DAF LF ELECTRIC: CIĘŻAROWY ELEKTRYK DO DYSTRYBUCJI MIEJSKIEJ

Firma DAF Trucks wprowadziła na rynek elektryczny, 19-tonowy LF Electric do dystrybucji miejskiej. Pojazd wyposażony w najnowocześniejsze technologie i systemy.

Ma zasięg do 280 kilometrów. To kolejny bezemisyjny pojazd w gamie marki.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

Firma DAF jako pierwszy europejski producent pojazdów ciężarowych wprowadziła na rynek elektryczny ciągnik siodłowy — CF Electric (masa całkowita zestawu do 37 ton) — przeznaczony głównie do prowadzenia dostaw do supermarketów i transportu między miastami. Niedawno rozszerzyła gamę o model 6×2 CF Electric na podwoziu pod zabudowę ze skrętną osią tylną (masa całkowita pojazdu do 29 ton), który sprawdza się w zastosowaniach takich jak wywóz odpadów.

Nowy model LF Electric to najnowszy produkt, w którym zastosowano elektryczny układ napędowy. Silnik ma moc znamionową 250 kW (wartość szczytowa — 370 kW) oraz nominalny moment obrotowy 1200 Nm (wartość szczytowa — 3700 Nm). Czerpie energię z akumulatorów litowo- żelazowo- fosforanowych (LFP) o wydajności energetycznej brutto 282 kWh (wydajność użyteczna — 254 kWh).

Zapewnia również cichą pracę i zerowy poziom emisji zanieczyszczeń, spełnia więc z nawiązką potrzeby firm specjalizujących się w dystrybucji miejskiej. Początkowo model LF Electric będzie dostępny jako 19-tonowy pojazd ciężarowy na podwoziu pod zabudowę, z dwiema opcjami rozstawu osi — 5,3 lub 5,85 m. Dopuszczalna ładowność to 11 700 kg.

Akumulatory najnowszej generacji

DAF stosuje tzw. akumulatory LFP we wszystkich elektrycznych pojazdach. Nie zawierają one kobaltu ani magnezu i są zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Mają również ulepszoną konstrukcję, co przekłada się na większą gęstość energii na litr. Dzięki swoim właściwościom chemicznym zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa termicznego. Akumulatory są objęte 6-letnią gwarancją.

Nowy LF Electric wyróżnia się jedynym w swoim rodzaju układem wieloźródłowego ładowania. Umożliwia on uzupełnienie energii w bateriach pojazdu ciężarowego za pośrednictwem zwykłej sieci energetycznej. W trybie ładowania wolnego (prąd zmienny 400 V, 22 kW, 3-fazowy) naładowanie akumulatorów od 20 do 80 proc. trwa 6,5 godziny. Na pełne naładowanie (od 0 do 100 proc.) potrzeba maksymalnie 12 godzin.

W przypadku dostępności odpowiedniej instalacji szybkie ładowanie (prąd stały 650 V, 150 kW) z poziomu 20 do poziomu 80 trwa jedynie 60 minut, a pełne — 2 godziny.

Nowe auto można kupić z układem e-PTO 400 V służącym do zasilania wyposażenia dodatkowego, takiego jak elektryczny system chłodzenia czy dźwig elektrohydrauliczny. Eliminuje to konieczność stosowania osobnego generatora i zapewnia, że dystrybucyjny pojazd ciężarowy nie emituje żadnych spalin.

Kierowcy LF Electric mogą liczyć na te same korzyści co w modelach pokrewnych wyposażonych w silnik spalinowy (łatwy dostęp do kabiny, doskonała widoczność, wysoki poziom komfortu i mały promień skrętu). Produkcja rozpocznie się w maju, w brytyjskich zakładach Leyland Trucks.