CUPRA: NOWY FORMENTOR W WERSJI SERYJNEJ POKAZANY

Zamiast jak wcześniej planowano na odwołanym salonie samochodowym Geneva Motor Show, ale podczas specjalnej wideokonferencji, zaprezentowany został nowy samochód CUPRA Formentor.

Łączy on w sobie sportowe osiągi z wygodą SUV-a. To pierwszy model hiszpańskiego producenta, przeznaczony wyłącznie dla tej marki.


Zobacz relacje:

PREMIERY

ROZMAITOŚCI


 

Do sprzedaży trafi w czwartym kwartale 2020 roku. Formentor został zaprojektowany, by zapewnić dynamiczną jazdę. Nowe auto o sportowym DNA odpowiada na rosnącą popularność pojazdów segmentu CUV. Inspiracją do nazwy nowego modelu hiszpańskiej marki był przylądek Formentor, jeden z najpiękniejszych i najbardziej niedostępnych zakątków Majorki. Czar tego miejsca odzwierciedlono w wyglądzie zewnętrznym dynamicznego crossovera.

Nadwozie Formentora, utrzymane w dwóch odcieniach, przywodzi na myśl pojazdy terenowe, lecz dzięki rozwiązaniom stylistycznym samochód nabiera lekkości. W odróżnieniu do surowego wykończenia tradycyjnych SUV-ów nowy model łączy właściwości samochodu terenowego ze zwartością i dynamizmem hatchbacka. Wyrazu dodaje mu atrakcyjność rzeźby charakterystycznej dla nadwozia coupé.

CUPRA Formentor ma wymiary: 4 450 mm długości, 1 839 mm szerokości i 1 511 mm wysokości, dzięki czemu w samochodzie jest wystarczająco dużo przestrzeni dla wszystkich pasażerów. Komfort zwiększa także rozstaw osi wynoszący 2 680 mm oraz bagażnik o pojemności 450 litrów.

Sportowy charakter pojazdu uwydatnia wydłużona maska, światła na całej szerokości tyłu auta oraz 19-calowe felgi aluminiowe – dostępne także w kolorze miedzianym – które skrywają 18-calowe hamulce Brembo. Nowa CUPRA została wyposażona także w funkcję wyświetlania powitalnego na podłożu przy drzwiach.

Dopełnieniem zewnętrznego wyglądu auta jest paleta dostępnych lakierów: cztery standardowe z metalicznym wykończeniem – Urban Silver, Midnight Black, Magnetic Tech i Candy White oraz trzy specjalnie stworzone kolory – Graphene Grey, Dark Camouflage i Desire Red. Pojazd dostępny będzie również w wersjach Petrol Blue Matt i Magnetic Black Matt z ekskluzywnym, matowym wykończeniem.


Wnętrze/strong>

Dzięki zastosowanym wysokiej klasy materiałom, miedzianym detalom i akcentom o barwie ciemnego aluminium, kabina nabiera unikatowego wyrazu. Deska rozdzielcza to połączenie ergonomii i ultra-sportowego charakteru, co uwypukla dodatkowo pełne oświetlenie LED otaczające przód kabiny i drzwi.

Światła wewnętrzne nie tylko zapewniają wrażenia estetyczne, lecz także pełni funkcje bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie martwego pola i asystowanie w wyjściu z pojazdu. Centralny punkt stanowi 12-calowy, panoramiczny ekran dotykowy zapewniający łączność z siecią. Cyfrowy kokpit dostarcza kierowcy wszystkie niezbędne informacje, a także umożliwia dostęp do najważniejszych funkcji pojazdu.

Dzięki fotelom kubełkowym z naturalnej skóry, dostępnych w odcieniach Petrol Blue i Black, kierowca siedzi niżej, w bardziej ergonomicznej i sportowej pozycji. Prowadzenie samochodu staje się wygodniejsze również dzięki nowej kierownicy, na której znajdują się przycisk uruchamiania silnika oraz przełącznik wyboru trybu jazdy.

Silniki

Formentor zostanie wprowadzony na rynek z dwoma wydajnymi układami napędowymi – spalinowym oraz hybrydowym typu plug-in. Pod maską samochodu znajdzie się 2,0-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy TSI o mocy 310 KM (228 kW) i momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm. Rozwiązanie będzie wspomagane technologią 4Drive, która stale monitoruje parametry pojazdu i zachowanie kierowcy, aby dostarczać odpowiednią moc na właściwą oś.

W wersji z napędem hybrydowym typu plug-in, system integruje 1,4-litrową jednostkę spalinową TSI o mocy 150 KM (110 kW) oraz silnik elektryczny o mocy 115 KM (85 kW) wyposażony w baterię jonowo- litową o pojemności 13 kWh. Układ zapewnia łączną maksymalną moc na poziomie 245 KM (180 kW) z momentem obrotowym wynoszącym 400 Nm. Dodatkowo pozwala na przejechanie ok. 50 km w trybie elektrycznym.

Obie wersje silników współgrają z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG pozwalającą na pewniejszą, szybszą i bardziej płynną zmianę biegu. Mechanizm oparto na technologii shift- by- wire – dźwignia zmiany biegów nie jest połączona ze skrzynią w sposób mechaniczny, a do sterowania wykorzystuje się sygnały elektroniczne. Kierowca przy zmianie biegów ma możliwość skorzystania z łopatek zintegrowanych z kierownicą.

Oba układy napędowe zapewniają świetne osiągi.

System adaptacyjnego zawieszenia (DCC) i progresywny układ kierowniczy sprawiają, że jazda jest płynna i pewna. Kierowca może szybko wybrać najdogodniejszy tryb jazdy za pomocą pokrętła na kierownicy.

Bezpieczeństwo i connectivity

Formentor został wyposażony w system multimedialny z 12-calowym ekranem, oraz możliwość sterowania głosem i gestami. Pasażerowie mogą również podłączyć swoje smartfony za pośrednictwem portu USB lub technologii Bluethooth. Dzięki wbudowanej karcie SIM samochód obsługuje aplikację Connect, która zawiera wszystkie dodatkowe usługi online.

Gdy użytkownicy znajdują się z dala od pojazdu, za pośrednictwem aplikacji na smartfona mogą uzyskać zdalny dostęp do informacji o aucie, w tym do danych na temat parkowania, kierunku jazdy i stanu samochodu. Ponadto, po odpowiedniej konfiguracji, otrzymają powiadomienia o prędkości. W przypadku wersji hybrydowej kierowcy mają możliwość zarządzać procesem ładowania i zdalnie sterować klimatyzacją.

Bezpieczeństwo pasażerów zapewnione jest przez szereg asystentów kierowcy, dzięki którym pojazd osiąga drugi poziom jazdy autonomicznej. Spośród najważniejszych funkcji gwarantujących wygodną podróż należy wymienić proaktywny tempomat, inteligentnego asystenta bezpieczeństwa (Emergency Assist) 3.0, asystenta podróży (Travel Assist) i funkcję monitorowania martwego pola z systemem wspomagającym wysiadanie.

Model trafi do sprzedaży w czwartym kwartale br.