DETROIT 2017: VOLKSWAGEN I.D. BUZZ CZYLI MIKROBUS NOWYCH CZASÓW

vw-detro-bus1

Podczas salonu samochodowego North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit Volkswagen zaprezentował model I.D. BUZZ, czyli mikrobusa nowych czasów.

Studyjny van z napędem elektrycznym pozwala w nowy sposób spojrzeć na przyszłą motoryzację. Jej celem jest spowodowanie, by samochody elektryczne stały się dostępne dla każdego.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

DETROIT 2017


 

Przesłanie to można odczytać choćby w nowym haśle reklamowym marki: „We make the future real”. Zaczyna się era samochodów elektrycznych, którą Volkswagen zamierza aktywnie kształtować.

vw-detro-bus2

I.D. BUZZ to przestronny model z napędem na cztery koła, z silnikami przy przedniej i tylnej osi, mogący także poruszać się w pełni automatycznie (w trybie jazdy „I.D. Pilot”) oraz wyposażony we wskaźniki i elementy obsługi nowej generacji.

– To van stworzony według zupełnie nowej koncepcji. Skonstruowano go w oparciu o nową modułową platformę do budowy samochodów elektrycznych MEB, by zapewniał komfort i jak największą przestrzeń potrzebną do wygodnego podróżowania. Zasięg elektryczny tego auta wynosi maksymalnie 600 km – powiedział Frank Welsch, Członek Zarządu marki Volkswagen do spraw rozwoju.

Energia zasilająca akumulatory modelu I.D. BUZZ jest dostarczana indukcyjnie albo poprzez ładowanie na stacji zasilania prądem. Ładowanie prądem o mocy 150 kW do poziomu 80 proc. pojemności akumulatorów trwa około 30 minut.

vw-detro-bus3

Minęły zaledwie cztery miesiące odkąd Volkswagen podczas salonu samochodowego w Paryżu zaprezentował mniejszego brata I.D. BUZZ – model o nazwie I.D. Także ten samochód jest modelem rewolucyjnym. I.D. to kompaktowe auto elektryczne o zasięgu do 600 km, które będzie sprzedawane od 2020 roku.

Nowy I.D. BUZZ jest z kolei pierwszym vanem, który to potrafi – lekkie naciśnięcie na kierownicę i chowa się ona w tablicy rozdzielczej, a samochód z trybu kierowania ręcznego przechodzi w tryb jazdy automatycznej „I.D. Pilot” (w ofercie od 2025 roku). Kierowca może wtedy obrócić swój fotel, żeby swobodnie rozmawiać z pasażerami. Laserowe skanery, ultradźwiękowe i radarowe czujniki, kamery Area- View oraz kamera z przodu auta monitorują otoczenie wokół samochodu; dodatkowe informacje na temat ruchu drogowego są odbierane z sieci.

Klasyczny kokpit samochodowy w I.D. BUZZ nie istnieje. Za pośrednictwem wyświetlacza Head- up AR (Augmented Reality) najważniejsze informacje ukazują się w zasięgu wzroku kierowcy pod postacią trójwymiarowego obrazu i są wirtualnie wyświetlane na drodze przed samochodem. System multimedialny auta czy klimatyzację można obsługiwać za pośrednictwem przenośnego tabletu.

vw-detro-bus4

Elementy obsługi samochodu potrzebne do tego, by prowadzić auto znajdują się na samej kierownicy. W jej wnętrzu, inaczej niż we współczesnych samochodach, nie ma przycisków lecz znajduje się rodzaj touchpada z aktywnymi polami. W ten sposób klasyczna kierownica ustąpiła miejsca wielofunkcyjnej, wirtualnej kierownicy do sterowania pojazdem i jego funkcjami.

Wnętrze tego ośmiomiejscowego, studyjnego modelu rozplanowano tak funkcjonalnie, jak w żadnym innym samochodzie elektrycznym. Możliwość konfiguracji foteli na różne sposoby oraz interaktywne systemy na pokładzie I.D. BUZZ stwarzają liczne możliwości aranżacji wnętrza. Dzięki rozszerzonej platformie MEB-XL model, którego wymiary to: długość 4942 mm, szerokość 1976 mm, a wysokość 1963 mm, wyróżnia się wnętrzem o wielkości dotąd niespotykanej wśród samochodów tej klasy.

I.D. BUZZ jest nie tylko przestronny, ale dzięki swojej konstrukcji jest też jednym z najbardziej komfortowych samochodów świata. Jego rozstaw osi jest niezwykle duży i wynosi 3300 mm. W podłodze pomiędzy osiami znajdują się akumulatory. Obniżają one punkt ciężkości auta czym zapewniają bardzo dobre rozłożenie jego masy. Zawieszenie modelu I.D. BUZZ z amortyzatorami regulowanymi elektronicznie zapewnia komfort typowy dla samochodów wyższych klas.

vw-detro-bus5

Napęd na cztery koła realizowany poprzez elektryczne, a więc bezemisyjne, silniki o łącznej mocy systemowej 275 kW/ 374 KM (po jednym silniku elektrycznym o mocy 150 kW przy przedniej i tylnej osi) bardzo pasuje do dynamicznego charakteru nowego auta. Model w wersji zaprezentowanej w Detroit potrafi rozpędzić się do 100 km/h w ciągu 5 sekund, a jego prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 160 km/h.

I.D. BUZZ pokazany na targach motoryzacyjnych w Detroit jest wierny nowej strategii marki Volkswagen, co pokazuje hasło „We make the future real”. Podstawą tej strategii są cztery innowacyjne dziedziny:
• Connected Community – Volkswagen sprawi, że za pośrednictwem identyfikatora Volkswagen User ID kierowca, samochód i otoczenie będą współdziałać w sieci;
• Intuitive Usability – Volkswagen stawia na samochody obsługiwane intuicyjnie z nowymi systemami wskaźników i obsługi urządzeń pokładowych;
• Automated Driving – Volkswagen sprawi, że dzięki automatycznej jeździe samochody staną się jeszcze bezpieczniejsze i wygodniejsze;
• Smart Sustainability – Volkswagen prowadzi prace nad innowacyjnymi samochodami elektrycznymi, które będą produkowane na masową skalę.

vw-detro-bus6