CES 2015: FORD – ZAPOWIEDŹ 25 GLOBALNYCH EKSPERYMENTÓW

FordS1

Podczas targów Consumer Electronic Show 2015 firma Ford zaprezentowała innowacyjne rozwiązania, które nie tylko pomagają stworzyć nowe, zaawansowane modele aut, ale również przyczyniają się do zmiany sposobu funkcjonowania społeczeństwa poprzez rozwiązywanie globalnych problemów związanych z transportem.

Firma ogłosiła wprowadzenie planu Ford Smart Mobility, który za sprawą innowacyjnych rozwiązań wprowadzi nowe standardy w zakresie łączności, mobilności, samochodów autonomicznych, satysfakcji klientów oraz przetwarzania dużych zbiorów danych.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Ford poinformował także o rozpoczęciu na całym świecie 25 eksperymentów z dziedziny mobilności, a także o zamiarach przetestowania w tym roku zagadnień związanych z transportem, aby zaoferować klientom wyższą jakość obsługi, bardziej wszechstronne i przyjazne użytkownikowi modele oraz nowy rodzaj współpracy społecznej, który przyniesie korzyści wszystkim klientom.

– Podczas targów CES prezentujemy skomunikowane samochody oraz dzielimy się naszymi planami dotyczącymi pojazdów autonomicznych, jednak nasza obecność w Las Vegas niesie ze sobą wyższy cel. Wprowadzamy innowacje w każdym aspekcie naszych działań biznesowych, zarówno w zakresie produktu, jak i mobilności, aby zmienić obraz świata w sposób, w jaki 111 lat temu zrobił to Henry Ford – powiedział Mark Fields, prezes i dyrektor zarządzający firmy Ford, który przemawiał podczas tegorocznej wystawy elektroniki użytkowej i nowych technologii.

Fords2

25 globalnych eksperymentów z zakresu mobilności

Pierwszym punktem planu Ford Smart Mobility jest przeprowadzenie dwudziestu pięciu eksperymentów – dziewięciu w Europie i Afryce, ośmiu w Ameryce Północnej, siedmiu w Azji i jednego w Ameryce Południowej. Każdy eksperyment został skonstruowany tak, aby przewidzieć przyszłe potrzeby i wymagania klientów dotyczące transportu.

– Widzimy świat, w którym samochody ‘rozmawiają’ ze sobą, kierowcy i pojazdy komunikują się z infrastrukturą miejską w celu rozładowania zatorów ulicznych, a ludzie regularnie dzielą się samochodami lub innymi środkami transportu podczas swoich codziennych dojazdów do pracy. Eksperymenty, które dziś rozpoczynamy doprowadzą do stworzenia nowego modelu transportu i mobilności w ciągu kolejnych 10 lat oraz w dalszej perspektywie – powiedział Fields.

Przeprowadzenie dwudziestu pięciu eksperymentów ma wyjść naprzeciw czterem największym globalnym trendom – gwałtownemu wzrostowi liczebności populacji, rozrostowi klasy średniej, problemom związanym z jakością powietrza i zdrowiem publicznym oraz zmieniającym się nastawieniom i priorytetom klientów – które zagrażają przyjętemu obecnie modelowi transportu i ograniczają osobistą mobilność, w szczególności na obszarach miejskich.

Czternaście z dwudziestu pięciu eksperymentów to projekty badawcze prowadzone przez Forda, natomiast jedenaście z nich wchodzi w skład opracowanej przez firmę serii Innovate Mobility Challenge Series.

FordS3

Eksperymenty w Londynie

Londyn będzie miejscem, w którym Ford wdroży kilka pilotażowych projektów mających na celu przetestowanie różnych sposobów zmniejszania zatorów ulicznych w ruchu miejskim, w tym projekty związane ze wspólnym użytkowaniem samochodów (car- sharing), a także z parkingami oraz usługami przewozu.

Ford ogłosił również rozszerzenie swojego programu car-sharing w Niemczech. Przedsięwzięcie realizowane przy współudziale stowarzyszenia dilerów samochodów w Niemczech, firmy FHD GmbH oraz firmy DB Rent stojącej za programem wspólnego użytkowania samochodów Flinkster jest pierwszym narodowym projektem typu car- sharing realizowanym przy wsparciu producenta samochodów.

– W Fordzie jesteśmy otwarci na inteligentne sposoby usprawniania świata, co przyniesie pożytek wszystkim ludziom. Zmiana sposobu, w jaki myślimy, współpracujemy i zachowujemy się jest konieczna, aby zapewnić nieograniczony rozwój społeczny i gospodarczy. Jest mało prawdopodobne, żebyśmy znaleźli jedno uniwersalne rozwiązanie wszystkich problemów związanych z mobilnością. Obecnie wchodzimy w fazę badań – testujemy i dopracowujemy projekty, aby sprawdzić, co działa, a także opracowujemy inteligentne sposoby zapewniania nieograniczonej mobilności dla wszystkich osób – powiedziała Barb Samardzich, wiceprezes ds. operacyjnych, Ford of Europe.

Eksperymenty prowadzone w Londynie:
City Driving On-Demand: Stworzony po to, aby zrozumieć, czego potrzeba do wdrożenia bardziej elastycznego i zintegrowanego schematu car-sharing o wysokiej jakości, który spełni oczekiwania klientów w dużych miastach. Obecnie, w pilotażowej fazie testowej programu, użytkownicy mogą zarezerwować poprzez aplikację lub call center zeroemisyjnego Forda Focusa Electric lub wydajnego paliwowo i ekologicznie Forda Fiestę 1,0 litra EcoBoost. Samochody są odblokowywane za pośrednictwem aplikacji na smartfona lub karty członkowskiej i są dostępne dla klienta 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Opłaty ustalane są za minutę eksploatacji, a w cenie uwzględnione jest paliwo, ubezpieczenie oraz opłata za jazdę w centrum miasta (tzw. Congestion Charge).
DataDriven Insurance: Ten eksperyment zakłada monitorowanie poszczególnych pojazdów, aby zaoferować użytkownikom spersonalizowaną stawkę ubezpieczeniową w celu obniżenia kosztów ubezpieczenia. Za pośrednictwem aplikacji na smartfona użytkownik może zdalnie sprawdzić lokalizację swojego pojazdu, poziom paliwa w zbiorniku oraz inne parametry. Zebrane dane pomogą również zidentyfikować miejsca, w których tworzą się zatory drogowe, dzięki czemu władze będą mogły usprawnić ruch drogowy.
Dynamic Social Shuttle: Nowa usługa przewozu na żądanie w jedną stronę do miejsca docelowego – bardziej wygodna od autobusu i tańsza od taksówki. Usługa nalicza płatność na bieżąco, oferując przy tym dużą wydajność i przystępne ceny.
Painless Parking: Usługa opracowana we współpracy z lokalnymi władzami działa za pośrednictwem aplikacji na smartfona, która pozwala kierowcom odnaleźć właściwe miejsce parkingowe w oparciu o osobiste preferencje, bieżącą sytuację w miejscu docelowym oraz lokalizację GPS.

FordS4

Z ankiety przeprowadzonej na zlecenie Forda wynika, że 56 procent europejczyków rozważyłoby wzięcie udziału w programie typu car- sharing. Badania dowodzą również, że jeden samochód z tego programu może zastąpić na drodze nawet 13 innych aut, a zdaniem Komisji Europejskiej, zatory uliczne w krajach Unii Europejskiej kosztują około 100 miliardów euro rocznie.

Car-sharing w Niemczech

W pierwszych 12 miesiącach funkcjonowania, opracowany przez Forda program car-sharing rozrósł się w bardzo szybkim tempie, obejmując 55 miast w Niemczech i ponad 1000 lokalizacji, w tym małe miasta i wsie. Klienci rejestrują się u dilera Forda, po czym mogą zarezerwować samochód poprzez aplikację na smartfona, stronę internetową lub telefon. Oprócz samochodów Forda – począwszy od modelu Ka, a skończywszy na Transicie – klienci mają również do wyboru 3600 aut z gamy Flinkster. W ostatnich miesiącach liczba zamówień podwoiła się w porównaniu ze średnią liczbą zamówień w pierwszej połowie roku.

Za pośrednictwem serii Innovate Mobility Challenge Series, Ford zaprosił innowatorów i deweloperów z całego świata do zaproponowania konkretnych rozwiązań problemów z zakresu mobilności w Anglii, Portugalii, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, Afryce, Indiach, Chinach i Australii. W pierwszej edycji Traffic Tamer App Challenge zorganizowanej w Londynie wzięło udział ponad 100 deweloperów. Wygrała aplikacja AppyParking umożliwiająca kierowcom przeglądanie map parkingów, uiszczanie opłat za jazdę w centrum miasta oraz odnajdywanie stacji ładowania samochodów elektrycznych.

FordS5


Autonomiczne pojazdy Forda

Ford zaprezentował również częściowo autonomiczne pojazdy, które już jeżdżą po drogach, a także w pełni autonomiczne auta, które są nadal udoskonalane.

– Produkujemy i sprzedajemy częściowo autonomiczne pojazdy, które wykorzystują oprogramowanie i czujniki, aby w pełni automatyczny sposób zająć prostopadłe lub równoległe miejsce parkingowe, dostosować prędkość jazdy w zależności od natężenia ruchu czy uruchomić hamulce w awaryjnych sytuacjach. W przyszłości na rynku pojawi się też w pełni autonomiczny samochód Forda, nad którym obecnie intensywnie pracujemy – powiedział Raj Nair, dyrektor ds. technologii Forda i wiceprezes grupy, Global Product Development.

Wśród częściowo autonomicznych funkcji stosowanych w modelach Forda znajdują się obecnie: system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, inteligentny tempomat, system Pre- Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection, technologia Active Park Assist, system rozpoznawania znaków drogowych, kamera cofania, automatyczny przełącznik świateł drogowych oraz automatyczne wycieraczki – wkrótce do tych systemów dołączy technologia Traffic Jam Assist.

W pełni autonomiczny pojazd badawczy Ford Fusion Hybrid przechodzi obecnie testy drogowe. Auto wykorzystuje częściowo autonomiczne technologie spotykane w seryjnych modelach Forda, a dodatkowo zawiera cztery czujniki typu LiDAR, które w czasie rzeczywistym generują trójwymiarową mapę otoczenia.

Samochód wykrywa obiekty wykorzystując czujniki LiDAR i wykorzystuje zaawansowane algorytmy, które pozwalają przewidzieć tor ruchu innych pojazdów i pieszych.

– Nie chcemy tworzyć marketingowych sloganów i uczestniczyć w konkursie na pierwszy samochód autonomiczny dopuszczony do ruchu ulicznego. Naszym priorytetem jest stworzenie autonomicznego pojazdu, który będzie dostępny dla wielu ludzi i poprawi ich jakość życia. Dawno temu Henry Ford nauczył nas, że doskonałe produkty są wynikiem odpowiednich działań biznesowych, które przynoszą zyski – dodał Fields.