DACIA: NOWY DUSTER POTWIERDZA SWOJE ATUTY (1. JAZDA)

dacia-du0

Po 7 latach sukcesów i ponad milionie sprzedanych egzemplarzy przyszedł czas na nową generację Dacii Duster. Model został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych IAA Auto Show we Frankfurcie.

Mieliśmy okazję przejechania się nowym autem. Pierwsze wrażenie jest znakomite – crossover potwierdził swoje atuty zarówno w jeździe po asfalcie, jak też szutrowych drogach.


Zobacz także:

TESTY


 

A terenowa jazda wcale nie była łatwa, po deszczu dziurawe bezdroża były miękkie i zalane wiodą z kałuż. Duster dał sobie jednak bez trudu radę!

Stylistyka nadwozia nowego auta jest inna niż poprzednika: nowoczesna i muskularna. Do wyboru jest też nowy kolor Orange Atacama. Samochód to połączenie komfortu i terenowych właściwości na miarę prawdziwego SUV-a za bezkonkurencyjną cenę.

 

Auto cechują solidna konstrukcja nadwozia, zapewniająca pasażerom bezpieczeństwo, oraz ergonomiczne wnętrze. Zdolność do pokonywania przeszkód terenowych jest możliwa dzięki dużemu prześwitowi (210 mm) i kątowi natarcia oraz systemom wspomagania zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control) i ruszania pod górę (Hill Start Assist), a także bardziej skutecznemu napędowi na cztery koła (4×4).
Pojazd jest również wyposażony w nowoczesne technologie, m.in. intuicyjny system Media Nav Evolution, regulator- ogranicznik prędkości czy system wspomagania parkowania tyłem. Mozna wybrać spośród czterech poziomów wyposażenia: Access, Essential, Comfort oraz Prestige.

NADWOZIE

Z przodu:
• wyraźnie zarysowany wlot powietrza zaznaczony aż do reflektorów wysuniętych skrajnie na zewnątrz i w ten sposób optycznie poszerzających nadwozie samochodu;
• nowa forma świateł diodowych dziennych podzielonych na trzy segmenty;
• pozioma pokrywa silnika z wypukłościami nadającymi silny i zdecydowany charakter;
• powiększona dolna osłona silnika podkreślająca terenowy charakter samochodu; barwiona na kolor matowego chromu, jest odporna na zarysowania i trwale zachowuje swój oryginalny wygląd.

 

Z profilu
• podwyższona linia krawędzi szyb bocznych stwarza poczucie bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji nadwozia;
• przednia szyba jest wysunięta do przodu o 100 mm w porównaniu do obecnej wersji Dustera; jest więc bardziej pochylona, co wydłuża kabinę i sprawia wrażenie większej przestrzeni.
• nowe relingi dachowe wykonane z aluminium, charakterystyczne dla SUV-ów, stanowią przedłużenie linii przedniej szyby i nadają jej dynamiczny wygląd;
• 17-calowe koła z aluminiowymi felgami oraz mocno zarysowane nadkola;
• czarne listwy ozdobne na błotnikach wzmacniają terenowy charakter samochodu.

 

Z tyłu
• poszerzone błotniki, poziomo zarysowane linie nadwozia i szeroko rozstawione światła podkreślają solidny wygląd samochodu i zapowiadają jego stabilne zachowanie na drodze;
• charakterystyczny dla marki Dacia rysunek świateł z czterema czerwonymi kwadratami zaadaptowany do modelu Duster;
• poszerzona tylna osłona podwozia, również w kolorze matowego chromu.

CENY

Ceny auta zaczynają się od 39 900 zł w wersji Access z silnikiem SCe 115.

Cena bogato wyposażonej wersji Prestige z systemem Media Nav Evolution, systemami wspomagania parkowania tyłem i monitorowania martwego pola oraz z silnikiem 1.6 SCe 115 S&S jest dostępna za 56 900 zł. W przypadku wyboru silnika diesla 1.5 dCi 110 S&S zapłacimy 68 900 zł.

 

WRAŻENIA Z JAZDY

Szerszy test samochodu przedstawimy wkrótce. Pierwsze wrażenie była więcej niż zadowalające. Przy dużej szybkości na autostradzie zadziwia wytłumienie hałasu. Duster (z napędem 4×4) okazał się cichszy od niedawno testowanego crossovera firmy klasy premium.

W terenie auto radzi sobie bez większych problemów. Choć byliśmy przygotowani na możliwość ugrzęźnięcia, specjalny holownik, ubezpieczający nas nie musiał ani razu interweniować. Bardzo precyzyjnie pracuje zawieszenie oraz układ kierowniczy. W porównaniu z poprzednim modelem skuteczniejsze są hamulce. Zużycie paliwa – co normalne – jest niższe w wersji z napędem na przednia oś.

Auto posiada wszystkie niezbędne systemy, układy i nowoczesne technologie (gwoli uczciwości – jeździliśmy wersjami “wypasionymi”).

Nasze wrażenia dotyczące samochodu pokrywają się z opinią Krzysztofa Hołowczyca, który jako ambasador Dacia Duster Cup towarzyszył nam w pierwszych jazdach nowym autem…

Fot.: ANDRZEJ EJNIK ORAZ RENAULT