CHEVROLET: ILE MOŻNA PRZEJECHAĆ SPARKIEM EV?

Chevrolet Spark EV

Chevrolet ogłosił, że zasięg w pełni naładowanego Sparka EV w cyklu mieszanym EPA (miasto/ autostrada) wynosi 132 kilometry (82 mile), natomiast ekwiwalent zużycia paliwa w cyklu mieszanym EPA (miasto/autostrada) to 119 MPGe.

W porównaniu z konwencjonalnym nowym samochodem, Spark EV pozwoli zaoszczędzić swoim nabywcom z USA do 9000 dolarów (6897 euro) na kosztach paliwa na przestrzeni pięciu lat. W Stanach Zjednoczonych model ten pojawi się w sprzedaży latem tego roku w stanach Kalifornia i Oregon, natomiast w Europie zadebiutuje na wybranych rynkach w 2014 roku.


Zobacz także:
ECO


– Wprowadzimy na rynek samochód elektryczny, który jest nie tylko wydajny, ale zapewnia też dużą przyjemność z jazdy, ponieważ jego silnik elektryczny generuje aż 542 Nm momentu obrotowego – powiedziała Pam Fletcher, główny inżynier GM ds. pojazdów elektrycznych.

21 kWh akumulator litowo-jonowy zainstalowany na pokładzie Sparka EV, podobnie jak akumulator Chevroleta Volta, będzie objęty wiodącą na rynku ochroną gwarancyjną – osiem lat lub 161 000 kilometrów.

Chevrolet Spark EV

Spark EV będzie pierwszym samochodem na rynku wykorzystującym zatwierdzoną przez SAE (Society of Automotive Engineers – Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji) ładowarkę typu combo, umożliwiającą szybkie ładowanie prądem stałym. System szybkiego ładowania, oferowany wkrótce po debiucie rynkowym, pozwoli na naładowanie akumulatorów do poziomu 80 procent w około 20 minut. Co więcej, system został opracowany tak, aby możliwe było wykonanie kilku takich ładowań dziennie. Ładowanie z wykorzystaniem gniazdka prądu o napięciu 230V zajmuje natomiast od 6 do 8 godzin.

Chevrolet Spark EV będzie przyspieszał od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 8,5 sekundy. Doskonałe osiągi to zasługa połączenia silnika elektrycznego na magnesy trwałe z koaksjalnym zespołem napędowym, produkującym ponad 130 KM (100 kW) mocy.

Sercem układu napędowego Chevroleta Sparka EV jest zaprojektowany przez GM, chłodzony cieczą silnik na magnesy stałe. Inżynierowie zastosowali również twornik z miedzianym uzwojeniem oraz rotor o unikatowej konfiguracji, co pozwoliło wydobyć maksymalny potencjał z silnika elektrycznego. Sprawność i niezawodność wszystkich podzespołów elektrycznego Sparka EV została natomiast potwierdzona w testach drogowych na dystansie ponad pół miliona mil (800 tys. kilometrów).

Silnik oraz zespół napędowy produkowane są w fabryce General Motors w White Marsh w Stanach Zjednoczonych. W zeszłym tygodniu fabryka świętowała wyprodukowanie pierwszego silnika dla modelu Spark EV – tym samym po raz pierwszy w historii amerykański producent samochodów wytworzył w Stanach Zjednoczonych zarówno kompletny silnik elektryczny, jak i zespół napędowy, przeznaczone dla nowoczesnego samochodu elektrycznego.

Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) wykorzystuje specjalny ekwiwalent odpowiadający zużyciu paliwa w samochodach z tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Ekwiwalent MPGe (odpowiadający dystansowi w milach, jaki można przejechać na galonie paliwa), pozwala porównać wydajność paliwową pojazdu elektrycznego z tradycyjnym samochodem. 1 galon paliwa to ekwiwalent 33,7 kWh.