidnej i wytrzymałej na skręcanie ramie przestrzennej z rur stalowych. Ma on większy, 30-litrowy zbiornik paliwa (o 10 litrów więcej, niż w R 1200 GS), co pozwala na istotne zwiększenie zasięgu, a sam zbiornik jest teraz wykonywany z lekkiego aluminium.

B 3_90134648

Już w standardzie jest wyposażony w system ABS, automatyczną kontrolę stabilności (ASC), a także dysponuje dwoma trybami jazdy “Deszcz” i “Droga”, które umożliwiają dostosowanie charakterystyki motocykla do większości warunków drogowych. Zwiększa to dodatkowo w znaczący sposób praktyczne możliwości nowego R 1200 GS Adventure, jednocześnie zapewniając istotne podwyższenie poziomu bezpieczeństwa, w szczególności na śliskiej nawierzchni.

Kolejne trzy tryby jazdy można dodać zamawiając opcjonalną funkcję Tryby Jazdy Pro, której towarzyszą systemy Enduro ABS i Enduro ASC przeznaczone do jazdy terenowej. Trzy dodatkowe tryby jazdy – “Dynamiczny”, “Enduro” i “Enduro Pro”, które mogą być aktywowane za pomocą klucza kodowego, umożliwiają dostosowanie ustawień zarówno ASC i ABS, a także opcjonalnego półaktywnego elektronicznie sterowanego zawieszenia Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) do specyficznych wymagań jazdy w terenie.

Oprócz nowej stylizacji nadwozia w bardziej zdecydowanym stylu, talenty podróżnicze i większe możliwości terenowe nowego R 1200 GS Adventure są wynikiem nowych parametrów podwozia, w tym zwiększonych o 20 milimetrów skoków zawieszenia, zwiększonego prześwitu i zmienionej geometrii tylnego wahacza służącej jeszcze lepszemu prowadzeniu się motocykla. Większa przednia szyba z wygodną ręczną regulacją pokrętłem, dodatkowe kierownice powietrza, a także znacznie zwiększona ochrona rąk, wyraźnie poprawiają ochronę przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi. Szerokie, regulowane podnóżki enduro, wzmocnione dźwignie nożne i całkowicie odnowione nadwozie dodają końcowych akcentów wyglądowi nowego R 1200 GS Adventure.

B 4_90134639

Najważniejsze cechy nowego BMW R 1200 GS Adventure:

– zbudowany według tej samej uniwersalnej koncepcji ogólnej, co R 1200 GS, ale o zwiększonych możliwościach terenowych i lepszym dostosowaniu do długodystansowych podróży;
– zwiększona masa koła zamachowego silnika i dodatkowy tłumik drgań;
– skok zawieszeń kół przednich i tylnych mierzony na sprężynach wzrósł o 20 mm;
– prześwit zwiększony o 10 mm;
– zmodyfikowana geometria tylnego wahacza;
– przestylizowane panele zewnętrzne o zwiększonej wytrzymałości;
– zbiornik paliwa o pojemności 30 litrów;
– w standardzie ABS, ASC i dwa tryby jazdy;
– trzy kolejne tryby jazdy dostępne jako opcja fabryczna;
– wygodniejsze siedzenie z regulacją kątową.

Dane techniczne
– skok zawieszenia przód / tył: 210 / 220 mm;
– wysokość siedzenia: 890 / 910 mm;
– masa z 90 proc. paliwa: 260 kg;
– maksymalne obciążenie: 220 kg;
– wymiary długość / szerokość: 2255 / 980 mm;
– zużycie paliwa przy 90 / 120 km/h: 4,3 / 5,9 l.